Mierenzuren in het voorjaar?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mierenzuren in het voorjaar?

Bericht door Minne Bonnema. » wo 07 feb 2001, 09:51

Minne Bonnema
Deelnemer # 37
verstuurd 07-02-2001 23:06
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Peter.
Even een korte reactie op jouw stukje over mierenzuur in het voorjaar.
Je stelt dat door het inhangen van darrenraat het volk meer verstoort wordt dan met het leggen van een plaatje mierenzuur,wat dacht je wat er gebeurd in een volk als er plotseling een hoge concentratie M.z damp in het volk komt! Een verstoring van je welste,maak je het plaatje wat te sterk dan stormen ze de kast zelf uit.Bovendien is in april de temperatuur nog niet optimaal om een goede verdamping te verkrijgen (als je de varroa lade gebruikt) . Wat het uitbouwen van de darrenraat betreft,geef ze hele vellen,die kun je altijd weer gebruiken dus helemaal geen verspilling,bovendien krijg je mooier uitgebouwd werksterraat.
Minne. Eko bijker


Peter_vandermolen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Mierenzuren in het voorjaar?

Bericht door Peter_vandermolen » wo 07 feb 2001, 09:51

Beste medelezers,
sommigen hangen straks darreraat in, om dat, uitgebouwd en wel er na een korte tijd weer uit te halen: scheelt in de aanvangsbesmetting met varroa is de gedachte.
Lijkt mij aannemelijk, maar stuit mijns inziens op twee nadelen:
1) onnodige verstoring.
2) onnodig werk: laat ze liever voor hen bruikbaar werksterraat uitbouwen.
Toch is de gedachte aan reductie van de aanvangsbesmetting interessant.

Zou het een idee zijn om met mierenzuur platen een korte behandeling uit te voeren b.v. in April?
Ik zeg met opzet platen: normaal gebruik ik altijd de verdampertjes (met veel plezier en succes overigens) maar door de plaat op de varoabodem te leggen hoef je niet weer die kast in en krijg je toch wat je wilt.

Ik ben me er van bewust dat dit niet op zal gaan voor die imkers die voorjaarshoning willen hebben. Maar wat nu als je minder snel wilt slingeren?
Graag suggesties!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten