Zelfs met Duitse ramen+segeberger ruimte over

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:
Zelfs met Duitse ramen+segeberger ruimte over

Bericht door Roeland » wo 04 aug 2010, 20:56

Hallo,

Bij een Duitse bijenhuis heb ik twee segeberger broedkamers en nog een partij Hoffmann-Rähmchen DNM (Normalmaß) besteld, nu dacht ik van die maatverschillen (segeberger + NLramen) af te wezen maar nu klopt het nog niet helemaal.

op foto 1 heb ik aan de rechterkant weer ruimte over :cry: , hoort dat zo of moeten er nog afstandhouders aan de ramen bevestigd worden?


Foto 1
Afbeelding

Foto 2= Hoffmann-Rähmchen DNM (Normalmaß)
Afbeelding

Foto 3= Erlanger Abstandshalter
Afbeelding

Foto 4= Paschke Abstandshalter
Afbeelding


Mvg,

Roeland

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Zelfs met Duitse ramen+segeberger ruimte over

Bericht door macwlem » wo 04 aug 2010, 23:45

Die ruimte is normaal. Die afstandstukjes zijn voor NIET-Hoffmann raampjes. Kortom alles is ok :-)

Roeland
Berichten:67
Lid geworden op:ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zelfs met Duitse ramen+segeberger ruimte over

Bericht door Roeland » do 05 aug 2010, 11:01

wordt die laatste raam aan de rechter kant dan niet extra uitgebouwd?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zelfs met Duitse ramen+segeberger ruimte over

Bericht door joselito » do 05 aug 2010, 19:03

Roeland schreef:wordt die laatste raam aan de rechter kant dan niet extra uitgebouwd?


Je kan de ramen een beetje verdelen. Maar naarmate de ramen wat ouder worden zal er ook propolis tussen de raampjes komen waardoor ze wat breder worden. En als ze allemaal één millimeter breder worden is de ruimte al grotendeels opgevuld. Het is gemakkelijk als je wat ruimte hebt. Dan krijg je de eerste raam er gemakkelijk uit. De andere kan je dan verschuiven.
Erger zou zijn als ze juist pasten. Dan krijg je ze er na een tijdje niet meer in.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Zelfs met Duitse ramen+segeberger ruimte over

Bericht door semar » vr 06 aug 2010, 10:49

macwlem schreef:Die ruimte is normaal. Die afstandstukjes zijn voor NIET-Hoffmann raampjes. Kortom alles is ok :-)



dan lijkt mij die kast niet goed ontworpen. Je ontwerpt het toch dat het past?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Zelfs met Duitse ramen+segeberger ruimte over

Bericht door macwlem » vr 06 aug 2010, 19:31

Semar,

Nee, het is juist wat Joselito schrijft. Met de tijd past het allemaal perfect. Bovendien heb je iets ruimte nodig omdat de ramen over een slede schuiven. Overigens een andere tip aan Roeland:

- je volgende raampjes moet je alleen kopen als deze van een hardhout soort zijn. De raampjes op de foto gaan minder lang mee. Bovendien moet je bedrade raampjes altijd kopen waarbij de draad door koperen oogjes (Duits: ösen) loopt. Je zult gaan merken dat als je komende seizoenen de draden opnieuw gaat opspannen, deze zo door dit zachte hout gaan snijden.

- Persoonlijk zou ik voor horizontale bedrading kiezen daar dit de raampjes minder uit het verband zal trekken.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zelfs met Duitse ramen+segeberger ruimte over

Bericht door joselito » za 07 aug 2010, 16:46

macwlem schreef:
- Persoonlijk zou ik voor horizontale bedrading kiezen daar dit de raampjes minder uit het verband zal trekken.


Persoonlijk heb ik niet zo goede ervaringen met horizontaal bedrade ramen. Het gebeurde nogal eens dat de was een beetje verzakte waardoor er een knik in de raat kwam. Het voordeel is wel dat je de bovenlat mooi kan zuiver houden.
Nu wordt hier terug van boven naar beneden bedraad, maar er wordt een kleine zaagsnede gemaakt in de boven en onderlat waardoor de draad verzonken is. Hierdoor breek je de draad niet als je de was van de bovenlat afsteekt. En er wordt ook gewerkt met koperen of verkoperde oogjes waardoor de draad niet in de het hout getrokken wordt. Bovendien zijn de boven en onderlat iets dikker (15mm) waardoor ze niet zo gemakkelijk krom trekken.
Een draadspanner is ook een nuttig ding. Als de ramen dan uit de wassmelter komen en zuiver gemaakt zijn kan de draad eenvoudig terug gespannen worden en zijn de ramen terug klaar voor gebruik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten