Van éénraatskast naar drieramer?(was invoeren...)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
mdele
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 01 mei 2002, 16:49
Locatie: Belgium
Contacteer:

Van éénraatskast naar drieramer?(was invoeren...)

Bericht door mdele » di 25 jun 2002, 12:25

Hallo.
Hierbij nog maar eens een vraag. Vooreerst dank aan Hennie oes voor de degelijke uitleg voor wat mijn bevruchtingskastjes betreft. Ze zijn allen aan de leg. Maar hier komt mijn volgende probleem. Voor het invoeren in een volk van de kastjes heb ik de uitleg gekregen, maar kan ik ook met de kastjes een nieuw volk opstarten door ze in een drieramer onder te brengen? Ik denk dat de ruimte te groot zal zijn en de hoeveelheid bijen te klein. Hoe doe ik het best? Dat id mijn probleem.
Marcel

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Van éénraatskast naar drieramer?(was invoeren..)

Bericht door Els Kleijnendorst » di 25 jun 2002, 22:49

Of het de beste manier is weet ik niet, want ongetwijfeld zijn er vele manieren om een klein volkje uit te bouwen. Zelf doe ik het op de volgende wijze. Hiervoor gebruik ik geen 3-ramer, dat is een ongelukkig kastje omdat het binnen de kortste keren te klein zal zijn en je het volk weer in een grotere kast zal moeten overhangen. Ik stop ze gelijk in een 10-ramer en ga als volgt te werk.

Op de plaats waar het volkje mag groeien zet ik een 10-ramer klaar, de vliegopening maak ik zo klein dat er maar 1 of 2 bijen tegelijk erin/uit kunnen. Dan plaats je het bevruchtingskastje in zijn geheel in de 10-ramer, dekplank en deksel erop. Laat de bijen eerst een paar dagen wennen aan de nieuwe plaats en kast. Doe je dat niet dan verlies je een aantal vliegbijen die je juist zo hard nodig hebt.
Na een dag of 2 haal ik de raatjes met bijen en broed uit het bevruchtingskastje en bevestig ze met ijzerdraadjes aan een losse toplat. Tegen deze stukjes raat krijgen ze aan de ene kant een raam met uitlopend broed uit een ander volk. Niet zo'n geheel volbelegd raam, maar een waarop het uitlopend of ouder gesloten broed ook mooi in het midden van de raat zit (die vind je aan de zijkant). Houd de bolvorm een beetje in de gaten, de aanwezige bijen moeten immers het broed tot het uitlopen warm kunnen houden. Aan de andere kant van de latjes met raat hang je een raam met voer. Hierna komt aan beide zijden ook nog een uitgebouwd raam voor de warmte. Gebruik voorlopig nog geen vellen kunstraat.
Een klein gedeelte van het bijgehangen broed in het raam zal soms sterven door verkilling, maar in de meeste gevallen loopt het allemaal binnen een paar dagen uit.

Nu heb je al aanzienlijk meer bijen in het volkje die voor de broedverzorging kunnen zorgen, hierdoor kan de koningin haar eierproductie opvoeren. Na een kleine week hang je dan weer een raam van uitlopend broed uit een ander volk bij, maar aangezien je al meer bijen hebt, kan het stuk broed ook groter zijn. De raatjes uit het bevruchtingskastje hang je nu iets opzij en haal ze uit het volk zodra ze uitgelopen zijn.
Wel moet je op een paar dingen letten: altijd moet er voldoende voer en stuifmeel in de kast aanwezig zijn, de verhouding huis- en vliegbijen is immers verstoord, de vliegopening kan je slechts zeer langzaam groter maken, dit om roof te voorkomen, maar ook weer niet te klein, de bijen van het volkje zelf moeten wel makkelijk in- en uit kunnen vliegen. En als laatste moet je altijd het percentage '˜eigen' bijen groter laten dan de bijen uit het bijgevoegde broed. Als je over een periode van een week of 5 een stuk of 4 ramen heb bijgevoegd, kunnen ze het alleen wel af en gaat zo'n volk absoluut als een groot volk de winter in.

Zo doe ik het tenminste, maar zoals eerder gezegd, ongetwijfeld zijn er vele andere manieren.




Bijgewerkt door - Els Kleijnendorst op 25/06/2002 23:36:15

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Van éénraatskast naar drieramer?(was invoeren..)

Bericht door Oude Essink » wo 26 jun 2002, 09:41

Hallo Marcel,
Zo'n eenraatsvolkje plompverloren in een grote kast zetten gaat niet; dat behappen ze niet, tenzij de temperatuur buiten verkleuming zou uitsluiten. Als je het volkje een start wilt geven in een drieramer of liever een zesramer kun je dat doen door middel van een aflegger:
Je haalt uit een goed volk een aantal ramen uitlopend broed en deponeert dat in de kast die je wilt gebruiken; een raam voer, waar zowel honig als vooral stuifmeel in zit; zo mogelijk zelfs twee ramen die het broednest omsluiten, als je voor de zesramer kiest. Laat die aflegger een paar uur staan en voer vervolgens de moer in op de aangegeven manier (of zij alleen in een invoerkooitje en geen bijen erbij; of middels invoer van de gehele raat waarin gesloten cellen aanwezig zijn). sukses,
hennie oes

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten