Wespen in de kasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Ton Nahuijsen
Berichten:20
Lid geworden op:vr 05 apr 2002, 21:03
Locatie:Nederland
Contacteer:
Wespen in de kasten

Bericht door Ton Nahuijsen » ma 16 aug 2010, 21:07

Voor het eerst heb ik wespen in enkele kasten. Het zijn kleine jonge wespen, waarschijnlijk uit een nest in de buurt dat ik helaas niet kan vinden.
Het lijkt erop dat de bijen ze tolereren, althans ik zie niet dat de bijen er iets tegen doen. De wespen lopen op de raten en gaan ook de cellen in. Ik ben er nog niet achter of ze honing snoepen of dat ze de eitjes en larfjes te pakken nemen om in hun voedselbehoefte te voorzien. Dat laatste is geen prettig idee. Wie heeft er zo'n ervaring en wat is er aan te doen :doh:
Ton Nahuijsen

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wespen in de kasten

Bericht door Astrid Schoots » ma 16 aug 2010, 21:32

De wespen hebben om deze tijd meer behoefte aan zoetigheid dan aan vlees, dus ze zullen alleen wat honing snoepen.
Helemaal geen probleem dus, het hoort een beetje bij de herfst (oef - nu al?).
Ik heb het dan over een enkel wespje, af en toe - maar als het te gek wordt, moet je het vlieggat versmallen, net als bij roverij, zodat bijen de toegang kunnen beletten.
Astrid

Gebruikersavatar
alef pieter
Berichten:114
Lid geworden op:za 24 jul 2010, 01:31
Contacteer:

Re: Wespen in de kasten

Bericht door alef pieter » ma 16 aug 2010, 23:32

.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 02 sep 2010, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Wespen in de kasten

Bericht door AndreasH » di 17 aug 2010, 10:52

@alef,

Inderdaad, raar jaar. Het lijkt wel alsof ik een maand mis in de tuin... Snap er niks van. Bloemen en planten die er vorig jaar stonden staan er dit jaar niet meer. Of in veel mindere mate... *peinst* Nou jah, het zal allemaal wel weer :)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 14 gasten