Bakken Boven of Onder plaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bakken Boven of Onder plaatsen

Bericht door Kees van Gortel » za 21 sep 2002, 20:09

Terwijl ik vandaag wat zat te rommelen met de korven, nog wat voeren, een mierenzuur behandeling kwam de volgende gedachte en vraag bij me op:

In de kast imkerij plaatsen we in de meeste gevallen lege bakken bovenop het volk. We hebben dan enige moeite om het volk naar boven te krijgen en hangen dan bijvoorbeeld een gedeelte van het broednest in de bovenbak.
Mij dunkt een manier die voortkomt uit de honing oogst gedachte. Nee zegt er een: De bijen moeten bouwen en kunstraat hoort bovenin op het warmste plekje, dan bouwen ze het het snelste uit.
Lijkt me oneconomisch.
De warmte die bij bouwen ontstaat en overig is, gaat als restwarmte naar boven en helpt daar broed warm houden of honing indikken.

In de korf zie ik dat de bijen heel gewoon naar beneden bouwen als er ruimte nodig is. Hebben ze bovenin ruimte over, dan slaan ze daarin honing op, bij een overschot. Of het broednest verschuift naar boven, wat wij in de kastimkerij natuurlijk ook zien gebeuren.

Is het niet veel logischer om een volk onder meer ruimte te geven???
Je houdt dan de warmte huishouding veel beter in stand en werken aan een honing overschot krijgt een natuurlijker "verloop"; zitten we natuurlijk met ons probleem van in het voorjaar nog suiker in de ramen, waar we richting de oogst niets mee kunnen.

Ik ben vast niet de eerste die hier over na denk. Er zullen met name rond de overgang van korf op kastimkerij best van deze gedachten geweest zijn, misschien komen ze wel in de oude Groentjes terug.

h.gr Kees

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bakken Boven of Onder plaatsen

Bericht door Hans van der Post. » ma 23 sep 2002, 19:49

Ja je bent niet de eerste die over bakken boven of onder plaatsen zijn gedachten daarover heeft laten gaan. De natuurlijke bouw (uitbreiding) is naar onderen.
Probeer eens een bijenvolk in een onderbak kunstraat te laten uitbouwen?
Negen van de tien keer gaat dat moeilijk, maar nu laat je de ramen weg dus een lege bak. Er wordt geweldig gebouwd aan de onderlatten van de ramen uit de bovenbak, naar behoefte van het volk, aan de voorkant werksters- en achter darrenraat.
Zet je een bak met uitgebouwde ramen onder zal deze binnen niet al te lange tijd vol broed zitten. Drie weken later zit je met een grote uitbreiding van het volk op een tijd dat je dit niet wilt.

Ik heb jaren geïmkerd met twee broedbakken met daarop een of meer HK's. Met aan beide zijde drie uitgebouwde ramen en vier ramen met kunstraat in het midden. Als er nectar binnen komt kan deze worden opgeslagen in de uitgebouwde ramen. Gelijktijdig worden door de toevloed van dracht de kunstraten uitgebouwd, die als het weer goed blijft direct worden gevuld. Deze worden daardoor geblokkeerd voor de moer. Er moet maar een drachtloze dag te zijn en er wordt een broednest aangezet in de nog net uitgebouwde raten. Een moerrooster is dan wenselijk nadat de ramen in het midden zijn uitgebouwd.

Zo ben ik erachter gekomen dat een honing of broedkamer beter boven het volk kan worden geplaatst in tegenstelling wat er wordt geleerd. Ook ruimte geven(boven) zonder dat je ramen met broed gaat overhangen. Als een volk niet naar boven wil zal ze zeker niet afzakken als je bak onder zet! Een bijen volk neemt ruimte in beslag als deze het nodig heeft en/of vind!
Ik hang niet de bio imkerij aan maar wat je sommigen imkers ziet doen met bijenvolken? Voor een snelle uitbreiding in een broedbak ramen om en om, kunstraat en een raam met broed! Natuurlijk wil het volk de eenheid van het broednest herstellen.Maar wat kost dit niet?
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 82 gasten