Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
weertman
Berichten: 71
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door weertman » do 20 jun 2002, 21:45

Gistermiddag kreeg ik telefonisch een zwermmelding. Nu is dat niets bijzonders zult u zeggen en aangezien er genoeg imkers in mijn omgeving blij zijn met deze meldingen speel ik ze altijd door aan anderen. Behalve natuurlijk een zwerm van m'n eigen volken, die wil ik zelf graag terug.

Deze zwerm hing echter in een achtertuin een paar straten van mijn huis (mijn bijen staan elders) en of ik ze alsjeblieft wilde komen scheppen want de vermoedelijke eigenaresse beweerde dat ze absoluut niet van haar afkomstig konden zijn en de man (een ex-imker) die ze gewoonlijk kwam scheppen had op dat moment geen tijd. En dan kan je er eigenlijk niet onderuit.

Met de bewoners van het huis heb ik afgesproken dat ik de zwerm zou meenemen en niet zou teruggeven. En dat ook volgende zwermen door mij zullen worden meegenomen. Wellicht dat deze gemakzuchtige mevrouw er dan toe komt zelf haar bijen beter in de gaten te houden en haar zwermen zelf te scheppen.

Wat hadden jullie in dit geval gedaan? Gaan praten met haar was in het verleden al vele malen gedaan en ook werd zij van iedere zwerm eerst een, en soms zelfs meerdere malen, op de hoogte gebracht. Maar ze ontkent in eerste instantie altijd haar eigendom, totdat de zwerm door anderen is geschept.

En deze mevrouw was inderdaad 's avonds langs geweest om de bijen op te halen, maar ze waren al, zoals afgesproken, met mij 'gevlogen'.
Een zwerm is vogelvrij!!!

Echter van vroegeruit als men er een vond en men maakte dit kenbaar door er b.v een zakdoek of i.d bij te hangen was dit voor andere imkers een teken dit zwerm is gevonden en de vinder is onderweg naar huis om spullen te halen om het zwerm te scheppen

Manni Weertman

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door frits dalm » ma 24 jun 2002, 23:24

Hoi Els,
Ik heb even gewacht met reageren maar mijn vraag is
hoe maak je duidelijk dat de zwerm van een van jouw
volken afkomstig is?
Er hangt geen adreskaartje aan, als ik een zwerm schep
geef ik altijd duidelijk aan dat de zwerm eigendom is
van het stuk grond waar die aankwam. Normaal zijn ze de
zwerm liever kwijt dan rijk!

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 25 jun 2002, 22:52

Als een zwerm in de buurt van een stand hangt en dit is ook nog de enige plaats waar bijen worden gehouden in de omgeving kan je voor bijna 100% aannemen dat ze van deze plek afkomstig zijn. Vooral als het een voorzwerm betreft zoals in dit geval.
Maar je kan m.i. inderdaad nooit aantonen dat de zwerm van jou is. Zoals al eerder gesteld werd, hebben ze geen kaartjes om de hals hangen. Natuurlijk kan de moer met een nummer gemerkt zijn, maar dan nog ligt het aan de goedheid van diegene die de zwerm heeft geschept om dit kenbaar te maken.

ImkerVS
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 25 feb 2002, 08:06
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door ImkerVS » ma 01 jul 2002, 08:05

Als uw bijen zou zwerm naar het dakkamer in de buurt, zign zij nog steeds uw bijen? Is het uw probleem of een probleem van de buurman? Als hij uw een schaderapport gebracht? Moet u schadevergoeding betalen? Nay. Uit de aard der zaak zign bijen ongetemde beesten. Als bijen en masse vertrok uw bijenkorf dan u niets heeft, geen aansprakelijk, geen eigendom.

Dat is gezond verstand. Is het wet?

(Pardon mijn taalfouten)






Stephen Meigs

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een zwerm, gemakzucht, wat zou u hebben gedaan?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 02 jul 2002, 11:36

Volgens de reactie van Romée d.d. 20-06 is en blijf je volgens de wet eigenaar én aansprakelijk voor de bij jou ontsnapte zwerm. Maar lijkt mij wel moeilijk aantoonbaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten