geknipt moment

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: geknipt moment

Bericht door Frans vanTongeren » vr 09 mei 2003, 22:28

Dag Dick,
Ja toch...,
je kunt nieuwe doppen verwachten!
Dat is het uitgangspunt van de bijen.
Zij willen zoveel mogelijk kansen creeren voor de overleving/ontwikkeling van nieuwe groepjes

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: geknipt moment

Bericht door dickvanleeuwen » vr 09 mei 2003, 22:39

Hoi Frans,

Het lijkt wel chatten wat we doen. Gelukkig ervaar ik het tot nu toe nog niet als een soort babbelbox en zijn de reacties erg leerzaam.
Ook Piet bedankt voor je berichtje.

Ik houd jullie op de hoogte.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geknipt moment

Bericht door Piet Jager » vr 16 mei 2003, 21:51

Dick,
Wacht de bruidszwerm/nazwerm af en kijk in elk geval na 9 dagen (dus op donderdag 15 mei) of Frans gelijk heeft met z'n late doppen.
Hoe is de situatie nu (16 mei)????

!Piet

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: geknipt moment

Bericht door dickvanleeuwen » vr 16 mei 2003, 23:45

Hoi Piet, Zie mijn reactie van 9 mei jl. Die koningin is er toch weer vandoor gegaan toen. De zwerm ws. terug gegaan naar het hoofdvolk.

Meestel zie je de dag daarna nog wel wat bijen op de grond op de plek waar de (geknipte)koningin ligt of heeft gelegen. Helaas was daar niets meer van terug te zien in het hoge gras rond mijn stal. Kon je maar telkens zo toevallig die "oude moer" pakken dan was al dat gedoe met vegers enzo niet nodig!


Afgelopen zondag belandde ik toevallig weer in zo'n situatie, maar nu heb ik de koningin gevangen in de krulspeld en haar in de schepkorf gehangen. Daar zat aan het einde van de dag inderdaad een hele zwerm in! 's avonds heb ik deze zwerm in een zesramer gedaan met 1 raampje uitgebouwde raat en 5 raampjes kunstraat. Vandaag even gecontroleerd. De uitgebouwde raad zat aan beide zijden vol met eitjes, drie raten waren volledig uitgebouwd en 1 daarvan zat helemaal vol met honing.

Wat ik altijd zo mooi vind aan zwermen (even los van hét zwermen) is dat ze de nieuwe raat zo mooi uitbouwen.

Bedankt voor je belangstelling!!

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: geknipt moment

Bericht door dickvanleeuwen » vr 16 mei 2003, 23:58

Hoi piet,

Had natuurlijk even beter moeten lezen, je bent benieuwd naar de situatie rond het hoofdvolk. Daar ben ik deze week nog niet in wezen kijken. Ik heb wel iedere avond geluisterd naar Tuters en Kwakers.

Het leek allemaal erg rustig in en rond de kast. Morgen ga ik controleren. De laatste controle was op 9 mei, 2 dagen na die zwerm. Toen hoorde ik een tuter en heb de enige dop die er toen nog in het volk was gebroken. Ik ga er nog steeds vanuit dat er een nieuwe koningin in het volk zit en er geen nieuwe doppen meer zijn aangezet.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: geknipt moment

Bericht door dickvanleeuwen » za 17 mei 2003, 21:19

Hoi Piet en Frans,

Zes doppen in het hoofdvolk en duidelijk minder bijen. Dus....

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: geknipt moment

Bericht door Frans vanTongeren » za 17 mei 2003, 21:49

en dus Dick...,
blijkt mijn theorie van 9 mei 20:34:15 uur op bijen-waarheid te berusten!
Misschien ben ik wel bij geweest in een vorig leven.
(Jammer dat je net te laat hebt ingegrepen.)

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: geknipt moment

Bericht door Piet Jager » za 17 mei 2003, 23:07

Dick & Frans

De 1e nazwerm is dus niet op de vlucht geslagen voor de kwakers, aangezien deze hooguit 14 dagen [7 mei (3 dagen ei + 1 dag larve) + 10 dagen = 17 mei] oud kunnen zijn en nog niet kwaken. De jonge moer was dus niet van plan te blijven, anders waren de doppen wel aangevreten. Eigenlijk een verlate (uitgestelde) voorzwerm met een jonge, nog onbevruchte moer!

Dick, waren die late doppen nu zwermcellen of redcellen?

!Piet

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: geknipt moment

Bericht door dickvanleeuwen » za 17 mei 2003, 23:21

Nu ga ik het hele verhaal toch maar eens uitprinten en rustig lezen. Het lijkt een heel gepuzzel. Zou er op dit moment toch een koningin in het volk kunnen huizen? (terwijl er doppen zijn?) Ik heb om die reden alle doppen weggehaald en een raampje open broed ingehangen.

Wellicht is dit een overbodige zet van mij?

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: geknipt moment

Bericht door Frans vanTongeren » zo 18 mei 2003, 06:59

Arme Dick,
Oh..alle doppen weggehaald, terwijl hier nu juist de definitieve koningin uit had zullen gaan komen.
Kijk.., op zeven mei had je een voorzwerm; de koningin van het vorig jaar kon eindelijk het pand verlaten uit angst voor die vreselijke oudste dochter van haar.
De eerste jonge koningin kwam twee dagen later al uit haar wiegje gekropen (de tuter dus).
Jij hebt toen vervolgens de doppen van haar zusters (in verschillende ontwikkelingsstadia) weggebroken.
Maar..
Het volk was behoorlijk gestresst geraakt doordat de oude koningin vijf dagen lang binnen had moeten blijven door slechte weersomstandigheden. Dat zal heel wat voeten in de aarde hebben gehad (of pootjes in de raten).
De bijen van het gehalveerde volk voelden hun drang tot overleven heftig aanwezig en besloten om op de laatst gelegde eitjes van de oude koningin, wederom een serie doppen aan te zetten.
Dat zijn nu de doppen...die jij hebt weggebroken!
Na negen dagen werden die doppen gesloten; dus op 16 mei.
De tuter van 9 mei dacht: 'Goeie God, dat wordt knokken in de toekomst met mijn zusters van de tweede generatie. Ik ga er van door met de helft van het overgebleven volk. Zwermen dus
Een kwart van het volk bleef achter en na zeven dagen (dus op 23 mei zou er een tuter te horen zijn geweest.
En wat deed jij...alles om zeep helpen.
Je raam met eitjes is je redmiddel voor de zielige overblijvers; dat wel. Na 13 dagen zal de koningin hoorbaar zijn en.. moet je weer gaan doppenbreken.
En wat had je nu moeten doen om al dit gedoe te kunnen voorkomen???
Acht dagen nadat de koningin van het vorig jaar was vertrokken.., de kast openmaken en controleren op doppen, welke op haar zwermafvliegdag (op haar laatst gelegde eitjes dus) waren opgetrokken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 63 gasten