geluid en activiteit...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

geluid en activiteit...

Bericht door LWPisa » ma 10 feb 2003, 12:25

Beste forummers,

als ik mijn oor tegen de de volken aan leg hoor ik verschillende dingen, bij het ene een stilte onderbroken door een enkel zoemetje, bij de andere een soort gebruis met veel gezoem. Wat zou het verschil kunnen zijn, wordt er in de ene al gebroed of is de andere gewoon veel kleiner? wie weet daar iets van? Is roer geassocieerd met een voor het jaartijde abnormaal geluid?

vriendelijke groet,
Lennard

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door maartenkleijne » ma 10 feb 2003, 12:46

Lennard, kan het ook de luisteraar zelf zijn? Het klinkt mij namelijk als heel stiekum een geruisloos aan de kast luisteren, dan wel hetzelfde maar wel even onwillekeurig met mijn kop tegen de kast stoten.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door LWPisa » ma 10 feb 2003, 13:13

Maarten,
Ik denk het niet, ik ben ongestoten met mijn oor tegen de kast gekomen en dit al een paar maal met steeds hetzelfde verschil

Lennard

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door wilde » ma 10 feb 2003, 13:50

In mijn buurt ken ik een imker die dagelijks haar kasten met een stethoscoop beluistert, ook in de winter. Daarbij worden geluiden waargenomen, waaruit bepaalde conclusies door haar worden getrokken. Zo hoort zij sedert begin januari (met het lengen der dagen?) andere geluiden dan eerder. Zij meent ook stellig de koningin apart te horen sedert die tijd, geen tuten maar een ander hoger geluid dan de rest. Het zou te maken hebben met de aangevangen legactiviteiten. Zij is overigens niet de enige die dit soort geluiden opmerkt. Je schijnt er wel geoefend in te moeten zijn, want ik hoor zelf geen verschillen en ik heb goede oren. Ook het werken met een stethoscoop moet getraind worden. Ik hoorde er nog minder mee dan gewoon rustig een oor tegen de kastwand drukken. Hebben anderen daar ook ervaring mee?
Albert

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door Hans van der Post. » di 11 feb 2003, 13:51

Beste forummers,
als ik mijn oor tegen de de volken aan leg hoor ik verschillende dingen, bij het ene een stilte onderbroken door een enkel zoemetje, bij de andere een soort gebruis met veel gezoem. Wat zou het verschil kunnen zijn, wordt er in de ene al gebroed of is de andere gewoon veel kleiner? wie weet daar iets van? Is roer geassocieerd met een voor het jaartijde abnormaal geluid?
vriendelijke groet, Lennard
Lennard,
In bijenvolken is van alles te beluisteren. In de winter b.v. hoor je regelmatig het gonzen. Dan is de warmte thermostaat aan; het volk heeft het koud. Hoor je niets dan is er warmte genoeg. Dit kan je bij matig vorst in Nederland zo'n vier tot zes keer per 24 uur horen naar gelang opstelling van het volk.(buiten, in bijenstal, isolatie enz.) Is er iets met het volk, moerloos, muizen in kast, nosema, dan is dit te horen. Alleen de interpretatie van het gehoorde is mij niet bekend behalve om warmte te produceren. Je zal dus bij elk volk op een andere tijd het gonzen horen.
Dit heb ik met behulp van een kleine microfoon (een cm groot) meerdere dagen in een bijenvolk gehad en niet alleen in de winter.
Bij een volk wat zich gaat toeleggen op zwermen kan je exact horen wanneer de eerste doppen worden aangezet wanneer de eerste gesloten wordt.
Een machtig gehoor is bij de eerste nazwem. Ook hier kun je vroeg in de ochtend horen dat die dag de nazwerm afkomt.
Ik heb dit kunnen observeren doordat er twee volken op mijn schuurdak staan.
Hans

Henkn
Berichten: 38
Lid geworden op: do 18 okt 2001, 09:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door Henkn » wo 12 feb 2003, 08:49

Beste Hans!

Bedankt voor je reactie over waargenomen geluiden in een bijenvolk, geregistreerd met een klein microfoontje
Je schreef aan het eind:

>>Ik heb dit kunnen observeren doordat er twee volken op mijn schuurdak staan.


Heb je daar toen destijds ook opnames van gemaakt op tape of iets dergelijks? Kun je er wellicht een digitaal "aftreksel" van maken en het (op afroep) via internet ter beschikking stellen? Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe dat nou klinkt, die verschillende "gemoedstoestanden" van een een bijenvolk.
grts Henk

PS: Ik volg thans iedere diensdagavond de beginnerscursus voor imkeren onder leiding van Henk Kok. Ik beleef er erg veel plezier aan en steek nog steeds veel wetenswaardigheden op!
Henk Noppe

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door LWPisa » wo 12 feb 2003, 11:13

Beste Hans e.a.,
Er bestaat (bestond) een apparaat genaamd Apidictor, een combinatie van een microfoon en analoge filters (plan op de webpage van David Cushman of een link ernaartoe geloof ik).
Als een volk zwermplannen heeft is er een toename van geluid in een bepaald frequentiegebied (250-260 Khz als ik mij goed herinner). Als dit geluid hard genoeg is gaat er een lamp branden op het apparaat. Dit apparaat is nooit aangeslagen, er zijn er maar een paar honderd van gemaakt.

Er zijn meer mensen die hun bijen opnemen en analyseren, ik heb alleen nog geen echte opnames/datafiles op het net gevonden. Ik zal eens op de uni hier rondkijken voor een geluidanalyse programma. Is er iemand onder U die al zoiets heeft en langdurig geluid opneemt? Wat zou de goedkoopste manier zijn om 24 uur geluid op te nemen?

vriendelijke groet,
Lennard

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door Hennie Peters » wo 12 feb 2003, 11:35

dag Lennard,

Interessante reeks. Hoe ver wil je gaan bij de analyse van het geluid ?
Ik heb een tooltje liggen om met de pc geluid op te nemen en fourier analyse toe te passen.

De goedkoopste manier om geluid op te nemen lijkt met met een pc. 24 uur aan een stuk moet kunnen als je het als mp3 opslaat. Het mp3 bestand gaat dan bij 128 kbps iets minder dan 1.5 gigabyte in beslag nemen.

groet,
Hennie

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door LWPisa » wo 12 feb 2003, 12:27

Hoe ver wil ik gaan? een paar typische frequenties opnemen, de apidictor zwerm frequentie, the warble bijvoorbeeld...
zie het onderstaande relaas:

The late E.F.Woods was the inventor of the Apidictor.

"Sound engineers are familiar with a phenomenon known as the 'cocktail party effect'. This is the ability of the human brain, in a room full of chattering people, to pick out and concentrate on one conversation, not necessarily the loudest. Eddie was blessed with this ability and it served him well when listening to the medley of sounds that his microphone picked up in the hive.

One sound that caught his attention was a sort of warbling noise that varied between the notes A and C sharp; that's 225 - 285 Hz in terms of frequency. He noticed that this sound got steadily louder, then it stopped and a day or so later a swarm took off.

Eventually, he decided that it was made by the 4-1/2 to 6 day old nurse bees, his reasoning being as follows:

In a normal colony there are about 4,000 nurse bees, half of which feed the brood and the other half, the queen, who eats 20 times her own weight in a day.

When a colony decides to swarm, its first action is to reduce the supply of food to the queen in order to slim her down into a condition for flying. This puts some of the nurse bees out of work and reduces her egg laying. Hence, a few days later, there are fewer larvae to feed so more nurse bees become unemployed and the whole process is progressive.

The nurses have to get rid of the energy that would go into food production so they probably stand there exercising by flapping their wings, fanning in fact, but how do we account for the peculiar frequency?

In flight, an adult bee flaps its wings 250 times a second but when fanning, it grips the comb and this brings the frequency down to 190 Hz. (Hz is just an abbreviation for Hertz which is the engineer's word for 'times a second'.) However, a young bee's wings do not harden completely until it is 9 days old and until then the resonant frequency is higher. It may be that 4-1/2 day wings resonate at 285Hz and the 6 day old ones at 225Hz and the sound is a mixture of single frequencies rather than a collection of warbles from individual bees.

Eddie built a simple audio frequency amplifier with microphone and headphones and incorporated what is known as a bandpass filter. This allowed the frequency band 225-285Hz through to the ear and blocked off the rest, making it easier to hear.

Note that the flight frequency of 250 Hz falls in this band which is why the tests should be made in the evening after flying has stopped.

Eddie stressed that the warble does not necessarily indicate a swarm; it indicates that the queen has gone off laying and there could be other reasons. In any case, it means a brood nest inspection is needed.

If you give a hive a knock with the flat of the hand, the bees hiss at you and this is something that Eddie listened to very carefully. Under normal conditions it is a short sharp noise, lasting about 1/2 a second, starting and finishing quite suddenly; the bees are alert and defensive. If a swarm is in the offing, the bees are in a happy-go-lucky mood, the sound is not so loud, rising and falling less sharply. Eddie described this as a loyalty sound and he fitted another filter to help pick it out.

With this instrument he found he could get up to three weeks warning of swarm preparations and was alerted 10 days before queen cells were started.

He fitted the instrument with a 3-position switch for listening to the normal hive noise, the warble and the hiss. With added refinements he called it the Apdictor, patented it and marketed it in 1964, selling about 300 worldwide.

The reason it never caught on, I suspect, is because most beekeepers were non-technical and very conservative. How often have you heard them say, "It was good enough for my father and it is good enough for me"? Nevertheless, those beekeepers who mastered it swore by it and some are still in use today, 36 years later. Last year I was instrumental in getting faults cured for two users who were anxious to get faulty ones working again.

Today we live in a more technical world with advances in miniaturisation, chips and so on and I think such an instrument would be more acceptable.

Indeed, my vision is of a detector in every hive with a little transmitter that sends a signal back to base whenever the warble exceeds the critical level.

Having 'inherited' many of Eddie's papers, I have been able to study his work over the years, have written a small book about it and can supply technical data if anybody happens to have an Apidictor that needs repair." >>T. Boys

Vertaalt door een robot
Recente E.F.Woods was de uitvinder van Apidictor. De "correcte ingenieurs zijn vertrouwd met een fenomeen dat als het ' effect van de cocktailpartij ' wordt bekend. Dit is de capaciteit van de menselijke hersenen, in een ruimtehoogtepunt van het chattering van mensen, om zich bij het één gesprek, niet noodzakelijk het luidst uit te kiezen en te concentreren.

Eddie werd gezegend met deze capaciteit en het diende hem goed toen het luisteren aan medley van geluiden die zijn microfoon in de bijenkorf opnam. Één geluid dat zijn aandacht ving was een soort van het warbling van lawaai dat tussen de nota's scherpe A en C varieerde; dat 225 - 285 Herz in termen van frequentie.

Hij merkte op dat dit geluid regelmatig luider geworden, dan het ophield en een dag of zo later op steeg een zwerm. Uiteindelijk, besloot hij dat het door de bijen van de 4-1/2 tot 6 dagen oude verpleegster werd gemaakt, zijn het redeneren als volgt zijnd: In een normale kolonie zijn er ongeveer 4.000 verpleegstersbijen, waarvan de helft het broed en de andere helft, de koningin voeden, die 20 keer haar eigen gewicht in een dag eet. Wanneer een kolonie beslist te zwermen, moet zijn eerste actie de levering van voedsel tot de koningin neer verminderen slank haar in een voorwaarde om te vliegen.
Dit zet enkele werkloze verpleegstersbijen en vermindert haar ei het leggen. Vandaar, een paar later dagen, er minder te voeden larven zijn zodat worden meer verpleegstersbijen werkloos en het gehele proces is progressief. De verpleegsters moeten de energie van de hand doen die in voedselproductie zou gaan zodat zij zich waarschijnlijk bevinden daar uitoefenend door hun vleugels te klappen, in feite waaiend, maar hoe wij van de eigenaardige frequentie rekenschap geven?

Tijdens de vlucht, klapt een volwassen bij zijn vleugels 250 keer per seconde maar wanneer het waaien, verlagen het grepen de kam en dit de frequentie aan 190 Herz. (Herz is enkel een afkorting voor Hertz die het woord van de ingenieur voor ' tijden per seconde '. is) Nochtans, volledig verharden de vleugels van een jonge bij niet tot het 9 oude dagen en tot dan de resonerende frequentie hoger is is.

Het kan zijn dat de 4-1/2 dagenvleugels bij 285Hz resoneren en de 6 dagen oude bij 225Hz en het geluid een mengsel van enige frequenties eerder dan een inzameling van warbles van individuele bijen is. Eddie bouwde een eenvoudige audiofrequentieversterker met microfoon en hoofdtelefoons en nam wat op als bandfilter gekend is. Dit stond door de frequentieband 225-285Hz aan het oor toe en blokkeerde de rest, die het gemakkelijker maakt te horen.

Merk op dat de vluchtfrequentie van 250 Herz in deze band valt die is waarom de tests in de avond zouden moeten worden gemaakt nadat het vliegen heeft opgehouden. Eddie beklemtoonde dat warble noodzakelijk op geen zwerm wijst; het wijst erop dat de koningin van het leggen is gegaan en er andere redenen zou kunnen zijn. In elk geval, betekent het een inspectie van het broednest nodig is. A

ls u een bijenkorf een slag met de vlakte van de hand geeft, is de bijensisklank bij u en dit iets dat Eddie aan zeer zorgvuldig luisterde. In de normale omstandigheden is het een kort scherp lawaai, durend ongeveer 1/2 per seconde, vrij plotseling beginnend en eindigend; de bijen zijn waakzaam en verdediging. Als een zwerm in het verschiet is, zijn de bijen in een happy-go-lucky stemming, is het geluid niet zo luid, minder scherp toenemend en vallend. Eddie beschreef dit als loyaliteitsgeluid en hij paste een andere filter helpen het uitkiezen.

Met dit instrument dat hij kon tot drie weken waarschuwend van zwermvoorbereidingen krijgen en werd gealarmeerd 10 dagen heeft gevonden alvorens de koningincellen begonnen waren. Hij paste het instrument met een 3-positie schakelaar voor het luisteren aan het normale bijenkorflawaai, warble en de sisklank. Met toegevoegde verbeteringen hij het Apdictor riep, patenteerde het en bracht het die in 1964 op de markt, ongeveer over de hele wereld 300 verkoopt. De reden het nooit, ik verdenk, is ving omdat het meeste beekeepers niet technisch en zeer conservatief waren. Hoe vaak u hen hebt horen zeggen, "goed was het voor mijn vader en genoeg goed is het voor me"?

Niettemin, zworen die beekeepers die beheersten het door het en wat zijn nog in gebruik vandaag, 36 later jaar. Vorig jaar was ik instrumentaal in het krijgen van fouten die voor twee gebruikers worden genezen die bezorgd waren om defecte degenen opnieuw werkend te krijgen. Vandaag zo leven wij in een technischere wereld met vooruitgang in miniaturisatie, spaanders enz. en ik denk een dergelijk instrument aanvaardbaarder zou zijn. Mijn visie is namelijk van een detector in elke bijenkorf met een kleine zender die een signaal terug naar basis verzendt wanneer warble het kritieke niveau overschrijdt.
' Hebben geërft ' veel van de documenten van Eddie, heb ik zijn werk in de loop van de jaren kunnen bestuderen, een klein boek over het geschreven en kan technische gegevens verstrekken als om het even wie gebeurt om een Apidictor te hebben die reparatie."vergt T. Jongens

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 feb 2003, 21:08

Hieronder een art. wat in bijenteelt van juli 1914 stond
Was het jaargang aan het scannen
Hans.

De temperatuur van den wintertros.
Dr. E. F. Phillips, Dir. van het Bijenteeltstation te Washington en zijn assistent Georg S. Demuth, hebben een zeer interessante studie in het licht gezonden over de temperatuur van den wintertros.
Een aantal volken werd geobserveerd, door in verschillende deelen der woning en in den tros de stand van den thermometer na te gaan,
Gebruik werd gemaakt van electrische thermometers, waardoor men in staat is de temperatuur af te lezen zonder eenige stoornis onder de bijen aan te brengen.
Vroeger werd algemeen aangenomen, dat de temperatuur van den wintertros steeds gelijk was aan die van het menschelijk lichaam, maar volgens nieuwere onderzoeking is die belangrijk lager.
Is een volk zonder broed, vliegen de bijen niet en worden ze niet gestoord, dan brengen de bijen geen warmte voort, zoolang de temperatuur niet onder 57° Fahrenheit of 14° C. daalt.
Bij een temperatuur boven 14° C. in het bijenvolk wordt geen gesloten wintertros gevormd, maar zijn de bijen over de verschillende raampjes verspreid.
Bij lager temperatuur dan 14° beginnen de bijen een tros te vormen, om de warmte op te voeren, zoo noodig beginnen ze in het inwendige van den tros warmte voort te brengen.
Bij temperaturen, waarbij andere insecten minder bewegelijk worden, begint de honigbij levendiger te worden en warmte voort te brengen, zoodat de warmte in het inwendige van den tros vaak even hoog wordt als die van het broednest in den zomer.
Het is dan duidelijk, dat een volk bij lage temperaturen de noodwendigheid gevoelt om warmte te formeeren. Werd een raat van het middelpunt van den tros geschud, dan lieten de bijen aan het middelpunt gemakkelijker los dan die aan den omtrek, welke trager waren dan gene.
Het is duidelijk, dat de bijen aan den omtrek minder levendig zijn, dan die in het centrum.
Bijen vleugel slaan in den winter, om den tros te verwarmen, evenals ze in den zomer voor het vlieggat bezig zijn de woning af te koelen. Een groot aantal waarnemingen werden aangaande deze warmte voortbrenging gedaan en deze theorie wordt ondersteund door het dikwijls waargenomen brommende geluid in de woning tijdens strenge koude.
Ofschoon Dr. Phillips er voor waarschuwt al te ras gevolg trekkingen hierover te maken, kan thans reeds gezegd worden, dat een al te warme insluiting in den winter schadelijk voor de bijen is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten