Suiker verhouding?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
dicki
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 20:21
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 3
Locatie: Nederland
Contacteer:

Suiker verhouding?

Bericht door dicki » wo 10 jul 2002, 22:15

Wie weet zo welke verhouding suiker/water het ook al weer dient te zijn waar men bijen mee inwintert? en vanaf wanneer moeten bijen ingewintert worden.
Ik ben er al weer 10 jaar uit. En ik heb wel het bijenteelt boek maar op het moment ligt dat ergens anders opgeslagen dus als jullie me effu willen helpen dan graag. Danj jullie

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Suiker verhouding?

Bericht door Romée van der Zee » wo 10 jul 2002, 23:09

Dag Dicki,
Zelf winter ik in met drie delen suiker op 2 delen water. Als ik naar de hei ga, ben ik voor 14 september klaar, als ik thuis blijf voor 1 september. Er zijn verschillende opvattingen over de snelheid van invoeren. Sommigen verdelen het over drie weken. Ik doe het binnen één week.
Er is al veel over geschreven op het forum. Ik gebruikte de zoekfunctie (in het menu boven aan de bladzij onder imkerforum) met het woord inwinteren en vond heel wat verwijzingen.
bv
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11
Ik hoop dat je de smaak weer te pakken krijgt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Suiker verhouding?

Bericht door Hans van der Post. » vr 12 jul 2002, 22:23

Ook ik heb een tip voor je over de verhouding van suikerwater. Ik winter zelf zo'n 12á 14 volken in dus het gaat bij mij met emmers te gelijk. Ik stort een emmer met de inhoud van 12 liter ( die zijn te koop voor een luttel bedrag in een bouwmarkt) 9 liter droge suiker. Op het fornuis staan een paar pannen met kokend water. Dit kokende water komt drie cm hoger dan de oorspronkelijke stand van de droge suiker. Wel even roeren want er bevindt zich nog lucht tussen de korrels. Na vijf minuten roeren is de suiker opgelost tenminste als je suiker gebruikt die een kleine korrel heeft.
Ik kook nooit suikerwater er kunnen verbindingen ontstaan die voor de bijen moeilijk verteerbaar zijn. Ik praat nu verschillende boeken na.

Over het voeren zelf heb ik zo'n mijn eigen mening. Ik zeg altijd maar zo kijk naar de bijen en drachtgebied. Het gebeurd maar zelden dat een bijenvolk zoveel te verwerken krijgt dat het een honingkamer in dit geval bij inwintering een broedkamer in een week ¾ voldraagt dit gaat ten koste van het jonge broed wat uit de cellen wordt gehaald. (dan wordt het zo mooi gezegd het broednest verhoningt)
Hans.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11
is ook een reactie van mij bij daar spreek ik over "het voeren met jampotten en jerrycans met invertsuiker".
Dit gebruik ik nooit begrijp niet hoe dit van mijn hand zou kunnen zijn.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 39 gasten