Schilderwerk.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Schilderwerk.

Bericht door Frans vanTongeren » di 10 jul 2001, 21:03

18-8-2001 no33
verstuurd 10-07-2001 12:30
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Lex,
Tja, welke kleur..?
Roze wellicht voor darrenvolken.
Rood voor dak- en thuisloze bijen.
*
Die kleurennuance komt waarschijnlijk voort uit de praktijk van het imkeren. Je gele verf was op en je had nog een potje groen staan. Er komt een zwerm af die je in een groene BK laat bouwen. Later verenig je die reislustigen weer met een volk dat een witte woning heeft. Dan koop je weer een paar tweede hands kasten bij iemand (b.v. bij mij! Ik heb nog heel wat moois staan)en die zijn toevallig nachtblauw van kleur.
---------------------------------------------
Een goede verfsoort is m.i. Tencotop van de firma Touwen uit Zaandam.
De kleuren zijn onderling mengbaar,weerbestendig en vochtregulerend. De verf bladdert niet. Je kunt je kwasten reinigen met terpetine.
(nachtblauw-nr.47 is een boeiend kleurtje)
Maar sommige 'groene'imkers gebruiken liever acryl-verf (oplosbaar in water)
Succes!
=========================================================
Dag schilder,
De kleur rood (langgolvige straling) is voor bijen niet zichtbaar. Zwart, denk ik ook niet.
Volgens mij maakt de kastenkleur niet zoveel uit voor de bijen. Via gepolariseerd licht ('streepjes' in de lucht) landen ze weer vlekkeloos op hun thuisbasis.
Onderweg naar 'die bloeee...men', schijnen ze voorwerpen en objecten in hun geheugen op te slaan.
Tekens en kleurverschillen op de kasten zullen ze, denk ik, niet zo heftig opslaan in hun memory.
Wèl zul je allerlei 'troep'op de kasten moeten verwijderen, zoals beroker, schepkorf e.d., want dat zijn wellicht objecten die zij zich zullen herinneren.
Een jonge koningin op huwelijksreis, moet daar niet door worden afgeleid. Haar paleisje moet er hetzelfde blijven uitzien.

Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schilderwerk.

Bericht door Bidding » di 10 jul 2001, 21:05

18-8-2001 no173
verstuurd 10-07-2001 14:32
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi Frans,
Mag ik uit je reactie opmaken dat het voor de bijen zelf niets uitmaakt wat voor kleur je gebruikt. Dat er niet bepaalde combinatie's zijn die de kast herkenbaarder maken of zo?
Ik heb nl. ook ergens gelezen over speciale merktekens die er, samen met een unieke kleurcombinatie van de kast, voor zorgen dat bijen gemakkelijker hun kast terug zouden vinden.

Tsja, over die 2e hands kasten van je. Zoals ik boven vermeld heb heb ik er juist 2 gekregen...... dus aan mij kan je ze (voorlopig) niet kwijt

Groeten, Lex

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schilderwerk.

Bericht door Peter Bal » di 10 jul 2001, 21:07

18-8-2001 no 107
verstuurd 10-07-2001 21:22
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Lex,
Ik had ook zo'n oude Simplexkast gekregen. Het ding opgeknapt, afstandrepen etc. erin en naderhand kwam ik erachter dat de binnenbakken niet van de juiste maat waren! Een latje er bovenop, een latje eronder langs en het paste redelijk. De nadruk op redelijk. Ze lekten bijen en het was eigenlijk toch geen succes. Ik heb uiteindelijk (omdat ik ervan uitga nog jaren te imkeren) gekozen voor een ander systeem (Segeberger). Niet dat het wat uitmaakt welk systeem je kiest maar het is toch erg belangrijk dat alles wat je hebt perfect bij elkaar past. Je moet makkelijk kunnen uitwisselen en makkelijk (ook voor een schappelijke prijs) materiaal kunnen bijkopen.
Als ik er nog eens aan moest beginnen (aan het opknappen van de oude kast) zou ik het niet meer doen.
Overigens, volgens de bijenteelt leraar (ik volg de beginnerscursus) is het altijd de vraag waarom de kasten nu leeg zijn. Als de bijen zijn gesneuveld door Amerikaans vuilbroed kun je er vergif op innemen dat de sporen nog aanwezig zijn.
Groeten,Peter Bal

Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schilderwerk.

Bericht door Bidding » di 10 jul 2001, 21:09

18-8-2001 no173
verstuurd 10-07-2001 21:55
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Frans en Peter,
Bedankt voor jullie reactie's.

Beste Frans, als de kleuren niet zoveel uitmaken voor de bijen, waarom zou ik dan moeilijk doen, he? .
De kasten zijn nu bruin met witte accenten, dus denk ik dat ik uit respect voor de imker van wie ik ze gekregen heb, ze gewoon weer in die kleuren schilder.
(Trouwens, van de zomer moet ik mijn huis van buiten schilderen ..... en ik heb een hout skeletbouw huis, dus een oppervlakte! Je kan me dus echt wel een schilder noemen)

Beste Peter, de kasten waarover het hier gaat zijn tot 2 jaar terug gebruikt door de imker van wie ik ze gekregen heb. Deze heeft toen Segeberger-kasten (net zoals jij) aangeschaft en al zijn volkjes daarin ondergebracht. Sindsdien staan ze ongebruikt in de bijenstal. De kans op AVB lijkt me dus klein. Toch bedankt voor je waarschuwing
De raampjes heb ik gecontroleerd en die passen ook in bijv. een spaarkast, dus dat zit wel goed.
------------------------------
Lachen trouwens!

Bij deze kasten heb ik ook zo'n 60 raampjes gekregen en omdat het nu wat slechter weer is vond mijn mentor-imker H. dat het tijd is om me te leren er kunstraat in te zetten. Hij heeft daar een apparaat voor, niet te geloven! De vonken springen er vanaf en het is niet te tillen, echt zo'n zelfbouwding uit de jaren '50 of zo.
Maar toegegeven, het werkt wel!
Ik weet sinds vandaag ook hoe ik een stukje kunstwas zeer snel in kleine stukjes kan verdelen............ ha ha.
Ik ga morgen proberen om een foto van dit monsterlijke apparaat op dit forum te krijgen.
Groeten, Lex

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schilderwerk.

Bericht door Erik Speksnijder » di 10 jul 2001, 21:11

18-8-2001 no 104
verstuurd 10-07-2001 22:03
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi Lex,
Wat je op je kasten smeert is volgens mij helemaal niet zo belangrijk. Wel belangrijk is het, dat je de binnenkant niet meeschildert.
Hier in Nederland kiezen volgens mij de meeste mensen voor een groen kleurtje (sommige zuurstokliefhebbers uitgezonderd). In warmere landen zie je vaak dat de keuze valt op een lichtere kleur (bijv. geel of wit).

Ikzelf heb een paar kasten in gewone groene dekkende beits gezet en 1 kast, die lange tijd in de buitenlucht moest bivakeren, heb ik met impregneerhars behandelt en vervolgens in de (tevens groene) jachtlak gezet.

J. Sleegers
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 20 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Schilderwerk.

Bericht door J. Sleegers » di 10 jul 2001, 21:11

18-8-2001 no13
verstuurd 10-07-2001 23:43
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb van de winter nieuwe kasten gekocht, want het tweedehands spul was niet onderling uitwisselbaar. De binnenmaten klopten wel, maar de buitenmaten niet. Toen zat ik met hetzelfde 'kleurenprobleem'. In mijn leerboek stond dat bijen het beste zouden reageren op o.a. geel en blauw en dat ze rood niet kunnen onderscheiden. De kozijnen van mijn huis heb ik blauw en geel geschilderd en zodoende heb ik de kasten ook blauw en geel geschilderd. Ik heb hiervoor dekkende buitenbeits gebruikt, die ademt. Belangrijk, anders kan het vocht uit de kast niet weg. En de binnenkant heb ik niet geschilderd, vanwege de vochtregulatie. De bijen doen het goed, maar of het door de kleur komt weet ik niet.

Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Schilderwerk.

Bericht door Bidding » wo 11 jul 2001, 20:59

Hallo,
Zoals ik in het stukje "moerrooster?" aangegeven heb, heb ik van mijn imkermentor H. 2 oeroude (minimaal 30 jaar oud) ooit zelfgebouwde simplexkasten gekregen.
Nu wil ik deze van nostalgie doordrongen kasten wat opknappen zodat in de ene kast mijn zwermvolkje gehuisvest kan worden en de andere kast in de toekomst ook weer een volk kan gaan huisvesten.

Als ik zo om me heen kijk in de bijenstal of op dit forum de afbeeldingen waar kasten op staan zie, dan zie ik diverse kleuren voorbijkomen: Groen, geel, bruin, wit, blauw, oranje, rood, roze (jazeker ROZE: in de bijenstal waar ik mijn volkje heb staan staat een joekel van een bijenkast die roze met blauw geschilderd is! De betreffende imker heeft een dochtertje die dat een mooie kleur vindt), et cetera.
Uit een boekje met tips dat ik van mijn andere imkermentor L. geleend heb staat ook wat vermeld over kleuren.

Nu wil ik hier vragen wat volgens jullie ervaring nou een goede kleurcombinatie is voor de bijen zelf!

Ook wil ik graag weten wat voor soort verf ik het beste kan gebruiken.
Groeten, Lex

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schilderwerk.

Bericht door Oude Essink » wo 11 jul 2001, 21:16

18-8-2001 no 10
verstuurd 11-07-2001 09:57
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Lex en andere schilders,
Ik stuur een foto van mijn bijenstal zoals die er tot voor kort uitzag. kasten in een goede kleur geven een verzorgde aanblik; bijen die van hoog en/of ver komen aanvliegen oriënteren zich op kenmerken in de omgeving en daar hoort de plaats, vorm en kleur van haar eigen standplaats ook bij:
De kleur is donkergeel van een vochtdoorlaatbare verf; het betreft Spaarkasten; eens had ik er ook Simplex bij staan; vanwege de rompslomp met al die bakken en het eindeloze geoetel om ze in en uit elkaar te krijgen ben ik daarmee gestopt.
De vliegplanken hebben alle een verschillende kleur; als de bijen dichterbij komen is dat wellicht een oriëntatie en omdat de kasten dicht bijeen staan is het dienstig ze te helpen zich niet te vervliegen. Rood en zwart zijn niet te gebruiken: zwart is geen kleur en rood zien ze niet (voor hen zwart dus).
met groet, hennie oes

Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Schilderwerk.

Bericht door Bidding » wo 11 jul 2001, 21:16

18-8-2001 no173
verstuurd 11-07-2001 11:47
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo,
Als ik het goed samenvat zijn er enkele kleuren zoals rood die je in ieder geval niet moet gebruiken.
Daarnaast is het belangrijk om:
- De binnenkant van de kast met rust te laten
- Afhankelijk van waar je kast staat (weersinvloeden) beits te gebruiken of juist een harde lak.

Mijn kasten komen in een bijenstal te staan die (incl. mijzelf) door 6 verschillende imkers gebruikt wordt.
Iedere imker heeft weer andere kleuren en materiaal. (Er staan vnl. spaarkasten maar ook Segebergers en een enkele simplex kast.
Een eenheid zal het wel nooit worden.....

Hoe zit dat met die merktekens waarover ik weleens gelezen heb en die je op sommige afbeeldingen ziet. Deze hangen voorop de kast ergens boven de vliegopening.
Groeten, Lex

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Schilderwerk.

Bericht door Frans vanTongeren » wo 11 jul 2001, 21:16

18-8-2001 no33
verstuurd 11-07-2001 13:14
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Lex, je bent er nog niet...!
-----------
Erik schreef:
- wat je op je kasten smeert, is volgens mij helemaal niet zo belangrijk -

- 1 kast, die lange tijd in de buitenlucht moest bivakkeren, heb ik met impregneerhars behandelt en vervolgens in de (tevens groene) jachtlak gezet. -
---------------
Lex.., op mijn knieën, smeek ik je (om jouw bestwil) doe dat nooit...!
*
Een pas beginnend imker te Gorssel, kocht een gloednieuwe spaarkast van grenenhout en zette die in de JACHTLAK. De kast glansde en glom, het lichtroze-rode grenen was een lust voor het oog.
Toen vulde de jongeling de kast met een zwerm. Daarna begon de ellende.
Jachtlak is NIET ADEMEND en, zoals Jacqueline al schreef: zonder te ademen kan een kast met bijen niet leven. De bijen produceren vocht en jachtlak of glanslak aan de buitenzijde laat vocht niet passeren.
Daardoor hoopt het vocht zich op achter de lak en het hout gaat schimmelen.
De arme imker zag de roze-vingerige Aphrodite-kleur verdwijnen. Een gore, zwarte schimmelkleur nam die tint over.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten