Buckfast of Carnica ? (en Varroa resistentie)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Buckfast of Carnica ? (en Varroa resistentie)

Bericht door heidecap » di 14 jan 2003, 21:10

Beste imkers !

Als beginneling wil ik dit jaar starten met 2 volkjes, waarvan ik er 1 hoop te krijgen van mijn leermeester in Capelle a/d IJssel. Hij heeft 5 Carnica volkjes.
Graag wil ik zelf het verschil ervaren met andere volken. Dus ik ga elders op zoek naar een 2e volk. Zou het uit het oogpunt van het "leereffect" verstandig zijn om op zoek te gaan naar een Buckfastvolk of ligt het er maar net aan wat de eigenschappen van het betreffende volkje zijn ?
Weet er tenslotte iemand of er in Nederland Varroa resistente volkeren te krijgen zijn of bestaan deze (nog) niet ?

Alvast bedankt !

Thomas ter Heide

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Buckfast of Carnica ? (en Varroa resistentie)

Bericht door LWPisa » wo 15 jan 2003, 09:59

Beste Thomas,
Ik denk dat je bij Ed Pieterse in laat mei wel een Primorsky dop kan kopen? Of bij een teler in de buurt een buckfast dop? Het enige wat je dan nodig hebt is een goed volk om jonge bijen te hebben voor een drieramer of Apidea.

vr gr,
Lennard

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Buckfast of Carnica ? (en Varroa resistentie)

Bericht door wilde » wo 15 jan 2003, 17:29

Beste Thomas,
Het is niet eenvoudig om rasbijen in te voeren in bastaard volken. Dat geldt zowel voor Carnica als Buckfast. Je zou het beste af zijn met een volkje waar de moer al bij past, bijvoorbeeld een kunstzwerm. Als je eind mei bij mij in de buurt zou zijn, kun je gratis een kleine kunstzwerm krijgen met een F1 Buckfastmoer. Ik woon echter in Koudekerke (Zeeland) en dat is voor de meesten ver weg. Dat is mogelijk het bezwaar. Je ziet maar. Indien ja, dan wel ruim van tevoren even melden. Er is maar één voorwaarde: ik moet na de winter wel voldoende volken in leven hebben.
Met vriendelijke groet,
Albert de Wilde

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Buckfast of Carnica ? (en Varroa resistentie)

Bericht door heidecap » wo 15 jan 2003, 20:54

Albert, Hartstikke leuke aanbod !
Ik ga eens inventariseren bij mij in de buurt wie er mij wil helpen met een volkje. In ieder geval leuk aanbod. Jammer dat het 140 km is, want ik ben ook graag bereid om veel te leren.
Toch is voor mij nog steeds niet duidelijk wat de voor- en nadelen van Buckfast en Carnica zijn.
Zoals gezegd zou ik graag beginnen met van beide rassen 1 volk.
Vreemd genoeg heeft men bij Ambrosius in Rotterdam (afd VBBN) voornamelijk slechts leden met Carnica volkeren.
Op de vergadering die ik bijgewoond heb was er slechts 1 imker die Buckfast volken had.
Blijkbaar is er op gebied van Varroa resistentie weinig verschil ?
Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Buckfast of Carnica ? (en Varroa resistentie)

Bericht door wilde » wo 15 jan 2003, 23:19

Dag Thomas, Inderdaad. Varroaresistentie heeft denk ik niet veel met het ras te maken. Binnen de rassen wordt wel getracht die eigenschap er versneld in te kruisen. De resultaten zijn nog niet erg zichtbaar. Bastaardbijen die met rust gelaten worden schijnen af en toe al redelijke resultaten te geven zonder behandeling. Ik houd er mijn hart bij vast, maar wie weet.

Als je nog helemaal moet beginnen is het overigens helemaal niet zo gek om eerst ervaring op te doen met bastaardbijen. Als de enige 2 volken van 2 verschillende rassen moeten zijn, enkel en alleen vanwege de wens om het verschil te zien, zou ik dat niet doen. Dan kun je beter eens bij een imker in de buurt gaan kijken. Eén volk van een soort is heel weinig voor een goede beoordeling. Bovendien weet je niet goed hoe een eigenschap beoordeeld moet worden als je de standaard niet goed kent.

Bijvoorbeeld: een veel voorkomende kwaal is het fenomeen wat ik 'raatrenners' noem. Bij het uitnemen van een raat gaan de bijen lopen, soms trossen vormen, van de raat vallen, gedeeltelijk opvliegen etc. Dat is niet erg prettig. Maar er zijn gradaties in.
Buckfastbijen zijn daarin zeer prettig, maar er is ook wel eens een uitzondering, die jij net zou kunnen treffen als de afkomst niet duidelijk is. Als je er één van mij zou krijgen ken ik dat gedrag op dat moment uiteraard en zal het wel meevallen. Als je begint met een dop in een afleggertje, wat geen slechte methode is, weet je dat niet.

Als je op mijn aanbod ingaat, zijn er nog wel een paar afstandsproblemen op te lossen om te zorgen dat de bijen heelhuids bij jou aankomen. Daar zullen we het dan later eventueel over hebben.

Groetend, Albert

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Buckfast of Carnica ? (en Varroa resistentie)

Bericht door heidecap » wo 26 feb 2003, 21:37

Beste Albert,

als beginneling blijven de bijen me maar bezighouden.
Het lijkt wel een ziekte, terwijl ik eigenlijk nog niet eens goed kan oordelen over hoe het werkelijk is om imker te zijn.
Afijn, ik heb het met mijn mentor eens over (jouw) Buckfast bijen gehad en het lijkt hem hartstikke leuk als ik de kans zou krijgen met een Buckfast volkje te beginnen. Volgens hem kan hij er wellicht dan ook wat van opsteken. Bovendien geeft mijn mentor les aan kinderen en een redelievend volkje kan dan volgens mij geen kwaad.
Waarschijnlijk weet je nog niet hoeveel volken de winter overleefd hebben en of ik een kans krijg een koningin bij je te komen halen.
Maar als je meer weet hoor ik het graag.
Als wallpaper heb ik om te beginnen al een plaatje van THE Abbey op mijn pc ingesteld.

Groeten,

Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Buckfast of Carnica ? (en Varroa resistentie)

Bericht door wilde » zo 11 mei 2003, 19:16

[img]../beeld/a/albertdewilde/albert_thomas01c.jpg[/img]

Thomas heeft vandaag zijn Buckfastvolkje opgehaald. Het is leuk om eens een jonge beginnende imker te ontmoeten, want daar zijn er niet al te veel van. Hij is leergierig en vol enthousiasme. Nadat de veger gemaakt was liep hij als trotse nieuwe eigenaar van een bijenvolk(je) naar de auto om de kunstzwerm naar de eigen stand te vervoeren. Veel succes toegewenst en laat hier nog eens horen hoe het er mee gaat.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Buckfast of Carnica ? (en Varroa resistentie)

Bericht door heidecap » zo 11 mei 2003, 22:16

Albert, ik vond het een geweldige dag, bedankt !
De kast is veilig aangekomen in Capelle aan den IJssel en ik geloof dat de bijtjes blij waren toen ik de kast openmaakte ...
Een hoop heb ik weer kunnen bijleren. Het liefst was ik nog veel en veel langer gebleven, alleen had ik natuurlijk mijn dochtertje van 2 niet moeten meenemen, want die begon al na 2 uurtjes te piepen ...
Toch heeft zij (en ook ik gelukkig) nog het merken en knippen van een moer kunnen zien. Mirte (m'n dochter heeft het nog steeds over "mama bij").
Ik denk dat ik het vanaf nu ook wel zou kunnen, dat merken ...
Vooral leuk bij jullie vond ik de harmonie tussen natuur en bij : moestuin, wespjes, bloemen, vijver, recycling, kippen, vogelkastjes, enz, enz ...
Ik wil nog wel even 2 dingen kwijt, hoewel ik de waarde ervan niet kan inschatten :
1) ik vond dat je supersterke volken had ; als ik ze vergelijk met die van mijn mentor krioelden de bijtjes werkelijk de kast uit.
2) Het viel me echt op dat de bijen in de stal ook achter de kast vlogen. Dat heb ik tot nu toe werkelijk nog nergens anders gezien : noch in de bijenstand van de vereniging Ambrosius (Rotterdam) aan de Nesseweg, nog in mijn eigen stand, noch in die van twee naburige imker. Waar kan dit aan liggen ?
Ik zal vanaf morgen gaan voeren, en denk dat ik even een voerbak van 4 kilo koop zoals je aanbevolen hebt ...

Albert, nogmaals bedankt voor de snelle reaktie !! en wat mij betreft kan jouw foto vooralsnog gebruikt worden bij mijn personalia, dan staat er tenminste iets !
Thomas

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Buckfast of Carnica ? (en Varroa resistentie)

Bericht door Frans vanTongeren » di 13 mei 2003, 18:02

Dag Thomas,
Geniet van je 'Wilde' bijen!
Harm van de Pas schreef ooit een mooi, helder stukje over
'Kiezen voor Carnica's of Buckfast'
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=343

Harm van de Pas
Berichten:35
Lid geworden op:do 23 nov 2000, 00:00
Locatie:Angeren

Re: Buckfast of Carnica ? (en Varroa resistentie)

Bericht door Harm van de Pas » wo 14 mei 2003, 22:11

Zo zie je maar weer, omstandigheden wijzigen.
Door natuurontwikkeling in de uiterwaarden is bij mij de dracht in de zomer sterk verbeterd. Ik imker nu met F1 Buckfast. Mede door het feit dat de Buckfast het op de heide toch beter doen dan de Carnica´s.
Harm

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten