geluid en activiteit...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 feb 2003, 21:58

Help'¦'¦'¦. wat heb ik teweeggebracht! Indertijd had niemand daar belangstelling voor. Ik zal moeten zoeken naar de oude opname zal ze nog wel ergens hebben.
Indertijd heb ik met een grote spoelen recorder (18 cm) met de laagste snelheid (3 ¾) en super langspeelband van af 22.00 uur tot ik meen tot 12.00 uur daarop volgend opgenomen op enkel spoor. In de ochtend kon ik de band op het tweede spoor beschrijven. Het uren slaan van de kerkklok inde buurt was mijn ijkpunt.
Je moet de micro wel op de dekplank hebben liggen anders hoor je duizenden "voetjes"

Uit mijn hoofd:
Bij het begin van de opname 22.00 uur was de tussenpose van de tutende moer een tot drie minuten die liep naar de ochtend op tot om de 30 seconden. De kwakers reageerden ook steeds heftiger en het "koor"werd naar de ochtend toe, uitgebreid.

In het bijenvolk ging grondtoon ook de hoogte in.
Bij die opstelling heb ik ook meerder malen gehoord (opgenomen)dat de oude koningin, enkele dagen nadat de eerste doppen gesloten waren, tuut. Als het slecht weer wordt en de zwerm blijft noodgedwongen binnen loopt de oude moer als een jonge, tutend over de raten.
De rijpe jonge moeren blijven daardoor in de doppen.
Hennie wacht nog maar even met die tool om geluid op het forum te zetten.
Hans

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door Huib Koel » wo 12 feb 2003, 23:01

Op 10 maart 1915 is er een lezing gehouden door dhr. H. Meertens in Beilen over het tegengaan van bromzwermen in het laatst van Juli. Aanvang de namiddags te 2 uur. (Groentje maart 1915)

Helaas kon ik daar niet bij zijn (ben geboren in 1957) maar zouden
bromzwermen ook een speciaal geluid maken?



Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 12/02/2003 23:03:07

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door Hans van der Post. » za 10 mei 2003, 00:11

Op 10 maart 1915 is er een lezing gehouden door dhr. H. Meertens in Beilen over het tegengaan van bromzwermen in het laatst van Juli. Aanvang de namiddags te 2 uur. (Groentje maart 1915)

Helaas kon ik daar niet bij zijn (ben geboren in 1957) maar zouden
bromzwermen ook een speciaal geluid maken?

Huib Koel :cool:
Nu Huib het is tijd voor bromzwermen = voorzwermen en het geluid van tuters en kwakers zal het opnemen. Dan kan Hennie zijn program. schrijven (zie elders)
Hans.

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door H.S. Kok » za 17 mei 2003, 20:42

Hoewel ik wat laat reageer op de serie berichten over de productie van geluid in de bijenkast, zou ik graag willen weten of er schema's zijn voor de interface tussen de geluidsensoren en de computer en welke software er voorhanden is om de interessante frequenties uit het opgenomen geluid te kunnen filteren. Zou het mogelijk zijn om een soort bouwgroepje te formeren om te komen tot een werkend geheel. Je hebt mensen nodig die een soldeerbout kunnen vasthouden en een bijbehorend stukje software kunnen schrijven. De bedoeling van de apidictor was om een diagnose te kunnen stellen en was daarom draagbaar. Om iets soortelijks met een computer op te zetten moet je een laptop hebben, of zou zoiets ook te realiseren zijn met een PDA?

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door Hennie Peters » za 17 mei 2003, 23:23

dag Henk,

Om een microfoon aan te sluiten op een pc hoef je geen ingewikkelde dingen te doen. De meeste geluidskaarten hebben een microfooningang. Het is alleen zaak een goede gevoelige microfoon te vinden, eventueel met ingebouwde voorversterker.
Ook een laptop heeft een microfoonaansluiting, degene die ik heb in ieder geval wel. Ik denk dat zoiets bij een pda ontbreekt maar helemaal zeker ben ik daarvan niet.

Hennie

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door Hans van der Post. » di 10 jun 2003, 22:06

Ik heb een tooltje liggen om met de pc geluid op te nemen en fourier analyse toe te passen.

De goedkoopste manier om geluid op te nemen lijkt met met een pc. 24 uur aan een stuk moet kunnen als je het als mp3 opslaat. Het mp3 bestand gaat dan bij 128 kbps iets minder dan 1.5 gigabyte in beslag nemen. groet,Hennie
Kom maar op met dat tooltje.
Moet wel zeggen dat ik het geluid nu met een spoelen recorder met 1. 7/8 cm opneem. Ik heb een volk op mijn garagedak wat vorige week woensdag een voorzwerm gaf. Maandagavond om 23.45 hoorde ik een kwaker. Vandaag was de kwaker om 11.45 een tuter geworden. Ik neem met de hand op met tussenpose van 3 uur, drie minuten opname. De recorder staat boven, naast mijn pc. Met een kabel naar de microfoon die onder het dak van het volk ingebed in piepschuim ligt. Nu dat ik dit schrijf gaat de moer- ik heb een koptelefoon op '“ met een grotere regelmaat tuten. Vanmiddag was het om het halfuur maar nu (21.53) is het minstens drie keer in vijf minuten. Het gonzen van het volk wordt ook sterker. Ik denk dat ieder moment de eerste kwaker zich kan melden.
U hoort nog. In blijde afwachting, Hans.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door Hennie Peters » wo 11 jun 2003, 11:49

Hans,

Het tooltje om opgenomen geluid te analyseren heb ik ooit gevonden op deze website: http://www.relisoft.com
Ik heb er net nog even gekeken maar kan het daar niet meer vinden, zal vanmiddag even kijken of ik het thuis nog ergens heb.

groet,
Hennie

Ik heb niet goed gegeken, het staat er toch: http://www.relisoft.com/freq.zip

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door Hans van der Post. » wo 11 jun 2003, 23:16

Tijdens het maken van de forumkrant(11-6 om 23.12), met koptelefoon op, de kwaker heeft zich gemeld! morgen komt de nazwerm. Het heeft lang geduurt voordat de tweede moer zich melde.
wordt vervolgt, Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door Hans van der Post. » do 12 jun 2003, 22:43

Het was vandaag bewolkt met lichte regenbuitjes geen weer om te zwermen. Vanmiddag 17.30 kondigde zich nog twee kwakers aan. Het wordt nu een heel koor. De kwakers worden nu ook wat onrustiger. Was het eerst zo dat de tuter begon te tuten en de kwakers antwoorde, zijn nu de rollen omgedraaid.
De tuter "hoor" je door het volk lopen dwz het is soms ver weg en soms heel dicht bij. De kwakers daar in tegen "hoor" je het geluid van de zelfde sterkte. Vandaar dat ik kan zeggen ik "hoor" drie kwakers.
wordt vervolgd.
Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: geluid en activiteit...

Bericht door Hans van der Post. » vr 13 jun 2003, 15:23

In de vroege ochtend 06.00/07.00 uur waren de tuter en kwakers zeer actief; ze riepen elkaar maar steeds toe: hier ben ik! In een steeds hoger tempo. De climax ontstond rond 10.30 het geluid van het volk was tot nog toe monotoon maar zwelde aan tot zo'n sterkte dat ik de opnameknop die tot nu toe maximaal had gestaan terug moet tot de helft van de sterkte.
Dit duurde een paar minuten, en ja, een door elkaar buitelende bijen storten zich naar buiten nog een minuut lang hoorde ik de tuter en kwakers door het oorverdovende geluid. (dit had ik nog niet eerder opgenomen stopte in het verleden met opnemen nog voor dat de zwerm afkwam)
Na een kwartier werd het rustig in het volk zeer rustig geen tuter en geen kwakers meer. Dat klopte. De zwerm ging bij de overburen in een lage struik in drieën hangen. De postbode die zijn ronde deed in de wijk maakte een noodsprong toe hij door de wolk bijen liep. Van hem kreeg ik de post van de aangrenzende huizen; of ik dit maar even wilde bezorgen.

Om 13.45 melde zich een nieuwe kwaker. Ze zal gauw tuter worden als ze niets hoort wat op een tutende moer lijkt.

Dit verhaal over geluid in een bijenvolk wat gestart is begin februari heeft nu zijn einde bereikt. Ware niet dat u van mij nog tegoed heeft een foto en het geluid van tutende en kwakende moeren. Dit komt nog, moet nog worden bewerkt.
Intussen heb ik wat ramen met kunstraat gemaakt; de nieuwe stoffering voor de nazwerm.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten