moerloos volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:
moerloos volk

Bericht door lut » ma 24 mei 2010, 11:00

Ik ben sinds dit voorjaar beginnen imkeren na in de winter een beginnerscursus gevolgd te hebben. Ik ben gestart met twee volkeren. Het éne evolueert tot op heden 'normaal'. In het andere volk is er gezwermd. Ik ontdekte gesloten moerdoppen op het moment dat de koningin al vertrokken was. Ik heb één mooie moerdop laten staan. 9 mei was die uitgelopen. Gisteren heb ik de kasten gecontroleerd, nog geen legsel te zien, er is ook geen gesloten broed meer. Deze morgen ben ik terug een kijkje gaan nemen aan de vliegplank. Tot op vandaag was er niets abnormaals te zien op de vliegplank..bijen vlogen aan en af, wel met nauwelijks stuifmeel (wat te verklaren is door gebrek aan broed neem ik aan). Vanmorgen echter zaten er op de vliegplank een stuk of 50 bijen. Een heel aantal daarvan zaten te stretselen, anderen zaten daar precies maar wat te zonnen. Er was ook grote opkuis precies. Heel regelmatig werden dode of zwakke bijen buiten gedragen. Ondertussen vlogen ook heel wat haalbijen af en aan. Mijn indruk is dat ze terug meer stuifmeel binnenbrengen dan de dagen voordien, maar nog niet te vergelijken met de stuifmeel die door mijn tweede volk wordt binnengehaald. Ik weet niet goed hoe ik dit gedrag moet interpreteren? Ik ging er vanuit dat ik pas echt met een probleem zit als ik volgende zondag geen legsel in de kast vind, en dacht dan een raam met openbroed van mijn tweede kast in de moerloze kast te hangen. Mijn vraag is nu of ik het gedrag van de bijen zoals ik het deze morgen heb geobserveerd, moet beschouwen als alarmerend en eerder ingrijpen? Heel veel dank alvast om mij te willen helpen.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: moerloos volk

Bericht door Ruinerweg » ma 24 mei 2010, 11:28

Gewoon afwachten, een jonge moer moet bronstig zijn en op bruidsvlucht, het duurt een paar dagen voor ze aan de leg geraakt. Laat ze even met rust, als ze echt moerloos zijn hoor je dat wel!!

Een raampje met eitjes in hangen kan dan altijd nog!

Geduld!

en succes,

Roel

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: moerloos volk

Bericht door joselito » ma 24 mei 2010, 23:13

ik ben niet akkoord. Als er 10 dagen na het uitlopen van de koningin nog geen eitjes zijn moet je een raam met open broed geven, tenzij je de koningin gezien hebt.
Een raam open broed geven geeft je de zekerheid dat de werksters niet gaan leggen.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: moerloos volk

Bericht door A.A. Staals » di 25 mei 2010, 06:14

joselito schreef: Als er 10 dagen na het uitlopen van de koningin nog geen eitjes zijn moet je een raam met open broed geven, tenzij je de koningin gezien hebt.



10 dagen na het uitlopen van de koningin zijn er nog geen eitjes.
Koningin gaat pas aan de leg als het broednest leeg is, ongeveer vier weken na het verdwijnen van de oude koningin. 10 dagen na het uitlopen van een koningin duurt het nog ruim een week voor alle broed is uit gelopen. Meestal is in een bevruchtings volkje de koningin pas na 10 dagen aan de leg.

ad staals

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: moerloos volk

Bericht door joselito » di 25 mei 2010, 08:36

A.A. Staals schreef:
10 dagen na het uitlopen van de koningin zijn er nog geen eitjes.




Als het weer uitstekend is zijn er tien dagen na de geboorte van de koningin eitjes. Dan heb ik het over een bevruchtingskastje zonder broed. Als er broed is, of als het weer slecht is kan het inderdaad langer duren. Maar de reden van het geven van larfjes in een kast na 10 dagen heeft een andere reden. Na 5 dagen gaat de koningin op bevruchting en als ze niet terug komt om een of andere reden heb je snel leggende werksters. Het geven van larfjes voorkomt dat

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: moerloos volk

Bericht door lut » za 29 mei 2010, 11:37

Geduld hebben was wellicht een goed advies. Vandaag de kast nog eens gecontroleerd en er zitten terug kleine larfjes in. Ze zitten mooi aaneengesloten, ik denk dus dat ik er mag van uit gaan dat er terug een leggende moer in het nest is, niet?
Ik moet wel zeggen dat er duidelijk ook werksters aan de leg waren geraakt want in het darrenraam waren heel wat cellen gevuld met soms wel 10 eitjes tegelijk in één cel, heel sporadisch zaten er twee kleine larfjes in zo'n darrecel. De larfjes die ik nu gezien heb; liggen mooi in aaneengesloten celletjes, lopen op van klein naar groter....Klopt mijn redenering dat ik op basis van wat ik gezien heb in de kast (ondanks het feit dat ik geen koningin heb gezien) er mag van uit gaan dat er terug een leggende moer is en kan ik ze bijgevolg terug rustig de tijd geven om aan te groeien als volk(ze zijn toch wel erg uitgedund) of moet ik toch nog alert zijn voor één of ander? Heel erg bedankt voor de reactie. Dit imkerforum is echt wel zeer nuttig voor een groentje.

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moerloos volk

Bericht door lamheuv » za 29 mei 2010, 13:28

Dag Lut, volgens mij heb je de nieuwe koningin aan de leg.
Broed in de gaten houden.
Nu, na een dag of 6 moet er mooi gesloten werksterbroed te zien zijn.
Met en krans van larfjes en een krans van eitjes daar om heen.

Meerdere eitjes in een cel zie je bij een pas leggende koningin wel vaker.

Succes er mee.

Door vragen en observeren wordt je wijs.

M.vr.gr. Elze Lammerts.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: moerloos volk

Bericht door joselito » za 29 mei 2010, 15:21

Ik heb mijn twijfels. Waarom zouden de werksters beginnen te leggen als er een koningin aanwezig is? Nog een week wachten en dan weet je het.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: moerloos volk

Bericht door petro » za 29 mei 2010, 20:26

Jonge moeren leggen vaak meerdere eitjes in één cel(effe wennen)Dat is vaak slechts de eerste dagen,Ze leggen algauw zoals het "hoort".
Geduld is ook hier het goede woord,als blijkt dat na het sluiten de moer toch darrebroedig is kan je altijd nog ingrijpen.
Gezien het aangesloten broed wat je benoemt zal het allemaal wel loslopen.
Petro

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:

Re: moerloos volk

Bericht door erikzhs » za 29 mei 2010, 21:39

Ik heb weleens gelezen dat je bij een jonge moer pas in de kast mag kijken als er gesloten broed is, omdat er anders gevaar voor inballen van de jonge moer bestaat. Is dat niet zo?

Groeten,

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten