koninginnen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
mdele
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 01 mei 2002, 16:49
Locatie: Belgium
Contacteer:

koninginnen

Bericht door mdele » ma 01 jul 2002, 19:40

Beste forumleden
Kan iemand me een methode aanbevelen om koninginnen te zoeken in de kasten. Onlangs heb ik horen zeggen dat er iets bestaat om een koningin te vinden. Het zou gaan om een soort fuikje waar u de koningin mee kunt vangen in de kast. Gezien het me moeilijk lukt om de beestjes te vinden om ze te merken was dit een goede hulp
Groeten
Marcel

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door Hugo » ma 01 jul 2002, 22:23

... Onlangs heb ik horen zeggen dat er iets bestaat om een koningin te vinden. Het zou gaan om een soort fuikje waar u de koningin mee kunt vangen in de kast...
Beste Marcel,
Zout op de staart schijnt ook te helpen ....

mvg,
Hugo (de halve bij, die zelf zaterdag voor de eerste keer dit jaar, en dan nog per toeval, een ongemerkte moer kon vinden. De last der jaren eh mannekes)

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door maartenkleijne » ma 01 jul 2002, 22:31

Van mijn neef -dei bereospimker is in Italie- hoorde ik ht volgende. Kast open maken, alle ramen even licht aantikken, aan de reactie van de bijen zie op welk raam de moer zit.
Zelf ga ik dat beslist proberen.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: koninginnen

Bericht door Frans vanTongeren » ma 01 jul 2002, 23:06

Hallo Marcel,
Drie jaar geleden woonde ik in Wageningen een lezing bij van Gerrit Hyink uit Nieuw-Zeeland.
Eén van de toehoorders had in Portugal gezien dat de imkers een uitloopkooitje met jonge koningin plaatsten in een volk met een oude koningin. Gescheiden door een tussenschotje zat daar een inloopkooitje aan bevestigd. De oude koningin zat er binnen een kwartier in! De imker kon haar dan wegnemen.
(Marcel, boek maar alvast een reisje naar het mooie Portugal!
Wie weet kom je het fuikje tegen.)

ImkerVS
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 25 feb 2002, 08:06
Locatie: USA
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door ImkerVS » di 02 jul 2002, 05:22

Zoek niet eerst de koningen. Eerst zoek haar laaste nieuws schepping, haar eitjes. Deze zign gewoonlijk dichtbij de larven. Dichtbij de eitjes zal je de moeder vinden.

Inlichtingen in 't geheim verstreeken: Gescheidt de kast verdiepingen. Je moet de koningen isoleren in een of de andere.

Als ik kan de koningen niet vinden, ik roep mijn vrouw! Een koningen aantrekt de andere. :) Zij heb scherpe ogen.

(met de hulp van Van Dale... pardon taalfoutjes, a.u.b.)



Stephen Meigs

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: koninginnen

Bericht door Piet Jager » di 02 jul 2002, 17:09

Dag Marcel,

Een russische koninginnenval om zelf te maken en uit te proberen vind je op de site van Jan Tempelman onder: http://www.xs4all.nl/%7Ejtemp/Val.html

Sterkte en succes!

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten