"Zweten" oftewel -wenen- van raathoning.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

"Zweten" oftewel -wenen- van raathoning.

Bericht door Oude Essink » vr 08 dec 2000, 09:40

Oude Essink
Deelnemer # 10
verstuurd 08-12-2000 18:37
--------------------------------------------------------------------------------
zweten betekent: het vrijkomen van water;
de raat van raathoning gaat zweten, wanneer niet alle celletjes zijn afgedekt en de betreffende honing vooral bij hoge luchtvochtigheid water aantrekt dat zich vervolgens uitwasemt over de gesloten celletjes. Mogelijk maar niet bewezen is, dat bij hoge luchtvochtigheid de honing
niet gekristaliseerd vocht afscheidt en de celdeksels doet glanzen.
Hé Piet, wat vind je ervan? Graag ook jouw eigen visie t.z.t.
dag, hennie oes

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: "Zweten" oftewel -wenen- van raathoning.

Bericht door Piet Jager » wo 13 dec 2000, 09:42

Piet Jager
Deelnemer # 11
verstuurd 13-12-2000 11:11
--------------------------------------------------------------------------------
Zweten/wenen
Hennie, je moet wel onderscheid maken tussen de celdeksels van het broed en die van de honing. De celdeksels van het broed zijn inderdaad van een andere structuur door de verschillende componenten, omdat zij een andere functie hebben.

Van de wasdeksels voor honing heb ik gezegd dat deze nagenoeg luchtdicht zijn en lichtelijk poreus. Als de honing contact maakt met de onderkant van de celdeksel, dan zou het mogelijk kunnen zijn dat zij bij zeer vochtige omstandigheden meer vocht aantrekt, met als gevolg eerder beschreven situatie.

Dat luchtlaagje en die bolronde deksel van min of meer zuivere was, is voor een overwinterend volk dus van levensbelang.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

"Zweten" oftewel -wenen- van raathoning.

Bericht door Piet Jager » zo 17 dec 2000, 09:43

Beste 'gevorderden',
Wie kan precies omschrijven wat men verstaat onder 'zweten', in 't Vlaams 'wenen' (eigenlijk een veel mooiere benaming), van raathoning? Zelf heb ik wel een verklaring, maar 'k ben benieuwd of mijn idee overeenkomt met jullie uitleg.

------------------------------------------------------------------------------
Mijn uitleg over het '˜zweten'/ '˜wenen' van raathoning is als volgt:
Van een Vlaamse imker kreeg ik een artikel over '˜de zwarte bij' toegestuurd, waarin onderstaand fragment voorkwam

. - 'Haar broednest is mooi compact en stuifmeel wordt er zo dicht mogelijk bij opgeslagen, dikwijls in een ononderbroken cirkel er rond. Honing wordt buiten de stuifmeelkring opgeslagen in een zo klein mogelijk volume. De verzegeling van de honingraten is exemplarisch: spierwit met convexe dekseltjes over een dun luchtlaagje, zodat de honing niet kan 'wenen'

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: "Zweten" oftewel -wenen- van raathoning.

Bericht door Oude Essink » wo 20 dec 2000, 09:43

Oude Essink
Deelnemer # 10
verstuurd 20-12-2000 12:00
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Piet,
Wat het onderscheid tussen celdeksels bij broed en bij honing betreft ga ik met je mee; ik denk, dat wij er zo wel uit zijn en een rustige kerst in kunnen; gezellige tijd!
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten