Redcellen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

adrievw
Berichten:44
Lid geworden op:wo 13 jan 2010, 12:07
Locatie:Nederland
Contacteer:
Redcellen

Bericht door adrievw » vr 21 mei 2010, 21:54

Als je in een moerloos volk een raam broed hangt , worden er Redcellen aangemaakt.
Deze Redcellen worden op het broedraam aangemaakt.

Komen er op andere ramen ook nog Redcellen ?

Gr.Adrie

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door AndreasH » vr 21 mei 2010, 22:19

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Denk niet dat de werksters met de eitjes gaan slepen naar andere ramen toe....

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door joselito » za 22 mei 2010, 05:43

neen, op de andere ramen komen er geen. Bijen kunnen geen larven noch eieren verplaatsen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door Bart de Coo » za 22 mei 2010, 22:48

Je moet er natuurlijk niet zomaar een raam broed inhangen. Je moet er een raam met eitjes in hangen. Nou ben ik even vergeten hoe oud die eitjes mogen zijn - het mogen larfjes van twee dagen oud zijn, geloof ik, vraag maar aan een koninginnenteler - maar zomaar een raam gesloten broed erin hangen heeft natuurlijk weinig zin.

Bart

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 mei 2010, 08:30

joselito schreef:
neen, op de andere ramen komen er geen. Bijen kunnen geen larven noch eieren verplaatsen.



Ik zou de ramen er naast toch maar even controleren .

Jaap v P

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door Astrid Schoots » zo 23 mei 2010, 10:09

joselito schreef:
neen, op de andere ramen komen er geen. Bijen kunnen geen larven noch eieren verplaatsen.

Hoe weet je dat zo stellig, Jos?
Ik heb regelmatig gehoord dat bijen wèl eitjes kunnen verplaatsen - al zegt dat natuurlijk niks :D
Om die reden heb ik ook wel eens onverklaarbare eitjes zo uitgelegd. Met twijfel, want het verplaatsen van eieren lijkt me inderdaad niet logisch, en larven verplaatsen al helemaal onmogelijk. Maar bij een hopeloos moerloos volk, met bijen die wat rondhangen en zich 'geen raad weten', en dan opeens een raam vol nieuwe kansen krijgen?
Kortom, ik ben heel benieuwd.
Astrid

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door Robbert » ma 24 mei 2010, 00:41

Nou ben ik even vergeten hoe oud die eitjes mogen zijn

Het eendagslarfje wordt gebruikt om een moer op te kweken. Een moer opkweken kost 16 dagen - 3 dagen ei stadia = de beroemde 13 dagen.

Ik heb vorige week zaterdag een broedaflegger gemaakt in een zesramer en een raam met eitjes ingehangen. Nu zaterdag gekeken en alleen dat ene raam bevat 11 redcellen. Nu nog 6 dagen wachten en dan lopen ze uit.

Op het onderstaande raam zitten er 5 maar dat is zo moeilijk te zien.
Afbeelding

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door joselito » ma 24 mei 2010, 07:15

Astrid Schoots schreef:

Hoe weet je dat zo stellig, Jos?



Eitjes die boven de moerrooster worden gevonden werden wel eens verklaard op die manier. Maar in feite gaat het gewoon om een werkster die wel eens een ei legt. Ik vind dit hier ook wel eens maar nog nooit heb ik een werkstercel boven de rooster gevonden, altijd darrenbroed.
Ook bij koninginnenteelt heeft men geprobeerd om in plaats van larfjes van één dag bij het omlarven, eieren te nemen. Maar wat men ook probeerde, de eieren werden nooit larfjes. Het is gewoon niet mogelijk om ze te verplaatsen, blijkbaar wordt er iets beschadigd waardoor de eitjes afsterven.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door joselito » ma 24 mei 2010, 07:25

Robbert schreef:

Ik heb vorige week zaterdag een broedaflegger gemaakt in een zesramer en een raam met eitjes ingehangen



Hoe weet je dat er alleen eitjes in dat raam lagen? De bijen kiezen larfjes uit van één dag en bouwen daar een redcel rond en twaalf dagen later komt de koningin uit. Als je echter een broedaflegger maakt duurt het wel eens één tot twee dagen voordat ze beginnen met het bouwen van redcellen. Ze moeten zich nog bewust worden dat ze moerloos zijn. Als je in een kast die hopeloos moerloos is, een raam met open broed hangt dan heb je 12 dagen later koninginnen, juist zoals bij het omlarven.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Redcellen

Bericht door Robbert » ma 24 mei 2010, 23:48

Je kunt de eitjes zien en dan kies ik het raam waar de eitjes nog recht opstaan in de cel. Die zijn pas gelegd. De eitjes die kantelen naar de bodem toe zullen 2 a 3 dagen oud zijn. Dus als een zesramer na 2 a 3 dagen beseffen dat ze moerloos zijn kunnen ze van de eendagslarfjes die er dan zijn redcellen aanzetten en aangezien ik er 11 heb hangen midden op het raam heb ik het juiste raam gekozen.

Maar de volgende keer maak ik geen broedaflegger meer maar een koningin-aflegger. Dan kom je dichter bij het natuurlijke zwermen in de buurt waarbij de oude moer uit het hoofdvolk vertrekt. Ik had nu helaas geen keuze omdat ik geen tijd had om de oude moer te vinden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten