Hoe wordt je imker?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
KHBIJ
Berichten: 1
Lid geworden op: di 30 jul 2002, 21:04
Locatie: Belgium
Contacteer:

Hoe wordt je imker?

Bericht door KHBIJ » di 30 jul 2002, 21:09

Ik ben een student aan de katholieke hogeschool Brussel. Ik maak een eindwerk over bijen en vraag me af hoe je imker kan worden.
Ik vraag me ook af of het een zware investering is om bijen te houden.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe wordt je imker?

Bericht door Oude Essink » di 30 jul 2002, 21:21

Hallo KHBIJ,
Vroeger werd mij wel eens gevraagd: Hoe word ik middenstander? Mijn antwoord was steeds helder: hang een trosje paling voor je raam met een prijsje erbij en je bent middenstander.
Hoe word je imker? Zet een kastje met bijen in je tuin en je bent imker. Als je het ook nog goed wilt doen, sluit je aan bij een vereniging ( In België zijn ze zeer actief en als je de weg naar ons forum vindt , vind je ook de weg naar een vereniging in je buurt.) volg een cursus bijenhouden, zodat je weet wat bijen zijn en doen zodat je er gericht op kunt inspelen en je zult zien: de natuur komt naar je toe en zal je inspireren.
Ons forum geeft verder antwoord op al je vragen en dat zullen er in het begin vele zijn.
hennie oes

Afbeelding

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Hoe wordt je imker?

Bericht door Hugo » di 30 jul 2002, 21:45

Ik ben een student aan de katholieke hogeschool Brussel.
Ik GELOOF ....
niet dat je dààr veel zal opsteken over bijen of bijen houden.
Ik maak een eindwerk over bijen en vraag me af hoe je imker kan worden. Ik vraag me ook af of het een zware investering is om bijen te houden.
Stijn,

Je kan best lid worden bij een imkersvereniging uit je buurt, een cursus voor beginnende imkers volgen, veel boeken lezen over bijen (of rondsnollen op het internet) en dan een goeie peter zoeken.
Denk er wel om dat de meeste imkers "rare oude mannen" zijn met vieze tanden, sombere blik en lange tenen, en dat ze steeds denken dat zij alleen fatsoenlijk kunnen imkeren (gelukkig zijn er enkele zeldzame uitzonderingen waarvan er nu eentje het woord tot jou richt).

Als je een beetje handig bent, vereist imkeren helemaal geen zware investeringen. Je hebt dan een fascinerende hobby waar je weinig geld aan toelegt.

mvg,

Hugo (de halve bij)

ps. TIEEEEEEEEEEEES moeilijk bescheiden te blijven, wanneer je zo knap ben als ik .....

Nobodies prefetc

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe wordt je imker?

Bericht door Huib Koel » di 30 jul 2002, 22:27

Wanneer ben je imker?

Harry Mulisch omschreef het als volgt:
En op de vraag wanneer hij (HM) besefte dat hij schrijver wilde worden, reageerde hij bits: ''Nee, u moet vragen: wanneer besefte u dat u schrijver bléék te zijn? Ik heb het nooit willen worden. Ik wás het.''

De basisprincipes leer je op de cursus, voor de rest: een stuk nieuwsgierigheid. Onthou echter dat je nog zoveel kan lezen en leren: elke keer blijkt het bijenvolk weer anders te reageren, en dat maakt het zo leuk.

Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 31/07/2002 08:28:32

arwin
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 28 apr 2002, 20:26
Imker sinds: 2001
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe wordt je imker?

Bericht door arwin » wo 31 jul 2002, 13:21

hallo

ik heb nu bijna een jaar ik vindt
het nog steeds leuk om te doen.
Er gaat wel veel tijd inzitten
vooral in het voorjaar (zwermen)
waarom ik imker wil worden is dat ik
bijen interesante insekten vind
en ik honing lekker vind de eerste
inverstering is wel duur denk hierbij
aan imkers matriaalen zoals pijp bijenpak
maar als je dan een keer bijen hebt en je
vind het leuk dan verdiend het zich vanzelf weer terug
door middel van honing te verkopen
het is ook verstandig om bij een vereniging
aan te sluiten.

groet Arwin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten