Schuur- garagedakvolken.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Schuur- garagedakvolken.

Bericht door Hans van der Post. » zo 24 mar 2002, 13:48

[center]Schuur- garagedakvolken.[/b]

[/center]

Als je een kleine tuin hebt zoals ik en je wilt toch bijen binnen handbereik hebben is er maar een uitweg: Het dak op! Wel het schuur-of garagedak op. In mijn geval is dat het garage dak zie foto. Op deze wijze heb ik al 24 jaar bijen binnen handbereik. Elders heb ik op twee plaatsen bijenvolken staan maar bijen bij huis is toch wel erg leuk.
Op de foto: een kist waar twee volken instaan de achterkant is ook afneembaar.
Afbeelding
Toch heeft het "bijen op het dak" ook zijn nadelen je moet met een ladder het dak op en af dat is geen bezwaar als je zelf het dak op moet maar met volken, verzegelde bakken en suikerwater is dat wel wat anders. Hoewel na als die jaren door oefening het me goed afgaat.
Als je een volk van elders wilt verenigen kan dit maar op een manier het dak op met een touw en ladder.

Het volk wat naar boven moet snoer ik met twee reisbanden vast zodat de bakken en bodem niet kunnen verschuiven.dan knoop ik een stevig touw aan de reisbanden en zet het volk zodanig neer dat het langs de ladder naar boven kan worden gehesen. Klim de ladder op met het touw!

Op het garagedak staat altijd meer wind dan op de begane grond daarom heb ik maar een lage constructie gemaakt waarop de twee volken staan. In het vroege voorjaar als de temperatuur zo'n 7 á 8 graden zijn verkleumen bijen die door de wind onder de kast worden geblazen. Als ik de twee volken moet nakijken zet ik een honingkamer opzijn kant waarop ik kan zitten zodat ik na afloop van de inspectie nog rechtop kan staan.
Verder is een lage constructie aan te bevelen voor de omgeving het steekt niet al te veel boven het dak uit. De buren kunnen wel eens moeilijk doen ondanks de uitgedeelde potjes honing.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten