honing kleur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
willy
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 19 jul 2002, 08:19
Locatie: Belgium
Contacteer:

honing kleur

Bericht door willy » za 27 jul 2002, 08:17

hallo,
mijn honing is zeer donker van kleur van welke plent of planten zou dit kunnen zijn?
ik zit met mijn kasten nog bij mij thuis en er is in de buurt vanalles wel iets dus ik weet niet zeker wat ze gekozen hebben.
dank u en groetjes
willy

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: honing kleur

Bericht door Frans vanTongeren » za 27 jul 2002, 17:59

Hallo Willy,
Surf naar ; linde en extraflorale nectarien (het trema wil er niet op!)
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1060
Wellicht is dat de oorzaak van die donkere kleur.
(dit jaar oogstte ik slechts elf potjes lindehoning)(en nog 129 andere potjes)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing kleur

Bericht door Oude Essink » za 27 jul 2002, 18:05

hallo Willy,
Het is met honing al niet anders dan met het stuifmeel; vele kleuren en geuren; als je van een drachtgebied komt en je weet, dat ze op die dracht met lege honingkamers begonnen zijn, en vóór het einde van de dracht slinger je uit: dan weet je nagenoeg
zeker van welke plant de geslingerde honing komt; als je dit niet weet, kan alleen een stuifmeeltest garanties bieden; je noemt de honing naar die bloemensoort, die minstens de helft van de gevonden pollen geleverd heeft (paar uitzonderingen). Een aantal honingen op een rijtje:

Afbeelding
Een heel, heel algemene stelregel kan zijn dat de honing in de loop van het jaar donkerder wordt en derhalve wilg zeer licht en heide zeer donker is; de rest ertussen in.

Een wedstrijd zou leuk zijn: welke honing zit in welke pot? Zal in dit geval moeilijk zijn, want de afbeelding komt van een Argentijnse internet site. Je kunt het aantal potten uitbreiden tot ongeveer honderdvijftig, allemaal andere nuances. Op het hoofdkantoor van Mellona zag ik ze eens op een rijtje in de kast; ik heb er een dia van gemaakt, maar nog niet gedigitaliseerd.
de laatste pot (rechts onder) kan gemakkelijk woudhoning of bladhoning zijn. lindebladhoning won ik meerdere keren en is zeer donkerbruin.(bij het verzenden van het bericht zie ik, dat Frans dezelfde suggestie heeft). Heide is toch iets helderder in het donkerbruin; een van de laatste drie kan kastanje zijn, die ook donker is.
Kortom, jouw vraag is zo maar niet te beantwoorden, als je niet weet, waarop de bijen gevlogen hebben; het zal waarschijnlijk van allerlei bloemen zijn en heet dan "bloemenhoning" in dit geval nader te omschrijven als "zomerbloemenhoning". Een pollenonderzoek zou uitkomst kunnen bieden. Toch is het een leuke vraag!
hennie oes

Afbeelding



Bijgewerkt door - Oude Essink op 08/08/2002 21:23:08

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing kleur

Bericht door Oude Essink » zo 28 jul 2002, 17:21

Hallo Willy,
Hier ben ik nogmaals, nu met een eigen pot zomerbloesemhoning zoals ik die vrijdag j.l. slingerde:
Afbeelding
honing binnengebracht in de maanden juni en juli; geslingerd op
26-7-2002; West Betuwe; Maurik


Ik heb de honing inmiddels met een weinig klaver geënt en daarna een keer geroerd; morgen nog eens roeren en ik weet zeker, dat hij smeuig blijft.
Vergelijk de kleur eens, willy; als die van jou erg veel donkerder is, is het welhaast zeker dat er lindebladhoning of dennenluishoning doorzit; geen probleem overigens, want beide honingen zijn van goede kwaliteit en smaken goed ( iets sterker dan de gewone bloemen).
Merk op dat de kleur niet overeenkomt met die in de potten die ik gisteren liet zien.
hennie oes

Afbeelding

Bijgewerkt door - Oude Essink op 08/08/2002 21:24:53

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing kleur

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 28 jul 2002, 21:58

Beste Willy,

je schreef:
mijn honing is zeer donker van kleur van welke plant of planten zou dit kunnen zijn?
ook ik heb gisteren toch nog wat honing kunnen slingeren en ook bij mij was de honing aanzienlijk donkerder dan anders. De kleur is ongeveer als de 3e pot op de onderste rij in het bericht van Hennie. (Die foto hebben de Argentijnen overigens overgenomen uit 'Value-added products from beekeeping'

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: honing kleur

Bericht door Huib Koel » zo 28 jul 2002, 22:18

Valse honing

Ook ik heb vrijdag en zaterdag (26/27 juli) honing geslingerd. Iets donkerder van kleur dan de voorjaarshoning. Of er veel linde in zit weet ik niet. Vandaag, zondag bij 30 graden nog eens een rondje gedaan door de duinen. Waar vliegen mijn bijtjes naar toe: Reseda, een beetje Wilde Tijm maar voor al op de Valse Salie.
Deze salie hoort niet tot de salvia familie maar tot de gamander. Wel lipbloemig maar niet echt als keukenkruid te gebruiken. De Flora schrijft dat de bloemen een eigenaardige geur verspreiden. Deze plant is kenmerkend voor de binnenduinrand waar het kalk al is uitgeregend en daar doet deze kalkmijdende plant het in Zuid-Kennemerland (één van de mooiste gebieden van de randstad) het erg goed. Vind er grondverstoring plaats...dan is het te kalkrijk voor deze bijenplant.
Valse salie doet mij denken aan de term 'valsche honing', tijdens het scannen van oude groentjes kwam ik deze term veelvuldig tegen.
Deze honing was aangelengd met suikerwater. Op Bee-at-Home, de presentatie op de Floriade, krijgen wij ook vaak deze vraag....met name van buitenlandse bezoekers....hoeveel suiker heeft u toegevoegd?


Huib Koel :cool:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: honing kleur

Bericht door maartenkleijne » ma 29 jul 2002, 00:51

Henniee noemde al tamme kastagne als bron van donkere honing. Is mij opgevallen dat zij dit jaar uitbundig bloeide en druk bevlogen werd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten