Ruimte geven?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Christiaan Höhner

Ruimte geven?

Bericht door Christiaan Höhner » do 03 mei 2001, 10:46

Ik heb een volk op een bak ingewinterd. Ik wil de bijen nu wat meer ruimte geven voor de voorjaarsontwikkeling. Is dit het juiste moment? (gezien het matige weer)
Verder vraag ik me af of ik de extra bak het beste boven of onder kan plaatsen, maakt dit veel uit? Daarnaast moet ik noodgedwongen kunstraat gebruiken i.p.v. uitgebouwde ramen. Hoe kan ik bevorderen dat deze kunstraat goed uitgebouwd wordt.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Ruimte geven?

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 04 mei 2001, 10:44

Gerard Boswinkel
Deelnemer # 82
verstuurd 04-05-2001 12:48
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi Christiaan,
Jij schreef:
CH: Ik wil de bijen nu wat meer ruimte geven voor de voorjaarsontwikkeling. Is dit het juiste moment? (gezien het matige weer)

GB: Hoewel ik jou volken niet gezien heb, denk ik dat het nu inderdaad een goede tijd is om extra ruimte te geven. Als de volken tenminste de ene broedbak goed bezetten.

CH: Verder vraag ik me af of ik de extra bak het beste boven of onder kan plaatsen, maakt dit veel uit?

GB: Wat het beste voor de bijen is weet ik niet maar ik kan je wel vertellen hoe ik het doe. Wanneer de bijen in die ene broedbak van je 8 ramen Bias (broed in alle stadia) hebben, dan hang je drie van die broedramen in de nieuwe broedbak. De plaatsen die nog over zijn in de bovenste broedbak vul je dan aan met ramen kunstraat. Door het inhangen van die ramen broed dwing je de bijen om direct de nieuwe broedbak in gebruik te nemen en ze gaan de kunstraat uitbouwen. In de onderste broedbak laat ik meestal geen kunstraat uitbouwen omdat deze minder mooi wordt uitgebouwd. Daar zou je in jou geval kantramen kunnen hangen die je dan één of twee weken later (afhankelijk hoe snel de bijen het aangeboden kunstraat hebben uitgebouwd) vervangt door ramen kunstraat. Deze manier van werken wordt uitgebreid besproken door Karl Weiss in zijn boek 'Der Wochenend imker'

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Ruimte geven?

Bericht door Jan Kruit » za 05 mei 2001, 10:46

Jan Kruit
Deelnemer # 45
verstuurd 05-05-2001 11:21
--------------------------------------------------------------------------------
Ik denk dat je goede raad gekregen hebt van mijn voorganger. Toch even een opmerking van mijn kant. Om de te geven ruimte iets te bepreken maak ik gebruik van kantblokken (dicht gemaakte raampjes) zowel in de onder als boven bak. Het scheelt 4 raampjes kuntraat en de bijen hoeven de ruimte waar ze niet zitten ook niet te verwarmen. Dus ramen met broed naar de tweede broedkamer eventueel een kunstraat tussen het voer en het broed en in de onderbak hetzelfde. Dit werkt vooral in de tijd dat het weer niet zo stabiel is, d.w.z. veel schommelingen in dag en nacht temperatuur maar ook schommelingen in de temperatuur over verschillende dagen. Succes, met vriendelijke imkersgroet.
uit de 'hoge (koude) Noorden'
Jan Kruit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten