Versuikerd

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Both
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Versuikerd

Bericht door Both » vr 28 jun 2002, 20:20

Vorigjaar om deze tijd was mijn honing water dun, de mensen kwamen gewoon vragen hoe dat kwam en of ze wel goed was.
Nu sta ik op de zelfde lokatie, nl gewoon bij mij in de tuin en nu zit de honing binnen een week versuikerd in de pot.
Koolzaad heb je hier niet, dus wie kan mij verklaren hoe het komt??
De honing is opzich heel lekker, maar het toont minder mooi dan vloeibare. Ik had vanmorgen een klant die altijd 10 potten gelijk neemt en die nu zei ik hoef ze niet want ik hou niet van versuikerde honing.

Groetjes T. Both
Ouddorp aan zee

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Versuikerd

Bericht door Hans van der Post. » di 02 jul 2002, 22:11

Elk jaar is bij mij de honing anders van smaak anders van kleur en zelfs het watergehalte varieert! Ook komt het voor dat het is alsof ik naar de koolzaadvelden ben geweest. Dit laatste is wel te verklaren. Ik woon vlakbij een provinciale weg deze wordt beheerd door de provincies. De bermen worden in het kader van de bevordering van de wilde bijen, in het najaar ingezaaid met koolzaad. Nu mijn bijen vinden dit ook! dat koolzaad. Dit jaar zagen de bermen weer geel maar mijn honing is nog helder, dus Teun stuur die klanten van jou maar naar mij!:)

Verder is het net een lot uit de loterij de ene keer zal een drachtplant gevonden worden en de andere keer niet en zo zal de smaak, kleur, kristallisatie en geur van jaar tot jaar variëren eigenlijk wel leuk
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten