Waar moet ik met die broedramen heen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Waar moet ik met die broedramen heen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 09 mei 2002, 15:58

Morgen ga ik naar mijn volken toe die op het koolzaad staan. Ik ben zeer benieuwd wat mij te wachten staat. Een zekere inschatting durf ik wel te maken. Ik hoop en ik denk dat ze nog geen zwermdoppen hebben aangezet. Op de thuisstand hadden ze dat ook niet gedaan, alhoewel deze volken wel iets minder ver zijn in hun ontwikkeling.
Ik neem enkele zesraams of drie raams kastjes mee en kan, als er wel doppen in de volken aanwezig zijn, afleggers maken. De oude koningin gaat dan mee naar huis en ik laat het volk op één dop staan. Dit lijkt mij de beste oplossing.
Maar ik heb echter uw hulp nodig bij een probleem waar ik vaak tegenaan loop. Ik hoop dat andere imkers hier beter mee om kunnen gaan. Ik heb dus nieuwe raampjes ingesmolten met kunstraat. Deze nieuwe ramen zet ik morgen als de honingkamers bijna vol zijn op de volken. Ik denk namelijk dat ze de afgelopen dagen al aardig wat honing hebben vergaard. Oók wil ik dat de bijen nieuwe raat uitbouwen in het broednest. Dit doel is tweeledig. Ik wil dat de koningin aan de gang blijft met eitjes leggen, zodat zwermen wordt uitgesteld en ik wil dat het broednest wordt vernieuwd met nieuwe raat.
Normaal haal ik broedramen met hoofdzakelijk verzegeld broed uit het broednest en die plaats ik in de honingkamers. Zo creëer ik ruimte in het broednest voor nieuw uit te bouwen raat. Maar nu ik van Piet Jager geen ramen broed meer boven een koninginnerooster mag hangen, heb ik een probleem. Dus wie o wie heeft hier een oplossing voor?
Ik kan eventueel de zijramen gevuld met honing en stuifmeel het dan maar naar boven halen. Hier ben ik zelf niet zo voor. Ik vind dat eigenlijk deze ramen maar het beste kunnen blijven hangen. Ook de ramen kunstraat worden aan de zijkant niet echt mooi uitgebouwd.
Dus wie voor morgen nog raad heeft?

J.P.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Waar moet ik met die broedramen heen?

Bericht door Romée van der Zee » do 09 mei 2002, 17:33

Op het koolzaad wordt altijd ontzettend veel stuifmeel gehaald. Ik nam altijd enkele stuifmeelramen uit de broedkamer, en bewaarde die voor de jonge volken.
Dat zou Piet ook wel goed vinden denk ik.
Romée

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Waar moet ik met die broedramen heen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 09 mei 2002, 19:18

Hoi Romée,

Ja dat is een goed idee. Binnenkort zal ik afleggers moeten maken en stuifmeelramen kunnen wel een tijdje worden bewaard. Zelf heb ik ook nog suikerramen van honingkamerformaat met een beetje paardebloemenhoning en stuifmeel weggezet voor slechtere tijden.
En hoe vulde je de lege ruimtes weer op? Gewoon met kunstraat of schuif je het op een na buitenste raam (met broed) na buiten en komt de kunstraat op die plek? Het verzegelde broed loopt vervolgens uit en de bijen kunnen het voldragen met honing en stuifmeel. Het kunstraatraam (op een na buitenste raam) wordt snel uitgbouwd denk ik en of belegd of tevens volgedragen met honing.

J.P.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Waar moet ik met die broedramen heen?

Bericht door Romée van der Zee » do 09 mei 2002, 19:23

kunstraat aansluitend op het broednest.
R.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Waar moet ik met die broedramen heen?

Bericht door Hans van der Post. » do 09 mei 2002, 21:37

Op een dop laten staan is als in een onverzekerde auto rijden. Je denkt dat dit goed gaat maar in vele gevallen is het een begin van de ellende. Of de moer is niet goed of ze komt niet uit (een zeperd) enz. NIET DOEN! Wel de oude moer mee naar huis. Breek alle doppen dan weet je dat je dertien dagen later een tuter kunt verwachten. En je hebt dertien dagen de tijd en dan zijn ze denk ik weer thuis. Maar let op je kan beter wachten tot de doppen rijp zijn. Als je met gesloten doppen reist hoef je geen doppen meer te breken! Ze zakken allemaal in te minste daar moet je van uitgaan.
Nu in Nederland wordt niet zo gauw de zwermerrij uitgesteld.

Om ruimte te maken kan je de kantramen uit de onderbak weghalen daar zit meestal weinig in. Op die plaatst komen de kantramen van de bovenbak dan heb je daar weer ruimte voor kunstraat die ze meestal om deze tijd verprutsen, behalve als er geen doppen zijn.

Een bijenvolk bouwt ook in de honingkamer die had je met kunstraat kunnen hangen b.v. aan de twee zijkanten twee kantramen uitgebouwde raat en zes kunstraten in het midden. Geen moerrooster! De bijen hebben dan ruimte om honing op te slaan en kunnen hun bouwdrift botvieren. Als er wat honing binnen komt zal de moer GEEN gelegenheid krijgen om een broednest op te bouwen.

Maar geen kunstraat in het broednest zoals Romée al zei.
Ik heb het al eerder verteld: mijn bijenvader zaliger (Jan van Os) heeft mij geleerd dat als dit tot de natuur van de bijen behoorde hadden deze armpjes en handjes ontwikkeld om hun raten te verplaatsen.

Sterkte morgen, Hans.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waar moet ik met die broedramen heen?

Bericht door Erik Speksnijder » zo 12 mei 2002, 12:12

Op een dop laten staan is als in een onverzekerde auto rijden. Je denkt dat dit goed gaat maar in vele gevallen is het een begin van de ellende. Of de moer is niet goed of ze komt niet uit (een zeperd)

Hoi Jelte Pieter,

Persoonlijk heb ik niet zulke slechte ervaringen met het op 1 dop laten staan van je volk. Het is voor mij in periodes van tijdnood (zwermlustig volkje vlak voor een geplande vakantie) zelf al meerdere malen een uitkomst geweest. Ook zijn deze zwerdopmoertjes vaak echte beauties - mooier dan de meeste redcelmoertjes.
Wel heb ik bij anderen ook al vele malen gezien, dat het op 1 dop laten staan op een mislukking uitliep. Meestal is dit volgens mij te wijten aan het te ruw behandelen van de ramen op zoek naar de doppen.
Zelf zoek ik eerst 1 raam uit, waarop een mooie dop staat. Dit raam behandel ik als porselein: ik schud/klop het niet af, maar blaas de bijen hierop voorzichtig weg bij het zoeken naar overige doppen. Hierna hang ik dit raampje weer voorzichtig terug en merk het met een punaise of krasje in het hout.
De overige ramen worden vervolgens wel snel afgeklopt en even snel ontdaan van eventuele doppen. Hierbij let ik er uiteraard goed op, dat het gemerkte raampje niet in de knel komt, met als mogelijk gevolg een gebutste dop.
Aldus gewerkt, kun je gerust een maandje op vakantie gaan.



Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten