Doppen gebroken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

zanzi
Berichten:23
Lid geworden op:ma 22 jun 2009, 23:16
Locatie:Nederland
Contacteer:
Doppen gebroken

Bericht door zanzi » zo 23 mei 2010, 19:41

In kast gekeken 13 dagen terug,er waren belegde zwermdoppen,als ook 1 bijna gesloten dop,meteen veger gemaakt.
Ik zat een beetje met het verschil in leeftijd van de doppen,er was immers zeker 1 al bijna gesloten dop ,en een aantal belegde.
Ik ging ervan uit dat de bijna gesloten dop een 4,5,a 6 dagen oude larf zou bevatten ,en ik dus rond de zevende dag na veger,goed naar tuter moest luisteren,aldus gedaan,intensief geluisterd ,maar niets gehoord tot vandaag de dertiende dag,rond 2 uur vanmiddag een tuter,kwakers heb ik niet gehoord.
Daar de hoeveelheid bijen rond vliegplank en kast-voorkant zeer toenam,begon ik mij beetje zorgen te maken,maargoed daar bleef het bij,en na 4 u kast opengemaakt,ik trof daar rond de 15 zwermdoppen,enige al uitgelopen.
Rest van de nog gesloten doppen even in gesloten doorzichtig bakje gedaan,omdat ik een paar kleine bevruchtingsvolkjes wilde maken in apidae kastje en een drieramer. Zelfstandig kwamen er in dit bakje koninginnen uit de dop,en ik mocht ervaren hoe een koningin zonder enige twijfel op een ander sprong en al bijtend en stekend de andere koningin om zeep hielp. Meteen dus al deze dopjes even apart gezet,en ik oogste nog 4 mooie exemplaren,2 terug-geplaats in volk,en met de overige 2,incl clubje jonge bijen, reservevolkjes gemaakt,welke nu tot rust staan te komen.
Facinerend allemaal,en ik denk op t nippertje.
Mooie ervaring weer , en weer 1 en ander geleerd,
Groet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten