verdwenen bijenvolk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
etienne_desmet
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 mei 2002, 21:45
Locatie: Belgium
Contacteer:

verdwenen bijenvolk

Bericht door etienne_desmet » ma 24 jun 2002, 23:43

Toen ik verleden week mijn bijenstand nakeek was er een volk bij die niet vloog, bij controle bleek dat de kast totaal leeg was op uitzondering van het broed dat nog in alle stadia aanwezig was. Heeft er hier iemand een verklaring voor. Alle volken zijn normaal behandelt tegen de varroa verleden jaar en ook in dit voorjaar bleek alles oké.Hier begint pas de zomerdracht,de linde komt pas nu hoed in bloei.
Een bezorgde imker uit Vlaanderen.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: verdwenen bijenvolk

Bericht door Piet Jager » di 25 jun 2002, 11:13

Hallo Etienne,

Een hoe stond het met de voedselvoorraad in dat volk? Daar lees ik niets over! Je ontdekte het vorige week en bij jullie moet de linde nog beginnen. Waarschijnlijk is het een hongerzwerm geworden (geweest), die door ernstig voedselgebrek de benen (vleugels) heeft genomen. Dit komt een enkele keer wel eens voor. Welk ras was het? Waarschijnlijk eentje dat nauw verwant is met de A.m mellifera (zwarte bij).

!Piet

etienne_desmet
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 mei 2002, 21:45
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: verdwenen bijenvolk

Bericht door etienne_desmet » wo 26 jun 2002, 22:16

De voedselvoorraad was inderdaad grotendeels opgebruikt Nogthans had ik alle volken na het slingeren van de voorjaarshoning allen een portie suikerdeeg gegeven. Misschien was dit volk vlugger door deze voorraad heen en is gaan zwermen, het betrof hier een verbasterd volk dat vorig jaar gebruikt geweest is bij het bestuivingswerk en die na twee maanden stand gehouden te hebben in een middelgrote gesloten tunnelserre terug op de stand geplaatst werd en die in het voorjaar goed ontwikkelt was.
Bedankt Piet voor de raad, zal hem zeker in gedachten houden.



Bijgewerkt door - etienne_desmet op 28/06/2002 18:36:44

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten