Wat met beroken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Franschman » wo 13 jul 2011, 11:44

Bekijk nog even op het Forum mijn tips "Bijentabak, maak het zelf" :be8:

Overigens Haveka 59 mijn complimenten voor zijn mooie en originele 'juridische' bijenlogo. Geinig Bravo !

Heb je ook een dergelijke 'Ex Libris' ?

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Robbert » wo 13 jul 2011, 15:14

Ik gebruik ook de plantenspuit. Niet te veel. Het duurt overigens een paar seconden langer voordat de bijen naar binnen trekken. Ze kunnen het water beter gebruiken dan rook. Als je honingkamers op je volken hebt staan vind ik dat rook helemaal uit den boze is.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 13 jul 2011, 15:31

Misschien een onnozele vraag, maar ik heb bij mijn volk de plantenspuit geprobeerd, maar de bijen lijken er niet echt van onder de indruk. Nou heb ik zo'n pompgeval, werkt dat minder dan een knijpspuit? Of heb ik zeebijen (ze komen uit Zeewolde.... :whistle:
Als ik van de rook af kan graag, ik ben een verstokte niet-roker. Echt verschrikkelijk smerig om naar de rook te stinken en een "rookneus" te hebben na het werken in de bijen.

muls
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 14:48
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door muls » wo 13 jul 2011, 17:43

Plantenspuit alleen is niet voldoende. Je moet er ook water in doen! :be9:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door semar » wo 13 jul 2011, 19:00

muls schreef:Plantenspuit alleen is niet voldoende. Je moet er ook water in doen! :be9:

dat hang van je bijen, en de omstandigheden af.
bij rustig ras, mooi weer dracht. is het meestal voldoende.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door semar » wo 13 jul 2011, 19:04

ohh , een instinker!

:lol:

Semar(Dominique)

Joke
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 19:44
Locatie: Boukoul
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Joke » wo 13 jul 2011, 21:26

Als je een prikje op hand krijgt even een blaadje pepermunt erover (maskeert alarm feromoon) gewoon een plukje naast de bijenstand planten
Dat vind ik een hele goeie, die kende ik nog niet. Ga meteen weer munt aanplanten.
Wist je trouwens dat je de jeuk achteraf kunt verminderen door een blaadje van de sedum spectabily (gewone sedum met roze schermen) te breken, velletje eraf te trekken en dan met sap van blaadje over de jeukplek te strijken?
Werkt ook bij andere steken en brandnetelblaartjes.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 13 jul 2011, 21:48

muls schreef:Plantenspuit alleen is niet voldoende. Je moet er ook water in doen! :be9:
:doh:

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Robbert » wo 13 jul 2011, 22:43

Santtu Pikkarainen schreef:Misschien een onnozele vraag, maar ik heb bij mijn volk de plantenspuit geprobeerd, maar de bijen lijken er niet echt van onder de indruk. Nou heb ik zo'n pompgeval, werkt dat minder dan een knijpspuit?
Het voordeel van een drukspuit is dat je niet die snelle knijpbeweging hoeft te maken waardoor de bijen eventueel onrustig worden. Je spuit kan je op afstand onder druk zetten.

Werken met water is heel anders dan met rook. Bij rook puf je voordat je begint een beetje onder de dekplank en dan wacht je een paar seconden. De bijen proeven gevaar en zuigen zich vol honing waardoor ze minder snel steken. Ook druk je de bijen in een paar seconden naar beneden. Met water bereik je die zuigactie niet. Je gaat niet onder je dekplank spuiten en dan een paar seconden wachten.
Je doet eigenlijk een regenbui na. Werkt ook 's avonds als je de bijen op de vliegplank naar binnen wilt hebben omdat je bijvoorbeeld wilt reizen. Ook dan zou ik niet roken maar "beregenen".

Dus eigenlijk als je met water werkt, werk je in je bijen zonder rook.

Water is geen volledige vervanger voor het effect wat rook heeft!

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door bee-tree » ma 01 sep 2014, 09:34

joselito schreef:
Barbapapa schreef:
joselito schreef:een kleine Dathe-pijp uit aluminium.
Deze gebruik ik ook, prima ding. Je zegt dat kruiden sneller aangaan, welke kruiden zijn het, dat wil wel uitproberen :be9:
Gr,B
Ik bedoel dat de pijp gemakkelijk aan te steken is en direct brandt. De tabak bleef wel beter branden dan het kruidenmengsel maar de kruiden ruiken aangenamer.

http://www.honingmagazijn.nl/joomla15/i ... &Itemid=59
Goede morgen smokers, voor wie open staat voor 'n ander soort brandstof voor de Dathepijp kan het volgende uitproberen.
Omdat tabak en kruidenmengsels snel opbranden zocht ik naar iets anders.
In het witte Noorden; mijn leven als Eskimo tussen ijsberen en wolven. van Peter Freuchen die rond 1900
Groenland verkende voor de Deense overheid, beschrijft hij hoe Eskimo's omgaan met de kostbare koffie.
Na het eerste aftreksel liet men het koffiedik buiten tot een harde massa bevriezen. Kwamen er bonthandelaars op bezoek,
werd het koffiedik ontdooid en koffie ervan gezet.Dat viel nog zo goed in de smaak dat de gasten uit dank stukken proviand
aanboden. Het koffiedik werd opnieuw bevroren en bij gelegenheid er een derde maal koffie van gezet.
Hierna werd het aan arme mensen gegeven. Die zetten er een vierde keer koffie van. Tenslotte werd het koffiedik als
tabak GEKAUWD.
Dit bracht me op het idee om koffiedik te drogen en in de Dathepijp te verbranden. Het aansteken ging moeilijk.
Maar toen ik een pluk bijentabak van 1 cm dik op de bodem van de pijp deed en daarop het droge koffiedik, begon de koffie
goed te branden. Dus, het luchtige laagje brandende tabak geeft de gewenste ontstekingstemperatuur aan het minder luchtige
koffiedik. Wat me opvalt is dat de pijp langer blijft branden ; met één vulling kan ik bijna een uur werken. Wel regelmatig je
zuurstof van je adem er in blazen . De 'grozele' oftewel het koffiedik moet je niet vaststampen.
De rook die je indirect inademt is bij lange na niet zo onaangenaam als wanneer je puur tabak gebruikt.
De geur lijkt een beetje op die, welke uit een winkel komt waar koffie gebrand wordt. Wie kan iets zeggen over de kwaliteit
oftewel de samenstelling van koffierook ? De bijen wijken rustiger terug dan met tabaksrook en ik krijg minder nicotine binnen.
Ik hoor graag jullie ervaringen. Mij bevalt het tot nu toe goed. :b10: Zj. :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Primus en 56 gasten