Wat deed ik fout??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Both
Berichten:43
Lid geworden op:ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ouddorp
Contacteer:
Wat deed ik fout??

Bericht door Both » ma 27 mei 2002, 21:58

Wat maak je toch dingen mee bij het imkeren, als je denkt het door te hebben staat je weer een nieuwe verrassing te wachten
Ik maaktje 20 dagen geleden div. vegers, kon de moer die gemerkt was redelijk goed vinden en kon ze overhangen met alles er op en er aan.
De kast met nu de oude moer er in stond ongeveer een meter of 3 bij het hoofdvolk vandaan.
Toen ik een paar dagen later de veger wat wilde voeren, zag ik dat er weinig bijen meer waren dus ik dacht toch maar even kijken.
Maar geen "moer" meer te zien,alleen nog wat jongen bijen.
Maar voor de rest geen aandacht meer aangeschonken.
Toen ik vorige week dinsdag dus de derdtiende dag doppen moest breken, waren er maar een paar van die natte doppen en er liep nog een half rijpe moer het volk in.
Maar ik had met de pinksteren een weekent weggeweest dus heb niet goed kunnen luisteren of er tuters waren. Je weet hoe dat gaat je komt 's avonds laat thuis en me moet nog doppen breken.
Maak open die kast en kijken, want het ging voorheen ook altijd goed nooit geen problemen gehad met vegers maken.
Had ik toen maar gelijk goed gekeken op de raten, want dan had ik eitjes moeten zien, maar je gaat er van uit dat dat uitgesloten is dus heb ik ook niet op brias gelet, alleen maar naar doppen, want ik moest er nog zoveel doen die avond.
Ik had nog een goed zwerm staan met een goede leggende moer, dus ik dacht weet je wat een zaterdagavond ik zet die maar op dat volk, want die half rijpe moer dat wordt toch niets.
Wat schetst mij verbazing, toen ik vanavond keek of de vereniging gelukt was.
Die moer zag ik lopen die ik er opgezet had,dus dat zit nu wel goed maar er was ook broed in alle stadia zowel jonge als oude larven en ook volop eitjes dus toen begreep ik het niet meer.
Je gaat alles na maar ik kan dit niet verklaren.
Kan het zijn dat de oude moer terug gevlogen is naar het hoofdvolk??
Een dop kan ik volgens mij niet hebben houden zitten, want als dat zo geweest was, dan had die jongen moer nog niet aan de leg gegaan zolang er nog open en gesloten broed is.
Wie heeft hier ook ervaring mee?? het zal wel aan een domme fout hebben gelegen, maar van je fouten moet je leren, maar ik weet nu helaas niet wat ik fout deed dus kan ik er ook niet van leren.
Het probleem is nl. dat ik voor alles een verklaring wil hebben en dat moet ik misschien niet doen.
Wie mag ik het woord geven.

Groetjes T. Both.

Ps. Toch ook nog iets positiefs, ik heb zaterdag al kasten geslingert met 20 kg honing.

Germain Van Deursen
Berichten:39
Lid geworden op:za 23 mar 2002, 22:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Wat deed ik fout??

Bericht door Germain Van Deursen » di 28 mei 2002, 23:03

wat er kan gebeurt zijn is stille moerwisseling
- op het moment dat jij dacht " ik heb hier de moer en alles is in orde liep er nog een moer 'die ook aan de leg is op dit moment ' aan de andere kant van het raam of op het volgende raam , daar deze moer niet gemerkt is zie je deze niet omdat je ze niet verwacht en je bent er ook niet op voorzien ze tegen te komen.
- Bij de Vrije Bie uit Brugge zijn we al enkele jaren bezig met een project om betere bijen op de standen van de imkers te krijgen , handelbaar , minder hinder voor de buren , betere opbrengst enz...
Daarom word een geselekteerde moer aangekocht op kreverhille , daarvan worden larven of aangezogen doppen aangeboden aan iedereen die het wil , de daaruit geboren koninginnen kunnen ofwel thuis opgesteld worden ter paring of op georganiseerde dagen verzameld en in groep naar kreverhille gebracht worden naar de daar passende opgestelde darrenvolken ter paring
nu is mijn ondervinding dat:
- de kweekmoer die ik pas na het testen op mijn stand krijg ( 2jaar oud )en die dan 2 jaar kan dienen om uit over te larven soms al het eerste jaar stille moerwisseling doet met nog veel meer kans het tweede jaar ( dan is ze ook al 4 jaar oud )( om de 2 jaar worden de lijnen kweekmoer darrenlijn omgewisseld )
- bij die stille moerwisseling is het dan meestal zo dat beide moeren het hele seizoen gewoon alletwee aktief in het volk aanwezig blijven , de oude moer soms ook nog tot het eerstvolgende voorjaar , ook al gezien dat de oude moer op het einde bijna geen vleugels meer heeft ( misschien willen de bijen haar kost wat kost buitensleuren en daar ze niet als de darren buitenkomt waarna de bijen haar gewoon de toegang beletten zoals ze doen met de darren op het einde van de zomer denk ik dat dit de reden is van de verdwenen vleugels , wel denk ik dat deze koningin toen ik dit opmerkte op dit moment niet meer aan de leg was )
- ook de dochters van deze kweekmoeren hebben de neiging om aan stille moerwisseling te doen ,'t tweede en vooral het derde jaar
- ook wie varoa bekampt met mierenzuur moet dit opvolgen , zomerbijen krijgen 1 behandeling , winterbijen soms 1-2 of zelfs 3X , de koningin is er wel iedere keer bij, wat het resultaat van die behandelingen is zal blijkbaar nog moeten opgevolgd worden
misschien een paar iedeeen die opheldering van de vraag geven
groeten

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat deed ik fout??

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 mei 2002, 09:35

Van de week hoorde ik over het volgende ook wat, wat mij verbazing schetste:
- ook wie varoa bekampt met mierenzuur moet dit opvolgen , zomerbijen krijgen 1 behandeling , winterbijen soms 1-2 of zelfs 3X , de koningin is er wel iedere keer bij, wat het resultaat van die behandelingen is zal blijkbaar nog moeten opgevolgd worden
Bij behandeling van mierenzuur wordt het chitine pantser dermate dun dat voortijdige vervanginging van de koningin noodzakelijk is.

Maar als het waar is?

J.P.

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed ik fout??

Bericht door Minne Bonnema. » wo 29 mei 2002, 20:20

Inderdaad mierenzuur kan het chitina pantser van de bijen aantasten. Maar bij een eenmalige op de juiste wijze toegepaste M.z behandeling zal dit naar mijn mening weinig of geen invloed hebben op de voorbarige vervanging van de moer. Bij mijn weten heb ik nooit een dergelijk voorval bij de leden van de Eko-Bijkers gehoord, in de 15 jaar dat de leden het zuur gebruiken bij de bestrijding van de Varroa mijt. Bij een niet op de juiste wijze van toediening van het m.zuur kan wel degelijk de moer het loodje leggen.
Bij mij zelf op de bijenstand,kwam de oudste moer (bouwjaar 1998) dit voorjaar, weer prima voor de dag met zijn volk, ondanks het ondergaan van de jaarlijkse eenmalige M.Z behandeling.
Waar de meerdere,2 tot 3 x een behandeling goed voor is kan ik niet goed volgen.
Minne. Eko bijker, http://www.bonnema.tmfweb.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten