Bijenkast verplaatst!!!!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
ggt
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 22 mar 2002, 11:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bijenkast verplaatst!!!!

Bericht door ggt » wo 24 jul 2002, 15:04

Hallo lezers, n.a.v. mijn bericht van 22 maart jl. veel reactie gekregen! Het bleek echter allemaal lastiger dan gedacht voor ons als beginnede imkers. Het probleem was nl. dat de "leenkast" alleen bestond uit 2 honingkamers en geen broedkamers. Het probleem van het ombouwen van de "leenkast" naar onze niuwe spaarkast laat zich raden. Honingkaners eruit (2 boven elkaar eruit dus), 1 nieuw broedkamerraam erin en dat een paar weken volhouden. Probleem wat ook nog eens optrad is dat we een raatje Buckfast broed hadden overgenomen en de niuwe koningin een poos heeft gewacht met eitjes leggen, uiteindelijk wel zo'n 4 weken. Na mijn vakantie bleek gelukkig er wat broed aanwezig te zijn en konden we een aantal dagen later de kast weer naar huis halen. We zitten nog wel gedeeltelijk met honingkamerraten in de broedkamer maar ik heb er alle hoop op dat dat nog wel goed komt binnen afzienbare tijd. Wie o wie kan mij vertellen hoe lang het gemiddeld duurt voor een gemiddeld volk om een compleet nieuwe raat te 'bebouwen"? Verder de vraag of wij mogelijk dit jaar nog honing kunnen oogsten of dat we dat maar moeten vergeten?
Rest mij te zeggen dat het voor beginnende imkers lastig is om een goede weg te zoeken, je moet blijven hangen bij 1 mentor want je krijgt heel veel goed bedoelde adviezen maar je ziet op het laatst door de bomen het bos niet meer.
Groeten vanuit Haarlem van Gerard.

piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenkast verplaatst!!!!

Bericht door piml » do 25 jul 2002, 16:23

He ouwe brandweerman,

Nu zit ik opgezadeld met een prachtig Buckfastvolk, dat inmiddels op bijna tien ramen broed zit.

Mooi volk, compleet met apistan, voerbakje en suikerwater (7.5 kilo). Uitbouwen van ramen zal nu waarschijnlijk niet meer gebeuren. Immers de dracht is bijna voorbij en over een paar weken gaan we weer voeren. Dat volkje zal het dan ook waarschijnlijk wel moeilijk krijgen. Het is klein en het zal er dan ook langer overdoen om groot te worden.

Ik heb dus een buckfast staan!!

Daarnaast is het zaak zo veel mogelijk over de schouder bij Haarlemse imkers mee te kijken. Daar leer je echt het meeste van!


Groet,

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijenkast verplaatst!!!!

Bericht door maartenkleijne » do 25 jul 2002, 16:47

"Bijna 10 ramen broed" en "het volk is klein" klinkt mij als met elkaar in strijd. Ik zou denken: mooi volk, in te winteren op 1 broedkamer. Kun je dit uitleggen?

ggt
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 22 mar 2002, 11:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenkast verplaatst!!!!

Bericht door ggt » do 25 jul 2002, 21:50

Maarten, Pim bedoelde waarschijnlijk mijn volk wat te klein is. Overigens heb ik er alle vertrouwen in dat ze de winter wel doorkomen, vorig jaar kwam er een volk aanvliegen in mijn tuin en werden mijn buurman en ik "gestoken" door het virus bijenhouden. Na de nodige tegenslagen zijn we denk ik op de goede weg. Ik hoop alleen dat er nog voldoende wordt uitgebouwd in de rest van het seizoen.
Groet Gerard

piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenkast verplaatst!!!!

Bericht door piml » vr 26 jul 2002, 17:50

Beste Gerard en buurman,

Bijenhouden is een een gezonde ziektes. Met een kast begonnen en nu al weer bijna 30. En dan is het seizoen nog niet eens voorbij! Ook ik heb de smaak te pakken!!!!

Gerard, vorig jaar heb je je volk niet tegen varroamijten behandeld. De kans dat er nu mijten in je volk lopen, en je volk is besmet, is dus zeer aannemenlijk. Behandel je volk dit jaar dus!! Apistan, mierenzuur of Thymovar zijn in de handel te koop.

Groet en succes met jullie hobby...

Pim Lemmers

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Steffen en 40 gasten