bij-stelling 6: hoe pluk ik de K. uit een zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Henkn
Berichten: 38
Lid geworden op: do 18 okt 2001, 09:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bij-stelling 6: hoe pluk ik de K. uit een zwerm

Bericht door Henkn » vr 16 mei 2003, 09:54

Alleen vraag ik me af wat het nut/het rendement van dit opsluiten van de koningin is...!
-
Als de zwerm geschept is, zou je de korf toch gewoon schuin op een steen kunnen zetten, zodat de bijen die nog buiten de korf zijn gebleven, alsnog naar binnen kunnen vliegen.
De koningin blijft op eigen vrije wil binnen zitten in een droge korf en lokt door haar geur de andere bijtjes aan.
-
Jij zet de korf, als ik het goed begrijp, omgekeerd op de grond (dus met de opening naar boven); ik doe het andersom. Dat heb ik minder werk/gehannes/geklooi te doen naar mijn idee.
Hallo Frans!

Ik zie er het nut wel van in om de K op te sluiten in een kooitje totdat de hele zwerm in de korf tot rust gekomen is. Het is mij al een paar keer gebeurd dat ik een zwerm geschept had en de K gezien had in de korf. De korf een poosje met rust gelaten (ik moest weer naar mijn onderbroken werkzaamheden omdat men mij voor het scheppen van de zwerm geroepen had) en bij terugkomst bleek de zwerm foetsie. Dat was niet gebeurd als ik Hare Majesteit in een kooitje in de vangkorf had opgesloten.

Daar zit toch wat in?

grts


Henk Noppe

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: bij-stelling 6: hoe pluk ik de K. uit een zwerm

Bericht door Frans vanTongeren » vr 16 mei 2003, 12:53

Zeker Henk, daar zit wat in..!
Alleen snap ik niet waarom die koningin mijn korf een acceptabel, tijdelijk 'noodpaleisje' vindt?
Ze weet wellicht dat ik direct begin aan een superpaleis!(met 11 ramen kunstraat)

ko visser
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 22 mar 2002, 19:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bij-stelling 6: hoe pluk ik de K. uit een zwerm

Bericht door ko visser » zo 18 mei 2003, 14:52

Bij het merken met behulp van merkbuisjes (ondingen!) had ik nooit ingebalde moeren en bij het met de hand merken wel. Merkbuisjes zijn echter martelwerktuigen voor zowel moer als imker. Ik gebruik ze niet meer. De moer krijgt na afloop een likje honing over de rug en alles is OK. Bij een inlopende zwerm doe ik dat echter niet en dat gaat altijd goed.
Groeten, Albert
Albert,
Ik ben het met je eens dat de merkbuisjes ondingen zijn. Laatst had ik na het merken en knippen weer een koningin met maar een voelspriet. Ze bleef gelukkig aan de leg, maar ze is wel vroeg met het aanzetten van doppen begonnen.
Ik zou ook wel de moer uit de hand willen merken en knippen maar mijn vingers gaan altijd bibberen als ik haar tussen m'n vingers heb. Ik weet niet of ik de enige ben, waarom zijn er anders merkbuisjes, heb jij geen last van trillende vingers of hoe voorkom je dat?


kv

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: bij-stelling 6: hoe pluk ik de K. uit een zwerm

Bericht door wilde » zo 18 mei 2003, 19:49

..... heb jij geen last van trillende vingers of hoe voorkom je dat?
Ko, dat had ik in het begin ook. Oefenen op darren ging altijd goed, maar dan kwam hare majesteit en werd ik nerveus. Het is vrij snel overgegaan, waarschijnlijk door gewenning en zekerheid dat het goed gaat.

Als je daaraan twijfelt slaan de zenuwen toe. Dat had ik ook bij merkbuisjes overigens, als ik merkte met opgelijmde staniolplaatjes. Alles zat dan prima, maar er komt een moment dat je de druk met het schuimrubberen stampertje op de gestreste moer moet verminderen om de moer weer te laten lopen. Bij mij ging het dan dikwijls fout omdat ik dat te traag deed. Het schildje raakte dan de zijkant van het netje en was weer los. Dan kon ik opnieuw beginnen, terwijl er al een druppel lijm ingedroogd was. Dat was beslist niet aangenaam voor beide partijen.

Inmiddels doe ik dat uit de hand, ook al omdat knippen via een merkbuisje slechts bij toeval kan, en nu gaat het bijna altijd naar wens. Ik vind het ook niet meer storend als anderen op mijn vingers kijken. Daar kon ik vroeger ook niet tegen.

Zodra ik er tijd voor heb en de geschikte moeren zal ik eens proberen een paar foto's te maken van het merken en die hier of op mijn website publiceren. Het probleem is dat ik 2 handen nodig heb om te merken. Een ander zal dus de sluiter van de camera moeten bedienen. Die ander zoek ik nog. Misschien kan mijn echtgenote assisteren. Ik heb al bedacht hoe het zou kunnen met de camera op statief.

Kijk ook eens naar een eerdere tekst met voorstanders van gebruik van het door mij verfoeide merkbuisje.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... OPIC_ID=29

Groetend, Albert



Bijgewerkt door - wilde op 18/05/2003 20:28:19

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bij-stelling 6: hoe pluk ik de K. uit een zwerm

Bericht door Minne Bonnema. » zo 18 mei 2003, 22:59

Ko,
>> Last van trillende vingers hoe voorkom je dat <<

Ga rustig bij de tafel zitten, neem een stuk of vijf Berenburgjes, jonge jenever mag ook.
Neem na inname van de drankjes een zo groot mogelijke schaar ( formaat voor om de heg te knippen)
Gegarandeerd succes , voor je zelf niet voor het moertje.
Minne.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: bij-stelling 6: hoe pluk ik de K. uit een zwerm

Bericht door Frans vanTongeren » zo 18 mei 2003, 23:00

Feest vandaag!
Imkervrouw Greet was jarig en om TIEN UUR zomertijd kwamen bijen haar 'en masse' luid zoemend feliciteren. Het was 17 graden in de schaduw en wat straaltjes zon stuwden hen naar buiten.
Op twee meter hoogte omklemden ze de stam van de kastanjeboom en de imker schepte hen direct, nadat de rust was ingetreden.
Na twintig minuten hadden de bijen voor de schepkorf met koningin gekozen en de man van de jarige heeft hen vervolgens opgedoekt. De koningin liet hij met rust. Een koningin moet niet worden aangeraakt door een volksjongen.
Om 17.00 uur zat de waranda, met uitzicht op de bijenstal, vol bezoekers. De visiteurs zagen daar de imker, gevuld met drie glaasje cointreau(40%), vervolgens zonder kap en handschoenen (maar wel met ingehouden adem), de korf afslaan in een kast met twee kantramen en negen raampjes kunstraat.
De koningin .. was door vertrouwen in de volksjongen, gewoon in haar korf gebleven en verblijft vannacht, voor het eerst, in haar nieuw paleis.
Het bouwen daar ..kan gaan beginnen!

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: bij-stelling 6: hoe pluk ik de K. uit een zwerm

Bericht door Frans vanTongeren » do 22 mei 2003, 21:29

Het plukken van een koningin uit een zwerm is toch geen fluitje van een cent. Slechts mannen/vrouwen met stalen zenuwen en een intense blik.., slagen daarin.
Ook het met de hand oppakken van een koningin valt te vergelijken met het opnemen van een egel. Albert de W. heeft dat met zijn scherpe blik, voor ons gevonden in het archief:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... OPIC_ID=29
Maar.., het het oppakken/grijpen van een Koningin kan ook met minder daadkracht en circusact worden uitgevoerd!
Lees het volgende stukje maar eens door
-
ZWERM TERUGGEVEN
Hallo Zoemers,
Gisteren was ik om half twaalf bezig met boontjes leggen, toen ik de bijen nadrukkelijk hoorde zoemen. Ik keek op en zag de honingmaaksters oplopen tegen de wand van de laatste kast op de bijenstand.
Een fraai gezicht. Een opgaand vuurwerk met 'bij-geluid'.
De wolk verplaatste zich langzaam naar een Gelderse Roos en verdichtte zich aan de voet daarvan.
Ik nevelde ze nat, pakte mijn schepkorf en haalde daar een bosje gras doorheen.
Het spel kwam op de wagen.
Drie kwartier na het scheppen, doekte ik de korf op en zette de kieps op het dak van het afgezwermde hoofdvolk, op drie steentjes (voor de ventilatie).
De (te vroege) voorzwerm wilde ik niet apart gaan opzetten. De koningin vierde al koninginnedag nog voor koninginnedag en bovendien viel er nog volop nectar te halen.
Na het avondeten liep ik met een lege honingkamer plus een rooster naar de bijenstand.Ik haalde vervolgens dak en dekplank van de kast en legde het rooster op de raten. Daarboven plaatste ik de lege honingkamer.
Vervolgens haalde ik de juten lap van de korf en sloeg voorzichtig de kieps af binnen de lege omranding.
De bijen begonnen te stertselen en kropen door de tralies naar beneden. Toen zag ik de koningin met haar slank, leerachtig achterlijf. Die plukte ik weg tussen haar onderdanen en heb haar wat meters verderop, met afgewend gelaat, naar het Rijk der Vorstinnen verwezen.
Het volk kan nu weer compleet aan de slag en over een paar dagen zal de tuter wel te horen zijn.

Frans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten