Kalkbroed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Kalkbroed

Bericht door Hans van der Post. » wo 25 jul 2001, 17:26

Ik heb een volk dat ontzettend veel kalk ofwel steenbroed uit de ramen gooit.
Ik ben daar niet gelukkig mee, wat is de oorzaak en wat kan ik er tegen doen.
Is het volk ziek of wat is er mee aan de hand. Het is een volk met redelijk veel bijen en behoorlijk veel gesloten broed.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Oude Essink » wo 25 jul 2001, 17:28

18-82001 no 10
Er treedt nu, denk ik, verwarring op tussen twee verschillende ziektes; Kalkbroed en Steenbroed zijn beide schimmelziektes maar van verschillende soort.
Kalkbroed onstaat wanneer de larve besmet raakt door sporen die door besmette bijen worden overgebracht; de schimmel trekt door de hele larve heen en de witachtige mummie wordt door de bijen naar buiten gewerkt; oorzaak van de snelle verbreiding is afkoelend broed dat door een besmette bij wordt bezocht; een te groot broednest onstaat vaak bij drijfvoeren in het vroege voorjaar; de bijen kunnen dit nest niet genoeg warm houden; een overmaat aan darren in een te klein volk kan ook vaak de oorzaak zijn; de ziekte zelf is vrij onschuldig; besmette raten vervangen; geen drijfvoeren en zorgen voor een droge standplaats.

Steenbroed is ook een schimmel die door de hele larve heentrekt en hem verandert in een keiharde mummie die in de raat blijft vastzitten; vaak geelachtig gekleurd als er nieuwe sporen zijn gevormd; besmette bijen krijgen een hard achterlijf en gaan dood; de sporen zijn erg licht en door de gemakkelijke verspreiding is de besmettingskans erg groot; algemeen wordt aanbevolen de besmette volken te doden en te verbranden; materialen goed ontsmetten en de betreffende kasten met een brander goed schoon branden; Kalkbroed komt veel voor; steenbroed gelukkig erg weinig.
Ik hoop, dat dit verhaaltje helpt een goede diagnose te stellen.
hennie oes
--------------------

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kalkbroed

Bericht door Hans van der Post. » wo 25 jul 2001, 17:30

18-8-2001 no 17
Dit ligt aan de eigenschappen(erfelijk) van het volk. - gevoeligheid voor een bepaalde ziekte-
Als je een nieuwe moer in dit volk invoert is het na enige tijd over.
Let wel op dat je een totaal andere moer dus niet van je eigen stand invoert.
Je hebt twee type broed ziekten van dit soort, kalk en steen broed is moeilijk te onderscheiden.
Mocht je de moeder van deze moer nog hebben zou daar niet van na telen d.w.z. geen dochters in andere volken
hebben/houden. Er zijn meer broedziekten waarvan de een zegt volk afmaken de ander alle raten vernieuwen.
Maar houd het er maar op "in dit geval" -alleen maar de moer verwisselen-. Weet dit uit eigen ervaring.
Het gemakkelijkste gaat dit met een ander volkje en de krant neem aan dat dit bekent is?
sukses.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten