Invoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Invoeren

Bericht door croy » ma 29 jul 2002, 14:57

Geachte lezers,

Helaas ben ik een beginnende imker en mij is verteld dat ik zo snel mogelijk de benodigde hoeveelheid suiker moet invoeren, maar een ander zegt dat de koningin dan stopt met leggen!!!
Hoe moet ik bijen invoeren??? Zo snel mogelijk of b.v. 2 kg per week en dan over een termijn van 6 weken. Wie kan mij de voor- en nadelen van de twee manieren van invoederen aangeven

M.V.G.

Croy

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Invoeren

Bericht door Hugo » ma 29 jul 2002, 20:51

Helaas ben ik een beginnende imker
Je zou moeten zeggen "GELUKKIG ben ik een beginnende imker .."
.. en mij is verteld dat ik zo snel mogelijk de benodigde hoeveelheid suiker moet invoeren, maar een ander zegt dat de koningin dan stopt met leggen!!! Hoe moet ik bijen invoeren??? Zo snel mogelijk of b.v. 2 kg per week en dan over een termijn van 6 weken. Wie kan mij de voor- en nadelen van de twee manieren van invoederen aangeven
De meningen over het inwinteren van bijen lopen sterk uiteen (veel voederen in een korte periode, of kleine hoeveelheden wintervoeding geven over een langere periode). Veel hangt af van de streek waar je bijen staan en van het nectaraanbod aldaar in augustus, maar VOORAL van het werk dat je op het einde van het seizoen nog aan je bijen wil besteden. Het belangrijkste is dat je direct na het slingeren een kilogram of 4 - 5 suiker aan elk volk terug geeft (om te voorkomen dat de bijen een periode van armoede zouden kennen). Ik heb beide manieren uitgeprobeerd, en kan niet zeggen welke methode beter is dan dan de andere.

knuffel en een versjs van

Hugo (de goudgelokte halve bij die daarstraks een recept heeft gevonden om spacecake te maken op basis van choco, honing en wiet)


    • En zoete rook van blauwe kant
    • omgeeft mijn hoofd als haartooiband
    • en druppels honing geuren op mijn vacht.

Nobodies prefetc

Bijgewerkt door - Hugo op 29/07/2002 20:54:01

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 29 jul 2002, 23:14

Over veel onderwerpen is al eens geschreven. Kijk maar eens op:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=431

J.P.

P.S. Die romantiserende (over een lang vervlogen tijdperk met liedjes van Boudewijn de Groot) oude belg had het je ook kunnen meedelen. Maar ja laat hem maar lekker aan de spacekcake zitten. Dan wordt ie misschien eens een hele bij!



Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 29/07/2002 23:15:45

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten