Hoe zit het met de verzekering?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Hoe zit het met de verzekering?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 12 mei 2001, 11:09

Vandaag had ik weer pech en weer geluk. Het komt zo nu en dan wel eens voor op deze manier. Vanmorgen had ik drie van de vier volken, die op de paardebloem staan, nagekeken en opeens komt er iemand het weiland, waar mijn bijen staan inrijden. Hij zegt tegen mij: "Als jij een huis huurt laat je er dan ook vreemde mensen in wonen!" Ik zei: "Nee", en probeerde me voor te stellen, maar daar voelde hij niet veel voor. Maar naar een kort gesprek op afstand, omdat de bijen om mijn hoofd zweefden en hij toch wel respect hiervoor had, kwam de aap uit de mouw.

Mijn sterkste vermoeden kwam uit. Wat bleek het geval te zijn. Mijn bijen stonden op het land wat hij gehuurd had van meneer Holwerda. Ik balen, want als mijn bijen er weg moesten, zou alle energie voor nop zijn geweest en net met dit mooie weer en net als er al aardig honing is gehaald.
En ik had deze plek aangewezen gekregen van Meneer Holwerda. Hij is direct verhaal gaan halen en riep:"No moat it ek net mâlder."( Nu moet het ook niet gekker). Naar een half uur kwam hij terug. Maar gelukkig was hij wat milder en blijkbaar heeft het gesprek hem goed gedaan. We moesten de bijen dan maar even 25 meter verplaatsen naar een ongebruikte dam. Toen ik vertelde dat het wat lastig was, omdat bijen hen op een bepaalde plaats oriënteren, was hij stom verbaasd en op deze manier raakten we aan de praat over de bijen.

Ik heb hem uitgelegd over het verschil tussen korven en kasten, toen hij een lege kast zag en vroeg of dit de woning van bijen was. De imkerspijp en de raampjeslichter, dingen die hij nog nooit had gezien. Over de verslechterde drachtomstandigheden en over de toename van het paardebloemenareaal. Op zich was het best een aardig gesprek over een prachtige hobby en die mening deelde hij ook.
Maar ja er was nog steeds geen oplossing. Maar hij zei, dat er maar een schokdraadje voorlangs moest met een grote boog. Ik zei dat ik nog wel wat draad en paaltjes had liggen. Deze waren afkomstig uit de tijd toen wij nog geiten hielden. (Nu weten jullie ook waarom ik me interesseer voor de geitenhouderij, als je naar mijn 'waardering deelnemer' kijkt.) Zodra hij toestemming had voor het te vervoeren vee dan joeg hij het vee in de weide. In principe probleem opgelost. Ik was al lang blij dat mijn bijen konden blijven staan, alleen wel jammer van al die mooie bloeiende Paardebloemen. Maar zei hij: stel er vliegt nu zo'n zwerm bijen op een van mijn paarden, wat dan? Ben je hiervoor verzekerd? Ik zei dat de kans uiterst klein was, en dat de kans groter was als zo'n paard een kast omver schopt de bijen dan wel kwaad worden. Maar ja al die zoemende bijen om mijn hoofd deden hem niet geruststellen. Dus vandaar na mij lange verhaal de volgende vraag.

Ik ben geloof ik verzekerd voor diefstal en baldadigheid van en aan mijn kasten. Dat zit geloof ik bij mijn lidmaatschap van de VBBN in, maar als nu mijn bijen zo'n mooi Fries zwart paardje dood steken(in het ergste geval) ben ik daartegen verzekerd????
J.P.D.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Hoe zit het met de verzekering?

Bericht door Frans vanTongeren » wo 23 mei 2001, 11:09

Frans van Tongeren
Deelnemer # 33
verstuurd 23-05-2001 13:52
--------------------------------------------------------------------------------
Dag Jelte Pieter,

Surf naar Archieven - Algemeen op datum 31-01-'01
Ik hoop dat 'n inzage je gerust zal stellen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten