Alleen rechts verkeer?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Alleen rechts verkeer?

Bericht door beehameuph » di 27 mei 2003, 00:06

Vanavond, drie dagen na het krijgen van m'n bijen viel mij bij inspektie van de kast op dat de vliegplank die ik zaterdag had gemaakt en toen nog perfekt schoon en blank hout was nu aan de rechterkant voor de ingang op de plank een lichte afzetting van gele pollen had gekregen. Links daarentegen was de plank nog perfekt schoon, voor mij het bewijs dat daar alleen bijen langskwamen die vertrokken en zojuist nog in de kast waren schoongepoetst.
Is rechts verkeer normaal, of is dit toeval?

Ron van Mierlo
(Bij de Norlandbeekeepers heb ik hier straks ook iets over geschreven in het Engels)

RGvM

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Alleen rechts verkeer?

Bericht door wilde » di 27 mei 2003, 08:50

Ron, dat is geen toeval, maar heeft denk ik te maken met de activiteit in dat deel van de kast, de plaatsing van de kast, de windrichting e.d.

Bij mij zie ik die verschillen ook wel, zowel links als rechts. Bij het indampen van honing is er ook een luchtcircuit in de kast dat bepalend is voor de plaats waar de meeste bijen staan te waaieren. Bij mij is dat dikwijls aan de linker kant als je met het gezicht naar de kast toe staat. De kasten staan op het Oosten. De wind varieert het meest van NW tot ZW, maar is ´s avonds dikwijls geheel afwezig. Ik vermoed dat de inrichting van de kast door de bijen daarbij bepalend is. Als er bijv. aan één kant veel darrenbroed onder aan de ramen zit, kan de lucht minder goed circuleren op die plek. Dat soort invloeden zullen mede bepalend zijn.
Dat insecten links of rechts zijn als mensen is in infysieke zin niet het geval. Wel in sociale zin: de opofferingsgezindheid van sociaal levende insecten is vele malen groter dan bij ons.
Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 62 gasten