Wat zijn de beste koolzaadrassen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Wat zijn de beste koolzaadrassen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 17 mei 2002, 14:24

Wie weet wat de beste koolzaadrassen zijn voor de bijen en die ook nog wat opbrengen voor de boer? Of wie weet welke koolzaadrassen voor bijen niet van betekenis zijn?
Weet u dit niet, waar zou ik dan deze informatie misschien kunnnen verkrijgen????

En verder wat is de meerwaarde van bijenvolken bij koolzaad? 40% meerwaarde?

Met vriendelijke groeten, J.P.



Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 17/05/2002 14:25:51

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Wat zijn de beste koolzaadrassen?

Bericht door Hugo » za 18 mei 2002, 23:57

Wie weet wat de beste koolzaadrassen zijn voor de bijen en die ook nog wat opbrengen voor de boer? ...
JP,

kijk hier eens

http://www.griffin.peachnet.edu/swvt/canola.htm

Er moet ook nog ergens een heel mooie Candese site bestaan over koolzaad, maar ik kan hem met de beste wil v/d wereld niet terugvinden. Toch wel kijk hier ook eens :

http://www.canola-council.org/
http://www.canola.com/

mvg,

Hugo (de halve bij die gemerkt heeft dat de acacia rond Antweren reeds sinds donderdag in bloei staat)


Nobodies prefetc

Bijgewerkt door - Hugo op 19/05/2002 00:02:21

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Wat zijn de beste koolzaadrassen?

Bericht door Jan Kruit » zo 19 mei 2002, 11:20

Het heeft even geduurd maar ik heb het gevonden en ik moest het wel even digitaliseren. Het is een verhaal van Lammert Sligter die in de dracht-commissie van de Kring Groningen actief is. Misschien wel eens van gehoord want hij is ook bezig met een onderzoek naar de bijen bezetting in de provincie Groningen. Dit doet hij samen met Landbouworganisaties en Provinciaal bestuurders.

Maar hier zijn verhaal:

februari 1998

Hybride koolzaad.

Omdat er al een paar jaar geruchten de ronde doen over slechte honingopbrengsten bij nieuwe koolzaadrassen heb ik geprobeerd om gegevens over deze nieuwe rassen te verzamelen. In Nederland is er weinig of niets over bekent, bij de “Ambrosiushoeve” heeft men wel gegevens uit Duitsland en Engeland maar die zijn alweer verouderd, de ontwikkeling van nieuwe rassen gaat zo snel dat er eigenlijk eik jaar onderzoek plaats moet vinden om bij te blijven.
Het énige instituut in Europa dat recentelijk (1996-1997) onderzoek heeft gedaan naar koolzaad is het instituut in Celle, ik heb dhr van Praagh, bijenteeltadviseur en verbonden aan het instituut in Celle, een brief geschreven met de vraag of hij mij de onderzoeksresultaten zou willen toesturen, wat hij heeft gedaan.
De uitkomst na bestudering van de gegevens uit Celle en die van de “Ambrosiushoeve” heeft mij verbaasd, wat imkers al jarenlang beweren wordt door onderzoeken bewaarheid bijen geven door hun intensieve bestuiving een grotere opbrengst van de koolzaad gewassen.

Oude koolzaadrassen bij ons beter bekend als de enkelnulrassen en de dubbelnulrassen, enkelnulrassen met een laag erucazuurgehalte en een hoog glucosinolaatgehalte in het zaad en de dubbelnulrassen die zowel erucazuur-arm als glucosinolaat-arm zijn, geven bij intensive bestuiving van bijen een meer opbrengst van 10%.

De nieuwe hybride koolzaad gewassen ( minder fertiel tot wel 70%) en de steriele hybride mengsels hebben absoluut intensieve bestuiving door bijen nodig om tot een goede oogst te komen.

De steriele hybride mengsels zoals Synergy en Accent bestaan voor 20% uit fertiele planten voor de bestuiving ( ras Falkon) en voor 80% uit mannelijk steriele planten die geen stuifmeel produceren. Deze twee rassen zijn absoluut afhankelijk van bestuiving door bijen zoals het onderzoek verricht in Celle ook heeft uit gewezen.
Uit onderzoek met kooiproeven bleek dat koolzaad dat bestoven werd door bijen 70 gram zaad per m2 gaf, niet bestoven koolzaad 15,5 gram zaad per m2 en dat koolzaad in het vrije veld 33 gram zaad per m2 gaf, bij het koolzaad in het Vrije veld waren neen bijen geplaatst, of er wel bijen op hebben gevlogen is niet geconstateerd.

Bij hetzelfde onderzoek in Celle constateerde men dat als bijen bij Synergy koolzaad staan ze een gebrek aan stuifmeel krijgen en na een aantal dagen het kooizaad niet meer bevliegen maar andere stuifmeel gevende planten gaan zoeken. Ook constateerde men een sterke teruggang van de volken die alleen maar op koolzaad vlogen, tevens bleek uit het onderzoek dat bijen die nectar haalden naverloop van tijd overschakelden op het halen van stuifmeel op andere planten om het tekort aan stuifmeel aan te vullen, bijv. op robinia wat zich op ± 4 km vliegen van de standplaats bevond.
Dat Synergy minder nectar levert dan ander koolzaad kon uit het onderzoek in Celle niet geconstateerd worden, omdat de volksterkte op het moment dat ze naar het koolzaad gingen nog in volle ontwikkeling was en de volken de gehaalde nectar voor een grootdeel zelf consumeerden, (om zetten in broed).


Tevens zegt dhr van Praagh in zijn schrijven dat aangezien de toekomstige koolzaadsoorten i~et speciaal gemanipuleerde eigenschappen voor een deel ook geen stuifmeel produceren dit probleem (geen gezonde volken na een bezoek aan het koolzaad) in de toekomst nog groter wordt.

Verder zegt dhr van Praagh dat imkers die bij deze hybride koolzaadsoorten staan een bestuivings vergoeding zouden moeten kunnen vragen.

Hier is ondergetekende het roerend mee eens.

Maart, er zal dan eerst een duidelijke voorlichting richting akkerbouw moeten plaatsvinden, landbouwers hebben er op dit moment geen weet van dat de nieuwe koolzaadrassen absoluut bestuiving nodig hebben. Ook bij de NLTO is hierover niets bekend, navraag bij het IKC leerde mij dat hier geen aandacht aan geschonken wordt om dat er doodeenvoudig geen vraag naar is en er dus ook geen onderzoek plaatsvindt door de “Ambrosiushoeve”.
Er is hier dan ook een schone taak weggelegd voor de subverenigingen en de kring, in samen werking met de “Ambrosiushoeve” en het IKC, om dit onder de aandacht van de landbouw te brengen. Als individuele imkers dit doen zal het mijn inziens alleen maar onbegrip en irritatie op wekken in landbouwkringen.

Ik heb inmiddels met een journalist van “Noord Oogst” gesproken om de publicatie die het instituut uit Celle hierover gedaan heeft gepubliceerd te krijgen, wat hij mij heeft toegezegd.

Hieronder volgen enige koolzaadrassen zoals die op dit moment bij mij bekend zijn.
Dubbelnulrassen:
Jetton
Apex
Lirajet
Vivol
Falcon
Silvia
Bristol
Express
Envol
Hybride rassen ( minder fertiel):
Joker
Pronto
Steriele hybride mengsels: Accent
Synergy


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Wat zijn de beste koolzaadrassen?

Bericht door Jan Kruit » zo 19 mei 2002, 11:24

Mocht je nog meer willen weten, er is onderzoek gedaan in Celle en daarvan zijn ook publicaties geweest in de Duitse bijenbladen. Misschien kun je een poging wagen bij het bijen instituut in Celle.


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat zijn de beste koolzaadrassen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 24 mei 2002, 12:43

Hallo Jan en Hugo,

Vele malen dank voor het achterhalen van deze informatie. Ik heb deze vraag gesteld namens Meneer Aberson. Jullie weten misschien nog wel van Woodland, die destijds het volgende bericht schreef:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=502

Met zes volken stond ik op dat stukje koolzaad. En met veel genoegen ondanks de '˜verre' reis ernaar toe.

Hein Aberson vertelde enthousiast dat hij samen met zijn zoon hier in het Noorden de eerste molen voor het koudpersen van koolzaad wil oprichten. Dit koudpersen biedt vele voordelen t.o.v. warmpersen, waarbij meer olie wordt verkregen, maar belangrijke stoffen verloren gaan. De resterende (afval) producten van het koolzaad kan ook weer nuttig worden besteed. Zo kunnen boeren het gedroogde afgestorven vegetatieve deel gebruiken voor stro bij hun beesten. Verder is de overblijvende koolzaadkoek een zeer voedzaam veevoeder. Het kan een goede afwisseling zijn in het rantsoen van koeien. Verder kan koolzaadolie gebruikt worden bij de aanleg van asfalt, waar nu veelal vervuilende restolie voor wordt gebruikt.

Helaas gaat de realisatie van zo'n molen niet zo maar even. Er zitten vele haken en ogen aan in ons land van wetten en regels. Maar als zo'n molen er zal komen, dan zal dat zeker een impuls betekenen voor de koolzaadteelt in Noord-Nederland en dus een (broodnodige) impuls voor de imkerij. Koolzaadteelt zal vrijwel altijd met bijenhouderij in verband worden gebracht, omdat een intensieve bestuiving een betere opbrengst garandeerd. Mijn mening is dat de imkerij zoveel mogelijk met de landbouw moet verbonden blijven, wil de imkerij een toekomst behouden. Dit duurzame project is een goed voorbeeld hiervan en biedt perspectieven voor op de langere termijn. Immers biobrandstoffen zullen in de toekomst een steeds grotere rol gaan spelen.

Verleden week zag ik dat niet alleen mijn bijen zich te goed van het koolzaad deden, er waren ook veel hommels en zweefvliegen te zien. Ron Aberson, de zoon, vertelde mij dat hij het van belang achtte dat ook allerlei verschillende insecten mee konden profiteren van de koolzaadteelt. Hij vond dat nieuwe rassen, waar insecten niet van kunnen profiteren eigenlijk moeten worden vermeden.

Ik hoop van harte dat Woodland deze molen t.z.t. mag bouwen en dat net zoals bij onze oosterburen straks er vele auto's rondrijden op koolzaadolie. Enerzijds voor een schoner milieu en anderzijds dat elke afgelegde km bijdraagt aan de toekomst van de bijenhouderij.

J.P.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], LennardG en 95 gasten