Lage honingkamers.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

roel broekman
Berichten:2
Lid geworden op:zo 17 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Lage honingkamers.

Bericht door roel broekman » ma 04 mar 2002, 19:25

Om ook maar eens aan deze rubriek deel te nemen!
Wat zijn zo de manieren - en ervaringen - om de lage honingkamers die bij mij nog op een paar volken staan leeg te krijgen. Vorig jaar heb ik een paar van mijn bijen de laatst verzamelde honing maar zelf laten houden en heb toen bij gevoerd met de lage honingkamers nog op de volken.

Wat ik van plan ben te doen is, om een mooie dag - die we ongetwijfeld krijgen - de lage kamer onderop te zetten in de verwachting dat de bijen de wintervoorraad wel weer naar boven zullen brengen!
Dit is tenminste in het verleden goed gelukt!
Zijn er mensen die het anders doen?
Je zou ze er natuurlijk ook gewoon bovenop kunnen laten staan!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Lage honingkamers.

Bericht door Hans van der Post. » wo 06 mar 2002, 21:33

Honingkamer boven of onder dat is de vraag

Als je in het voorjaar kijkt zal er in vele gevallen een paar ramen broed in de honingkamer zitten.
Je kan zomaar niet de honingkamer er afhalen en onder zetten je verbreekt dan het broednest. Beter is de honingkamer(s) na het slingeren onder te zetten Het volk krijgt dan de gelegenheid om voor de winter stuifmeel, honing/suiker op de juiste plaatsen op te slaan. Zitten er nog resten verzegelde honing in niet erg dan ontzegel je het, maar je mag het ook laten zitten.

Dat de bijen verzegeld voedsel naar boven brengen is een fabel! Wat je niet ziet is dat ze het eerder gebruiken dan wat boven het broednest zit. Open voedsel wordt wel verplaatst. Dit heb ik als beginner ervaren toen er nog "blauwe" suiker gevoerd werd aan de bijen. Dit vond ik terug in de honing. De honing kreeg een vieze smaak en kleur.

Je schreef: "je zou de honingkamers er gewoon op kunnen laten staan." Je weet niet of er nog suiker in de ramen zit dat krijg je dan door de honing. Het enige wat ik weet is als er nog geen broed in de honingkamer zit, ramen ontzegelen en de hk onderzetten dan halen de bijen wel de ramen leeg. Zet nu niet gelijk een HK met uitgebouwde ramen op dan vind je daar de suiker terug!
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 67 gasten