honingkamer zonder moerrooster

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

wendy
Berichten:79
Lid geworden op:za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:
honingkamer zonder moerrooster

Bericht door wendy » di 20 mei 2003, 19:40

Als er een redelijke honinggordel om het broednest zit, zet ik er een honingkamer op.
Ik leg er geen moerrooster tussen, dit zou volgens collega imkers ook niet nodig zijn, mits de honinggordel groot genoeg is.
Maar toch blijkt bij controle vaak dat de moer in de honingkamer een broednest heeft.
De buitenste 2-2 HK raten zijn dan vol honing, mooi verzegeld.
Vorige week heb ik deze raten eruit gehaald en lege ervoor in de plaats gehangen, moet ik eigenlijk wachten tot alles vol zit?
De BK eronder heeft nog ruimte om te leggen, het lijkt alsof bovenin
de kast de voorkeur heeft. warmte?
Ik wil geen moerrooster omdat ik zo weinig mogelijk metaal in de kast wil en het ook bijonvriendelijk vind.
Maar ja...... ik wil ook wel wat honing.

Wie heeft hier ervaring mee?

Wendy

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: honingkamer zonder moerrooster

Bericht door wilde » di 20 mei 2003, 20:01

Dag Wendy,
Eerder begreep ik wel eens dat je tracht te imkeren volgens de BD-methode. Dat blijkt ook nu weer, maar je maakt geen optimaal gebruik van de natuurlijke mogelijkheden van het volk.

Als je imkert met 1 broedkamer en spaarkastformaat-ramen dan is het niet zo verwonderlijk dat de bijen de aangeboden lege ruimte in de honingkamer gaan benutten voor broed als je een dikke honingrand laat ontstaan die ten koste gaat van het aantal broedcellen.

Als je 2 broedkamers gebruikt, wat iets minder natuurlijk is, maar wel nodig is voor de aan te bieden ruimte, zul je inderdaad geduld moeten hebben en in alle ramen een verzegelde honingrand moeten hebben van minimaal zo'n 7 cm. In de hoeken is het dan veel meer. Dan zullen ze niet veel neiging hebben om daarboven nog broed te maken. Zeker niet als je de honingruimte mondjesmaat aanbiedt, dus een lage honingkamer, eventueel gericht op spekraatbouw, dus bijv. 8 ramen met grotere tussenruimte.
Een eventuele 2e lege HK zou ik dan aanbieden boven de verzegelde 1e HK. Ik doe het zelf juist andersom, maar ik gebruik wél roosters.

Wat jij nu gegaan hebt stimuleert denk ik het aanmaken van broed in de HK. Je hebt door het weghalen van enkele ramen verzegelde honing meer lege raat aangeboden. Als er dan weinig dracht is, en het is koud weer zoals nu, waarom dan niet lekker naar boven trekken in de warmte? Er is immers ruimte zat om een mooie extra bol met broed uit te bouwen............

Met imkergroet, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten