Wie weet het???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Wie weet het???

Bericht door Erik Speksnijder » zo 17 jun 2001, 21:55

18-8-2001 no 104
verstuurd 17-06-2001 10:46
--------------------------------------------------------------------------------
Als je er voor kiest om een dop te laten staan, dan moet je dit doen met een raampje, waar je de bijen niet al afgestoten of afgeklopt hebt. Dit afstoten beschadigt namelijk de dop.
Het is beter om globaal te kijken op welk raam er een mooie dop zit en dit raam dan met een veger te schonen van bijen. Alleen als je een dop als porselein behandelt hebt, mag je er op vertrouwen, dat hier een mooie moer uitloopt.
Jij bent waarschijnlijk te ruw geweest m.a.g. dat de bijen verplicht waren om een redcel op te trekken op het nog aanwezige broed. Dat dit broed al een week d.m.v. een moerrooster van de oude moer gescheiden is geweest maakt niet uit. Het komt wel voor, dat doppen nog op 3 a 4 dagen oude larven (totaal 6-7 dagen oud) worden opgetrokken.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wie weet het???

Bericht door Hans van der Post. » zo 17 jun 2001, 21:55

18-8-2001 no 17
verstuurd 17-06-2001 01:16
--------------------------------------------------------------------------------
Je ben te ruig geweest met de ramen waar doppen op zaten. Een moerdop kan niet uit de lucht komen vallen denk dat je hem toch over het hoofd hebt gezien. Verder nooit zelf beslissen welke moerdop de beste is. De bijen weten het echt beter. Dus doppen laten staan en wachten op een tutter of als je bang bent voor een zwerm een stukje moerrooster voor het vlieggat doet wonderen. Doe dit denk ik in telegramstijl zal er een beter verhaal van maken.
Hans.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wie weet het???

Bericht door Piet Jager » zo 17 jun 2001, 21:55

18-8-2001 no 11
verstuurd 17-06-2001 20:23
--------------------------------------------------------------------------------
Jelte Pieter schreef: "Deze ramen had ik naar boven (het rooster) gehaald om beneden meer ruimte te geven en ze hebben hun (zich) daarboven in die hoogte misschien iets moerloos gevoeld, alhoewel ze wel goed haalden."
Dit moet je nooit meer doen. De bijen voelen zich niet moerloos, maar doordat er boven het rooster een snelle afname van het te verzorgen broed plaats vindt, denken de bijen boven het rooster dat er iets met de koningin niet in orde is en beginnen doppen aan te zetten voor een stille moerwisseling. Ervaren imkers die in een moergoed volk geselecteerde larfjes, danwel eitjes tot doppen laten optrekken maken van deze "wetenschap" dankbaar/handig gebruik. Zie ook het artikel op mijn homepage onder koninginnenteelt: "Telen in een moergoed volk"
Putterpiet.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Wie weet het???

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 02 jul 2001, 21:52

29 mei schreef ik op het forum:
Een extra volkje
Vanmiddag heb ik trouwens het kastje gevuld, het was eerst niet de bedoeling. Toen ik het volk inspecteerde, dacht ik eerst dat ik met zwermcellen te maken had. Maar nog geen van mijn volken had zwermplannen en deze dus ook niet was mijn conclusie toen ik ook de onderbak had nagekeken. Het had puur te maken met het aanzetten van doppen op enkele ramen broed boven het koninginnerooster. Deze ramen ik had naar boven gehaald om beneden meer ruimte te geven en ze hebben hun daarboven in die hoogte misschien iets moerloos gevoeld, alhoewel ze wel goed haalden.
Ik heb toen op dat moment toch maar gekozen om de mooiste van de drie doppen te laten staan om deze in een drieramer met flink wat afgeslagen bijen een nieuw volkje te laten worden; een volk in wording. Het moedervolk is een goed volk en ik kan nog wel wat extra volken gebruiken. Vervolgens heb ik het naar de auto gedragen en vastgezet in de veiligheidsgordel. Veiligheid boven alles en zeker voor mijn bijen!

Maar nu weer het vreemde. Ik kon het niet laten om vanavond toch nog even te kijken in het volkje. Het vloog al telkens meer met stuifmeel(en propolis). En er moest nu toch wel wat broed zijn. Maar tot mijn verbazing zag ik een beschadigde koninginnedop!!. Ik ben weer eens te ongeduldig geweest en te ruig. Zo gaat er bij mij ('nog' mag ik maar hopen) heel veel verloren en daar baal ik van, daar baal ik van, daar baal ik van!!!
Want hoe kan dat nou? 29 mei heb ik er een dop ingehangen, die had dus ongeveer 4 juni uit moeten komen. Plus zes dagen voor de rijping van de k en er hadden nu ongeveer wel eitjes moeten inzitten. Maar tot mijn verbazing nog een koningin in de dop. Ik zag haar helaas bewegen. Ze zal nu wel dood gemaakt worden of de bijen moeten de dop repareren.
Waar komt deze K vandaan??
Ook bij mijn buckfastbijen is het misgegaan. Ze zitten nu al drie weken lang te broeden op een dop. Zou het toch liggen aan de misschien te ruige hantering van de ramen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten