Open of gesloten kastbodems?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Open of gesloten kastbodems?

Bericht door Kees Overeem » di 20 feb 2001, 09:55

Kees Overeem
unregistered
verstuurd 20-02-2001 18:59
--------------------------------------------------------------------------------
Vanaf 1984 maakte ik gazen bodems met een schuiflade eronder omdat dat zo aanbevolen werd. Omdat de bijen deze lade niet zelf kunnen schoonmaken moest je dat als imker zelf doen. Vergat je het een tijdje dan vonden de wasmotten dat helemaal niet erg.
Een van de grootste voordelen van een volledige gaasbodem is dat er altijd voldoende ventilatie is tijdens het reizen. Rond 1990 heb ik alle schuifladen verbrand en de nieuwe bodems maak ik met alleen gaas. Zomer en winter is de bodem bij mij open en sindsdien zie ik bijv. geen verschimmelde kantramen meer. Volgens mijn ervaringen verdragen de bijen die open bodem in de winter prima en is de vermeende koude een menselijke opvatting. Ook heb ik liever dat de volken in het vroege voorjaar ( eigenlijk de late winter) niet te vroeg beginnen met broeden en een open bodem zou hier iets aan kunnen bijdragen. Echter: een paar jaar geleden deed ik bij drie volken temperatuurmetingen in de wintertros van 22 december tot 8 januari.De trostemperatuur was bij elk volk gedurende deze tijd bijna constant: 35, 33 en 22 graden Celcius, en dat terwijl er in die periode ook nog een elfstedentocht werd gehouden! Al deze volken kwamen perfect de winter uit.
Wel zet ik vaak een lege honingkamer met uitgebouwde ramen onder de broedkamer zodat de tros wat verder van het vlieggat en het gaas zit.
Samenvattend: Bij mij zit er niet een bepaalde filosofie achter de open gaasbodem maar omdat ik geen verschil zie laat ik de lades weg vanwege de extra hoeveelheid werk.Varroacontrole doe ik met een stuk tempex wat onder het gaas past, en zo'n stuk tempex doe ik ook onder een aflegger die bijv. 5 ramen bijen en 6 ramen kunstraat krijgen tot ze de kast vol hebben.

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Open of gesloten kastbodems?

Bericht door Jaap van Vliet » di 20 feb 2001, 09:59

Wat is beter open of gesloten kastbodems?
Vanwege de varoabestrijding is de open kastbodem in zwang geraakt. Maar voorheen waren de meeste bodems gesloten. Ik ben benieuwd wat de ervaren imkers hiervan vinden. m.b.t. de effecten op het volk.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Open of gesloten kastbodems?

Bericht door Oude Essink » wo 21 feb 2001, 09:57

Oude Essink
Deelnemer # 10
verstuurd 21-02-2001 12:53
--------------------------------------------------------------------------------
Ik ben het geheel met Kees Overeem eens; een open bodem bevordert de ventilatie;
geen schimmel meer in een te vochtige kast; de bijen hebben haar eigen warmteregulatiesysteem en hebben die afgesloten ruimte absoluut niet nodig.
Ik werk dus ook met gaasbodems en dat bevalt mijn bijen uitstekend!
hennie oes

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Open of gesloten kastbodems?

Bericht door Frans vanTongeren » do 22 feb 2001, 09:59

Frans van Tongeren
Deelnemer # 33
verstuurd 22-02-2001 12:40
--------------------------------------------------------------------------------
Onderstaande imker uit Markelo heeft 100 volken.
Ik ontmoette hem op een lezing in Kring van Dorth


- Al 25 jaar geleden verving imker Henk Scholten uit Markelo zijn vaste bodems door bodems met gaas. Hij vertelde mij dat de oud-voorzitter van de VBBN, dhr Speelziek, hem indertijd voor 'gek' verklaarde, maar Scholten heeft koppig doorgezet. De voordelen van gaasbodems zijn volgens Scholten de volgende:
a. In het voorjaar wordt er minder snel een broednest uitgebouwd. De winterbijen blijven daardoor langer leven omdat ze minder snel slijten door verpleegstersactiviteiten en door het moeten halen van stuifmeel voor dit broed.
b. Als de buitentemperatuur het toelaat, treedt er een versnelde broedontwikkeling op en wordt de achterstand in broedontwikkeling met volken in kasten met gesloten bodems . . , met gemak weer ingehaald.
c.Als het warm is, hoeven de bijen in een kast met gaasbodem niet te waaieren voor de ventilatie. Zij kunnen al hun energie steken in het ophalen van nectar. Het indikken levert ook minder problemen op doordat de luchtvochtigheid in een kast met een open bodem veel lager is dan die in een gesloten kast.
Warme lucht stijgt en koude lucht daalt. In kasten met een open bodem doe je de bijen dus niet tekort. Je behoedt ze alleen maar voor 'overwerk'. -

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: michel b en 54 gasten