Moer op de vliegplank 4

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Henk
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 14 jun 2002, 17:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Moer op de vliegplank 4

Bericht door Henk » za 06 jul 2002, 15:52

Vandaag een week nadat de moeren(2 stuks)uitgelopen moeten zijn, in de kast gekeken moerdoppen leeg, het laatste broed is aan het uilopen, geen eitjes, geen darren de moer niet gevonden, bijen zijn rustig, zitten op 4 ramen, er is verzegelde honing(niet zoveel), bijen vliegen normaal, komen ook binnen met stuifmeel.

is dit een normale gang van zaken, ik ben nog maar een beginnend imker dus vandaar mijn onwetendheid, is een jonge moer die niet bevrucht is redelijk klein, omdat ik haar niet kon vinden, geen darren dat lijkt me ook niet goed, het volk is rustig dat zou er op moeten wijzen dat de moer aanwezig is.

wie weet het??

Groetjes van Henk

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Moer op de vliegplank 4

Bericht door maartenkleijne » za 06 jul 2002, 16:39

De jonge moer gaat gewoonlijk 1 tot 3 weken na uitkomen aan de leg als ik goed ben geinformeerd. Bij voorkeur nadat al het oude broed minstens gesloten is, of zelfs helemaal uitgelopen.

Doet doet mij denken aan een rare ervaring die ik dit voorjaar gehad heb met een volk.
Aflegger gemaakt, 13 dagen later controleren, 1 dop was uitgebeten, verder geen enkele dop aanwezig, dus het beste er maar van hopen. Twee weken later controleren: geen enkel broed aanwezig en het aantal bijen was al drastisch aan het afnemen, wel veel darren; tegen beter weten in toch weer een raam met eitjes ingehangen, want ik vond het zulke mooie, grote, vrij donkere bijen. 13 dagen later niet de moeite genomen om doppen te breken, want het aantal vliegbijen was zo minimaal geworden dat ik dacht dat het een verloren zaak was. Weer twee weken later -nu tien dagen geleden- bij het honing afnemen van de andere volken, toch nog even gekeken en wie schetst mijn verbazing: 9 broedkamerramen aan twee kanten vol met gesloten broed! Dus de jonge koningin is uiteindelijk met hulp van de laatste oude bijen volop aan de leg gegaan en het volk is herrezen. Tot mijn geluk zijn de bijen van de jonge koningin toevallig nog groter en donkerder dan de vorige bijen.
Dit valt voor mij onder de kategorie wat ik oude imkers wel vaak heb horen zeggen: 'hoe lang je ook imkert, altijd kom je weer dingen tegen die je nooit gedacht had'.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Moer op de vliegplank 4

Bericht door Romée van der Zee » zo 07 jul 2002, 21:42

Dag Henk,
Het was niet zo verstandig om nu al in het volk te kijken. De jonge moer, aangenomen dat er een geslaagde bevruchting heeft plaatsgevonden, gaat niet eerder aan de leg, dan nadat al het broed van de oude koningin uitgelopen is. Er is een zeker risico op inballing van de jonge moer als je het volk in de periode dat ze haar eerste eitjes legt verstoort.
Wacht rustig tot je mag verwachten dat er mogelijk gesloten broed in het volk is, zodat je snel kunt zien of de moer niet alleen aan de leg is, maar ook of ze in staat is werksterbroed te produceren.
Zelf wacht ik 5 weken na de laatste mogelijkheid dat de oude moer eitjes gelegd heeft tot ik ( op een mooie dag) op onderzoek uitga. En dat beperk ik tot rustig één raampje lichten en meer niet.
Romée
ps, hoe kleiner het volk, hoe sneller de moer met eileg begint.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten