Fondant?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Fondant?

Bericht door LWPisa » ma 06 jan 2003, 16:23

Beste forummers,
Mijn "imkervader" had het over fondant om bijen bij te voeren in de winter (de verplaatsing is gelukt en ik weet dat er nog bijen inzitten maar de kasten zijn erg licht). Weet iemand een recept? of een andere methode om je bijen bij te voeren in de winter?

warme groet,
Lennard

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Fondant?

Bericht door Oude Essink » ma 06 jan 2003, 17:42

Je vraagt zulks het beste aan je imkervader zelf, maar ik vermoed, dat hij het over Apifonda gehad heeft. Dat is een voederdeeg als Nectapoll; verkrijgbaar in verpakking van 2.5 kg of 15 kg.
Je legt dit op de ramen of boven op het gat in de dekplank.
Overigens, als je in het najaar zo weinig voer meegaf, dat dat nu al op is, dan vrees ik, dat je bijen niet zozeer verhongeren alswel verkleumen, omdat zij de wintertros niet op temperatur kunnen houden;
daarvoor hebben zij nl. die wintersuiker nodig. Bij deze koude nemen zij geen voer op.
In het vroege voorjaar kun je misschien nog een reddingspoging wagen met borstplaat, eventueel verwarmd met suikerwater.
hennie oes

Afbeelding

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Fondant?

Bericht door LWPisa » ma 06 jan 2003, 18:08

Beste Hennie,
Herstsig kent Apifonda natuurlijk ook, maar ik heb het idee dat hij harde staven of dunne platen van fondant bedoelde (of misschien is dat mijn eigen fantasie) die je tussen de ramen steekt...

Ik ben niet zeker dat mijn bijen honger hebben, er zat vrij veel suiker in mijn kleine volkjes, vorig jaar net zo, maar ik krijg altijd de kriebels rond deze tijd (zeker na de koude verplaatsing).
Lennard

(wat weet jij trouwens van nectapol?)

Bijgewerkt door - lwpisa op 06/01/2003 18:09:40

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Fondant?

Bericht door Oude Essink » ma 06 jan 2003, 21:45

Er zijn meerdere soorten voederdeeg en -siroops in de handel; om er een paar te noemen: Ambrosia als invertsuiker siroop voor de inwin-
tering
of ook als deeg (suikers gekneed met honing) vaak
met toevoeging van eiwitten (enzymen e.d.)
Apinvert ook geconcentreerde suikersiroop.
Apifonda suiker/honing deeg
Apipuder deeg met toevoeging van stoffen die voor de
kon.teelt nuttig zou zijn.
Nektapoll ook een geconcentreerde voederdeeg met vitamine- enzymen- en andere eiwitstoffen; die nuttig zijn bij de opbouw van het broednest, wanneer er gebrek aan stuifmeel is.
Ikzelf gebruik Nektapoll graag als een volkje verzwakt is, voor volkjes die een jonge moer moeten verzorgen e.d. Voor jou zou dat spul geschikt zijn als je de door mij genoemde borstplaat door iets beters wilt vervangen. Bijenhuis € 3,65 per kg.
hennie oes


Afbeelding

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Fondant?

Bericht door Ria van den Berg » ma 06 jan 2003, 23:45

Als ik het goed heb is fondant eem amdere naam voor borstplaat.Ooit heb ik dat eens gemaakt in een noodgeval. Het staat vrij uitvoerig beschreven in onze derde druk van "Bijenhouden met succes". Verkort : 5 delen water op 1 deel suiker zachtjes al roerend verwarmen. Als de oplossing helder wordt en daarna weer troebel (114°C), de pan van het vuur nemen en blijven roeren/kloppen. De borstplaat uitgieten . Van Gool zegt in lege raampjes waarop een dubbelgevouwen krant, ik denk dat een bakplaat net zo goed werkt. Maar hij dompelt de borstplaat na afkoelen in water, zodat het vocht opneemt en de krant er makkelijker afgaat. Dat water maakt het ook makkelijker opneembaar voor de bijen. Ik herinner me, dat het met dat volk goed afliep, maar of het door de borstplaat kwam ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Fondant?

Bericht door Jan Kruit » di 07 jan 2003, 12:33

In Duitsland gebruikt men veel fondant.
Het is een geinventeerde de suiker die de vorm aanneemt van een deegachtige massa. Voordeel zou zijn dat de bijen het niet hoeven om te zetten en rechtstreeks kunnen opslaan als wintervooer. Kristal suiker moet nl omgezet worden door de bijen.
Het is verkrijgbaar in ca. 15 kilogram verpakkingen.
Je prikt een paar kleine openingen in de verpakking en legt het boven op een bijenvolk. Ze hebben ca. 3 week nodig om de 15 kilo te verwerken. Zelf heb ik met deze vorm van fondant goede ervaringen vooral met volken die niet bij huis staan. Je hoeft maar 1 keer een pak fondant te plaatsen en 3 week later de lege verpakking weer te verwijderen.

Dus uit de reactie te lezen zijn er verschillende lezing over het woord FONDANT.

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 49 gasten