vliegplank kleur van invloed?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

vliegplank kleur van invloed?

Bericht door beehameuph » za 24 mei 2003, 19:58

Bedankt voor de reakties op 'n eerdere vraag over het verlengen van de vliegplank.
Gisterenavond zijn m'n allereeste bijen in een kleine en eenvoudige Zweedse kast gebracht, vertaald heet die kast: "laagnormaal", wat slaat op de vrij lage ramen (222x396mm buitenmaat). De grotere kast die ik had opgeknapt staat dus not even op standby totdat er zich en situatie voordoet (zwermem misschien?) waarbij ook die kast in gebruik kan worden genomen.
Van de oude gerepareerde kast is het orginele vliegplankje van een donkerbruine houtsoort, maar bij het kastje dat nu kwam ontbrak een vliegplank en dakje. Na wat knutselen vandaag heb ik een dakje gemaakt boven de vliegopening, vastgeschroefd aan een afgeschuind balkje, dat op zijn beurt door het handvat boven de vliegopening is geschoven en zo een keurig dakje vormt (met dakleer erop en al). De vliegplank bestaat uit een wilekeurig plankje wat pas is gemaakt om tussen balkjes onder de kast te passen en loopt wat schuin af.
M'n vraag nu:
Doet de materiaalsoort of kleur van een vliegplank ertoe? Ergens heb ik ooit gelezen dat bijen bepaalde kleuren makkelijker waarnemen dan andere, maar welke kleuren dat zijn is voor mij onbekend. Is hierover iets op internet misschien?

Ron

RGvM

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: vliegplank kleur van invloed?

Bericht door wilde » za 24 mei 2003, 23:01

Dag Ron,
Een bijenoog kan verschillende kleuren waarnemen, maar andere dan wij mensen dat normaal kunnen.
Bijen kunnen van elkaar onderscheiden: geel, blauw, zwart en wit. Wit zelfs in een paar soorten en ook ultraviolet licht.
Rood dus niet, dat zien zij als zwart. Groen ook niet, dat zien zij vermoedelijk als geelachtig. Het is een ingewikkeld verhaal dat mooi is bescreven in '˜Het leven van de bij' (James L. Gould en Carol Grant Gould).

Sommige ondersoorten van de Apis mellifera hebben de neiging om gemakkelijk te vervliegen. Dat is lastig bij koninginnenteelt. De Ligustica is daarin veel slechter dan de Carnica. De Buckfastbij heeft veel Ligusticabloed en is in de oriëntatie dus ook niet zo sterk.
Je kunt bijen een handje helpen met kleuren en vormen. Met 20 groen geschilderde kasten op een rij vraag je eigenlijk om problemen. Je kunt dus de vliegplank of de kastwand een afwijkende kleur geven. Nog belangrijker is een afwijkende windrichting van de vliegopening.
Als je maar één of enkele kasten hebt is het onbelangrijk. Ik meen van jou te begrijpen dat dit jouw situatie is. Geef het vliegplankje een kleur die je zelf leuk of praktisch vindt, want bij een gering aantal maakt het niets uit. Bijen schijnen geel aantrekkelijk te vinden.
Mijn koninginnenteeltkastjes geef ik verschillende kleuren en wat tekens mee om het vervliegen van de moeren te beperken, zie plaatje.
Groetend, Albert de Wilde

Afbeelding

beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: vliegplank kleur van invloed?

Bericht door beehameuph » zo 25 mei 2003, 11:44

Bedankt voor dat Albert. Ik zal dat boek eens zien te bemachtigen, allereerst via de bibliotheek, die hier erg behulpzaam is.
Is dat boek (Het leven van de bij' ) misschien een vertaling van het boek: The life of the HoneyBee, wat ik in 'n lijst met boeken over bijenhouden heb staan?
Over de kleur.....van ons huis is er genoeg gele verf over, dus daarmee zal ik dit plankje eens behandelen, want zonder behandeling zal het wel sowieso niet lang goed blijven.
Hierbij ook een fotootje van de plek waar de kast nu staat, welliswaar twee jaar oud, zonder kast en nog met een hoop struiken die nu weg zijn gehaald. In het midden waar die struiken beginnen staat de kast en kijkt uit over de velden.

Ron

Dat met de foto mislukte omdat ik hem er niet kon inplakken...hoe gaat dat?


RGvM

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: vliegplank kleur van invloed?

Bericht door Romée van der Zee » zo 25 mei 2003, 14:25

Dat met de foto mislukte omdat ik hem er niet kon inplakken...hoe gaat dat?
zie in het menu aan de zijkant onder vragen.
R.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: vliegplank kleur van invloed?

Bericht door wilde » ma 26 mei 2003, 00:18

Ron, het boek is inderdaad een vertaling.
Oorspronkelijk: 'The honeybee' gepubliceerd door : The Scientific American Library, New York, 1988.
Andere bijenboeken geven ook dergelijke informatie, dus zoek niet te beperkt.
Gr. Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten