Een nieuw begin......? En nu...........

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Rejati
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 18:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Een nieuw begin......? En nu...........

Bericht door Rejati » vr 26 jul 2002, 15:17

De zwerm doet het goed. Ze staat nog steeds achter huis. Ik heb m'n 24-06-2002 geschepte zwerm twee dagen later 'savonds een kilo suikeroplossing 1:1 gegeven. Ze zaten tenslotte ook in een lege korf zonder voorbouw. Deze week woensdag zag ik in het zonnetje veel jonge bijen voor de korf vliegen om zich te oriënteren. Gisteravond zou ik ze nog een Kg suikeroplossing geven, het weer is de afgelopen tijd ook niet zo denderend geweest en ik dacht ze kunnen wel wat gebruiken, maar ik kon de voerbak niet meer onder de korf kwijt. De korf is tot 5cm van onderen vol gebouwd. Ze halen op dit moment veel stuifmeel. Ik weet eigenlijk niet wat ik zal doen, een ring plaatsen, maar dan moet ik er een zien te bemachtigen of de korf op een onderbak van een simplexkast plaatsen en ze de korf uit laten werken in de kast, door ze flink te voeren,(of zou dat te laat zijn?) De bijen in een andere korf kloppen kan ik achter huis niet uithalen. Ik wil graag goeie maatjes met de buren blijven. Iemand nog een idee?
Rejati

Rejati

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een nieuw begin......? En nu...........

Bericht door Oude Essink » za 27 jul 2002, 11:34

Hallo Rejati,
Het bijenjaar is voorbij; ik zou de korf niet uitbreiden maar de bijen inwinteren; een schitterend volk voor komend seizoen.
Ikzelf winterde altijd in op een voerbak van de spaarkast.
Een tekening is wellicht het duidelijkst:

Afbeelding
een korf inwinteren middels een voerbak van de spaarkast; geshikt moet zijn geschikt.

Ervoor zorgen uiteraard, dat de bijen niet in de voerbak zelf kunnen komen. Een idee? sukses.
hennie oes

Afbeelding

Bijgewerkt door - Oude Essink op 08/08/2002 21:35:12

Rejati
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 18:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een nieuw begin......? En nu...........

Bericht door Rejati » za 27 jul 2002, 13:22

Hallo Hennie Oes,
bedankt voor de tip, het lijkt mij ook inderdaad beter om ze in de korf in te winteren. Ik beschik weliswaar niet over spaarkasten, maar ik knutsel wel even wat in elkaar van bv een honigkamer, om ze te kunnen voeren.
Groeten

Rejati

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten