Invoeren van koninginnen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

mdele
Berichten:22
Lid geworden op:wo 01 mei 2002, 16:49
Locatie:Belgium
Contacteer:
Invoeren van koninginnen

Bericht door mdele » wo 29 mei 2002, 19:43

Kan iemand me helpen in verband met invoeren van koninginnen.
Van de 8 koninginnen die ik heb ingevoerd hield ik er maar 2 over.
Ik heb als volgt ingevoerd: Ik heb enkele ramen jonge bijen afgeschud en in een drieramer geplaatst met 1 raam broed in alle stadia, 1 raam voeder en 1 raam voeder met stuifmeel erbij. Op het broedraam heb ik een gesloten dop geplaatst die daags nadien zou uitlopen. De koninginnen zijn uitgelopen maar blijkbaar verdwenen. De drieramer zit nu moerloos.
Momenteel ben ik weer bezig met de kweek van 8 koningonnen die nu in een gesloten dop zitten en volgende dinsdag zullen uitlopen. Ik ben zinnens om die in paringskastjes te zetten. Wat denken jullie en hoe doe ik het best?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren van koninginnen

Bericht door Oude Essink » wo 29 mei 2002, 20:47

Een niet bevruchte moer invoeren in een vreemd volk, dat daar niet op zit te wachten, is ondoenlijk; bijen accepteren dat niet. alleen in een zwermrijp volk, dat geen eigen doppen meer heeft, kun je zoiets proberen. Derhalve: bijen afschudden van enige broedramen van sterke volken; vliegbijen eraf laten vliegen; bijen in kleine volkjes verdelen zonder broed! pas uitgelopen moer met of zonder dop in laten lopen; wachten tot ze bevrucht is en legt en pas daarna in een moerloos volk invoeren.meer weten? gaarne bericht,
hennie oes

Afbeelding

mdele
Berichten:22
Lid geworden op:wo 01 mei 2002, 16:49
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Invoeren van koninginnen

Bericht door mdele » do 30 mei 2002, 20:57

Graag wil ik meer weten over het invoeren van moeren. Moerteelt is geen probleem meer maar eens de moeren uitlopen zit ik met de problemen. Volgende dinsdag lopen er 8 F1 moeren uit en graag wil ik die behouden om einde zomer al mijn andere moeren te vervangen. Kan u me de oplossing geven. Ik ben pas drie jaar imker en heb 5 kasten.
Dank bij voorbaat










Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren van koninginnen

Bericht door Oude Essink » do 30 mei 2002, 21:12

Er schiet mij nog een reactie te binnen. Een onbevruchte moer invoeren in een volk dat broed heeft en geen eigen doppen heeft aangezet kan dus niet; dit is de reden, dat het merendeel van de 8 moeren niet is aangenomen.
Als je een goed volk hebt en moeren van dat volk wilt invoeren in andere volken, zou je als volgt te werk kunnen gaan ( plm.meth. Otten)
Stap 1. van het volk dat de nieuwe moeren moet leveren maak je een veger: (oude moer eruit met een paar ramen, zodat ze verder kan); het volk zelf zet doppen aan ( meestal veel!).
stap 2. een of twee dagen later maak je vegers van de volken, waarvan je de moeren wilt vervangen; zij zetten ook doppen aan en zijn na een dag of tien rijp voor een onbevruchte moer.
stap 3. op de 12e/13e dag na stap 1 heeft het leveranciersvolk een groot aantal rijpe moeren, onbevrucht. Bij alle volken uit stap 2 breek je alle ( alle doppen weg en laat een jonge moer uit stap 1 inlopen. Voor alle zekerheid kan dit via een nepdopje; je kunt ze ook zo laten inlopen, want de dames zitten erop te wachten.
Je zou het nog zo kunnen regelen; anders onthouden voor volgend jaar!

hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren van koninginnen

Bericht door Oude Essink » za 01 jun 2002, 16:12

Hallo Marcel,
Wat je in dit stadium ook nog kunt doen is zorgen, dat je aan teeltkastjes komt. Of zelf maken: eenraats of meerraats kastjes; of kopen: Apidea of Kirchhainer (rond de € 15,-)

Afbeelding

In het kastje gaan bijen, geen vliegbijen; geen broed; geen uitgebouwde raat.
Op de afbeelding boven links is te zien hoeveel bijen; op de foto zitten deze bijen nu een paar uur in het kastje en je kunt zien, dat ze al in 'bouwformatie'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten