Verzegel, verzegel, verzegel, bijen verzegel!!!!!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Verzegel, verzegel, verzegel, bijen verzegel!!!!!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 04 jun 2001, 11:37

Het is hopeloos gesteld. Mijn bijen daarentegen hebben steengoed gehaald. Bijvoorbeeld op de Paardebloem, bijvoorbeeld op de Blauwe Bes, bijvoorbeeld op de Kastanje. Maar het blijft hopeloos gesteld. Aan laaldrift, daar ligt het niet aan, maar toen ik vanavond al mijn potentiële verzegelde raampjes er uit zou halen was het verzegelen voor geen meter opgeschoten. Voor geen millimeter in bijentaal. Hier en daar heb ik en halfverzegld of voor een derde verzegld raam eruit gehaald. Honing daar ligt het niet aan dat zit wel in de ramen, maar ze verzegelen het domweg niet! In principe kun je dit slingeren, want er is geen nieuwe nectar bijgekomen en de honing is volledig ingedikt.
Ik wilde slingeren, omdat mijn buurman, die ene die eventueel gele kanaries wil houden als ze maar honing opleveren had geslingerd, terwijl zijn volken in mindere conditie waren. De rest, waar helemaal nog niks is verzegeld heb ik maar laten ziit. Dan kunnen ze het mooi opvreten, die rotzakken en daar gaat al mijn tijd en geld en energie verloren. No incomes. Waar ligt dit nu aan? Vorig jaar ging het bij een volk van mij wel heel goed en verzegelde vrij gauw. Ligt dit nu door het gebruik van roosters? In principe is het wel zo dat mijn bijen boven het rooster willen werken.

Wat kan ik doen om het verzegelen te bevorderen?
J.P

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Verzegel, verzegel, verzegel, bijen verzegel!!!!!

Bericht door Romée van der Zee » wo 06 jun 2001, 11:30

Romée van der Zee
Deelnemer # 2
verstuurd 06-06-2001 14:26
--------------------------------------------------------------------------------
De ongunstige verhouding tussen volksgrootte en de hoeveelheid ramen (te groot).
Bijen willen de binnengebrachte nectar over een zo groot mogelijk celoppervlak verspreiden, om het verdampen van vocht te optimaliseren. Een te laag aanbod aan ramen leidt bij grote dracht tot een vertraging in de verwerking, en niet zelden tot voortijdige verzegeling van de honing. Het gevolg is gisting op een later moment.
Te groot zal het aanbod aan ramen echter niet gauw zijn, al kan het wel bijdragen aan een ongunstige luchtvochtigheid in de kast. Samen met de temperatuur is juist die luchtvochtigheid van grote invloed op de snelheid waarmee de nectar tot honing wordt omgezet. Daarbij komt nog dat de verhouding suiker t.o.v. watergehalte per honingsoort verschillend is. Dat heeft uiteraard ook enige invloed op de verwerking.
De voorjaarsdracht is in een betrekkelijk korte periode van mooi weer binnengebracht. Daarna werd het relatief koud, regenachtig weer.
Het lijkt me tegen deze achtergrond dat Jelte niet de enige imker (in het Noorden) zal zijn met volken die nog niet klaar zijn met verzegelen. Ik zou nog even gewacht hebben met slingeren. Ook al was de buurman me voor. In het land der blinden is eenoog honing.
Wie een betere verklaring heeft moet het maar zeggen.
Romée

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verzegel, verzegel, verzegel, bijen verzegel!!!!!

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 jun 2001, 11:36

Hans van der Post
Deelnemer # 17
verstuurd 06-06-2001 22:39
--------------------------------------------------------------------------------
Verzegelen; naar mijn ervaring duurt het minstens nog een week nadat de dracht is gedoofd als de bijen de laaste hand leggen aan het verzegelen.
Een voorbeeld in het najaar bij het inwinteren kijk ik altijd naar de hoeveel voedsel (suiker) die de bijen hebben opgeslagen. Bij sommige volken is er maar voor de helft verzegeld. In het verleden maakte ik me ernstig zorgen voor dit "open voedsel" en voerde nog eens een volle bak suiker (5 l.) gevolg in het voorjaar te veel voedsel niet voldoende ruimte voor broedaanzet. Nu "ze bekijken het maar" dat doen ze. Ik teken aan wat ik heb gezien en jawel in het voorjaar zijn de maar voor de helft verzegelde ramen helemaal verzegeld.
Dus gewoon maar een weeeeekje wachten.
Hans.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verzegel, verzegel, verzegel, bijen verzegel!!!!!

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 06 jun 2001, 11:37

Els Kleijnendorst
Deelnemer # 38
verstuurd 06-06-2001 23:06
--------------------------------------------------------------------------------
Er is nog een mogelijkheid waarom jullie bijen de honing niet willen verzegelen. Ze hebben er gewoon de tijd niet voor. Er komt teveel nectar binnen!
Indien je toch de onverzegelde honing wilt slingeren raad ik je aan wat open honing uit de raat te halen en met een refractormeter te meten.
Maar je kan ook nog 2 dagen wachten. De weersverwachting voor de komende dagen voorspelt veel regen. Mijn ervaring is dat in zo'n periode de honing zeer snel wordt verzegeld. Aan de ene kant omdat er dan veel bijen in de kast aanwezig zijn die allen zullen meewerken aan het indampen. Aan de andere kant verzegelen de bijen nu snel omdat de honing anders weer vocht aantrekt.

Els Kleijnendorst

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten