kastenbouw

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
willy
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 19 jul 2002, 08:19
Locatie: Belgium
Contacteer:

kastenbouw

Bericht door willy » ma 05 aug 2002, 11:33

hallo,
ik hou mij ook bezig met kastenbouw
mijn vraag is of iemand daar ook aktief mee bezig is
want ik heb verschillende soorten hout liggen dat ik eventueel zou kunnen gebruiken, maar mag je gelijk welke houtsoort gebruiken om de bijen in onder te brengen?
met wat kan je de buiten kant behandelen?
ik heb al geprobeerd met lijnolie maar dan moet je ze regelmatiger behandelen.
groetjes willy

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kastenbouw

Bericht door Imkerij Westland » ma 05 aug 2002, 13:48

Willy,
Over het algemeen wordt watervast multiplex (okumé), vuren- of western red ceder hout gebruikt.
Kwalitatief is red ceder het beste hout maar heeft als nadeel dat het wat zacht is maar heeft wel een prachtige structuur.
Naast deze algemeen gebruikte hout soorten kan je in principe nog veel meer hout gebruiken; eiken, grenen, etc.
Tekeningen hoe je de verschillende kasten kan bouwen zijn te koop bij het bijenhuis (www. vbbn.nl) en variëren van 2,50 tot 5,- Euro.

Wat je op je kast smeert kan ook heel divers zijn, op red ceder is het heel fraai om met een blanke beits te werken of een andere hout veredelaar (geen jachtlak gebruiken dit gaat bladderen). Andere houtsoorten kan je gewoon met een dekkende beits of met een hoogglans verf behandelen. Zie gebruiksaanwijzing of een grondverf nodig is.
Realiseer je wel dat een blanke beits over het algemeen meer onderhoud vraagt dan een normale geschikte dekkende buiten lak.

Na de behandeling goed luchten en de kast is geschikt voor gebruil.
P.s. zelf verf ik mijn kasten aan de binnenzijde nooit maar ik weet dat niet iedereen hier zo over denkt.
Maarten

willy
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 19 jul 2002, 08:19
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: kastenbouw

Bericht door willy » ma 05 aug 2002, 14:23

Willy,
Over het algemeen wordt watervast multiplex (okumé), vuren- of western red ceder hout gebruikt.
Kwalitatief is red ceder het beste hout maar heeft als nadeel dat het wat zacht is maar heeft wel een prachtige structuur.
Naast deze algemeen gebruikte hout soorten kan je in principe nog veel meer hout gebruiken; eiken, grenen, etc.
Tekeningen hoe je de verschillende kasten kan bouwen zijn te koop bij het bijenhuis (www. vbbn.nl) en variëren van 2,50 tot 5,- Euro.

Wat je op je kast smeert kan ook heel divers zijn, op red ceder is het heel fraai om met een blanke beits te werken of een andere hout veredelaar (geen jachtlak gebruiken dit gaat bladderen). Andere houtsoorten kan je gewoon met een dekkende beits of met een hoogglans verf behandelen. Zie gebruiksaanwijzing of een grondverf nodig is.
Realiseer je wel dat een blanke beits over het algemeen meer onderhoud vraagt dan een normale geschikte dekkende buiten lak.

Na de behandeling goed luchten en de kast is geschikt voor gebruil.
P.s. zelf verf ik mijn kasten aan de binnenzijde nooit maar ik weet dat niet iedereen hier zo over denkt.
Maarten


beste maarten hartelijk bedakt voor u info en tot ziens
willy

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: kastenbouw

Bericht door Frans vanTongeren » ma 05 aug 2002, 18:04

Water Boiled Proof hout (hechthout), zou ik niet gebruiken.
Er komt toch vocht tussen de laagjes en de kast gaat op den duur rotten en aan de binnenkant gaan de plaklagen afschilferen. Bovendien, en dat lijkt me een wezenlijk punt, is een BK van dat materiaal(multiplex) zwaar. Een BK weegt door de gebruikte lijmlagen 5.5 kg.
Een red ceder BK weegt 3.5 kg.
Als je minder sterk wordt of een niet zo draagkrachtige dame bent, zou ik kiezen voor red ceder of voor een kunststofkast.
Een kast van eikenhout is oersterk, maar.. niet te tillen.
Daarom zou ik die niet nemen.
Een HK weegt een stuk minder; daardoor levert de houtsoort niet zoveel gewichtverschil op.
-
De verfsoort moet ADEMEND zijn. Hoogglanslak is uit den boze. De bijen leveren aan de binnenzijde vocht aan en dat vocht kan door die superverf niet naar buiten treden.
Wel is het zo dat de bijen de binnenkant aardig vol 'smeren' met propolis. In wezen is dat 'bijenhoogglanslak'.Vocht druipt dan gewoon naar beneden en dringt het hout dan niet in.
Tencotop-verf wordt aanbevolen. Het schijnt gifvrij te zijn!
-
Bijenkasten kunnen loeizwaar zijn. Broed weegt veel, is mij opgevallen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 57 gasten