overlast van buurman imker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door Jaap v.Popering » ma 10 mei 2010, 22:29

levenenlatenleven schreef:
Bij de imker ben ik al aan de deur geweest, maar ik trof hem niet thuis.
Ik probeer dit zo opnieuw.

Het fijnst zou zijn als hij die zwerm kan meenemen!


Hij zal die zwerm best willen hebben ,
maar hou je er rekening mee dat die zwerm niet per sé uit zijn kast gekomen hoeft te zijn .
Kan ook ergens uit een holle boom , schoorsteen of een Imker van elders .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door Hans van der Post. » ma 10 mei 2010, 23:50

[.....]Vier huizen verderop zit een imker, die heeft zijn korven niet achter een schutting van 2 meter hoogte, maar gewoon langs het pad van het park dat aan onze tuinen grenst.
Dit vraagt om een foto!

Beste "laten leven" en forumleden heel simpel er is een adressenlijst van afdelingen.
Zeker dat de desbetreffende imker lid van een afdeling is.
Hij is niet thuis - waar is niet thuis - waar is die eikenboom?
Zou handig zijn geweest als op zijn minst de woonplaats in het profiel werd vermeld was je eerder van het ongemak afgeholpen.

De adressenlijst van afdeling sect; er staat een button rechtsboven op de startpagina.
Maar hier ook: http://www.bijenhouden.nl/pagina/kaart/kaart_ned.html

Stond al eigenlijk in de startbokken - met mijn schepkorf in de hand - maar ja weet niet waar de zwerm hangt.[;)]

En overlast? ............. welke overlast?[:)]
"Laten leven" zoals al eerder is opgemerkt ga eens lezen over de insecten die het "ongemak" leveren.
Werkelijk je zult verstelt staan - tenminste als je er voor open wilt staan.

!Hans.

levenenlatenleven
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 09 mei 2010, 19:02
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door levenenlatenleven » di 11 mei 2010, 13:33

UPDATE!

Inmiddels is de zwerm alweer vertrokken....:D

Maar, nav. toch een praatje gemaakt met de imker.
Dit was een prettig gesprek.
Als ik een zwerm waarneem wil hij graag gewaarschuwd en dan wil hij hem komen ophalen.

"Als ik de koningin in mijn hand neem, komt de hele zwerm op mijn arm zitten en kan ik ze zo meenemen".

Hij zou er zijn bestand eens op nakijken.
Hij maakte zich zorgen over de overlevingskansen van zo'n kolonie.
Dit vanwege het slechte weer.
Daarom had hij ook nauwelijks honing.
Dat was jammer, want sinds hij bijen hield, was de honing van de supermarkt geen optie meer.

Hij vond het vooral lekker met raat en al.

Agressieve bijen duldt hij niet, de zijne zijn zachtaardig.

De enkele losse bijen in mijn huis en om de schuren zijn volgens hem wilde bijen...

Ik vroeg hem nog of hij het vervelend vond dat de gemeente inmiddels een wandelpad langs de achterkant van onze woningen heeft aangelegd, maar daar had hij geen moeite mee;
niemand merkte zijn bijenkorven ooit op...

overigens heeft deze buurman ook een hond en die zag er goed uit![;)]

bedankt voor de tips en adviezen.
een volgende keer zal ik er wat minder van schrikken!

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door LWPisa » di 11 mei 2010, 15:03

Het zou kunnen dat de imker wat last heeft gehad van meiziekte (naast een dikke zwerm). Normaal zie je zelden tot nooit een bij op de grond maar een paar jaar terug was het extreem droog en liepen er bij mij vrij veel bijen op de grond bij de kasten en ook 15 meter verderop op het terras. Dat was vrij vervelend omdat honden/katten/mensen er op konden trappen met een steek als risico. Na een paar regenbuien was het probleem (niet kunnen vliegen van jonge bijen door teveel poep en te weinig water) opgelost en vloog alles weer zoals het hoort.

Mensen merken bijenvolken niet snel op als er geen "kruipers" of zwermen zijn, de bijen uit een volk vliegen vrijwel direct omhoog en verdwijnen in de lucht. Hier staan nu 3 volkjes in de achtertuin en zowel ik als de buren zien zelden een bij in de rest van de tuin terwijl er toch veel verkeer is. Geen bloemen dus ook geen bijen.

Honden en katten leren heel snel dat ze van bijen af moeten blijven.

De solitaire bijen die in allerlei gaatjes wonen zijn vooral mooi en steken niet als je ze niet beetpakt. Ze zijn veel te druk met overleven en voortplanten. Ze vliegen gewoon boven en om je heen en zijn vrij zeldzaam, ik zou ze koesteren.

L

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door wilde » di 11 mei 2010, 19:12

Vooral na het lezen van de link die Wild aanlevert; waarin specifiek beschreven wordt hoe een hond door zo een zwerm werd gedood.
Dan heb je toch niet goed gelezen. Het ging niet om een zwerm, maar om bijen uit een volk dat op dat moment behandeld werd. Dat is een levensgroot verschil. Zwermen zijn bijna steeds goedaardig en vallen niet aan. Ik kan me de overlast niet goed voorstellen. Een zwerm is een spektakel om te zien, maar geeft geen hinder. Losse bijen kunnen alleen foeragerende bijen zijn en waterhalers. Voor de rest zullen het solitaire bijen zijn. Wat is er mooier dan insecten in de tuin? Honingbijen komen niet in huis.
Kijk voor solitaire bijen op onderstaande link.

http://www.ahw.me/indexbijen.html

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door Jaap v.Popering » wo 12 mei 2010, 09:36

wilde schreef:? Honingbijen komen niet in huis.


Elk jaar weer wordt ik wel bij overlast door Bijen binnenshuis geroepen .
Een keer is het mij overkomen dat ik een complete Bijenzwerm in een woonkamer uit de gordijnen gehaald heb .

Meestal is de oorzaak te zoeken dat er een Bijenzwerm in de buurt gehangen heeft , of geprobeerd om in een luchtkanaal of iets dergelijks te gaan nestelen , en om een of andere reden weer vertrokken is .
Ik noem dat de Bijen die de trein gemist hebben en achtergebleven ( dat kunnen er enkele honderden zijn ) daar kun je enkele dagen veel overlast van hebben , ook binnenshuis.

De enige mogelijkheid is dan gewoon met een stofzuiger opzuigen . Want als je die door het raam naar buiten laat gaan , zijn die binnen een half uur weer terug binnen .

Als een zwerm enkele dagen hangt of zich verplaatst heeft kunnen ook die knap lastig worden.

Jaap v P

marja
Berichten: 12
Lid geworden op: di 03 mei 2005, 22:00
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door marja » wo 12 mei 2010, 13:42

Is het wel een zwerm geweest? Bij mij staan verschillende eikebomen in de buurt van mijn bijen en deze hebben de afgelopen dagen ook flink gezoemd. Ze werden druk bezocht door bijen maar er was geen zwerm.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten