zwermen3

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

willy
Berichten:34
Lid geworden op:vr 19 jul 2002, 08:19
Locatie:Belgium
Contacteer:
zwermen3

Bericht door willy » di 27 mei 2003, 11:01

beste,
zojuist mijn kas gecontroleerd en verschillende belegde doppen gevonden.
wat doe ik nu het beste ik heb geen gemerkte moer en het is hier nu 25 graden wanner zouden ze kunnen gaan zwermen?
groeten willy

kan ik op mijn standje
de bijen in een lege kas lokken?


Bijgewerkt door - willy op 27/05/2003 11:03:13

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: zwermen3

Bericht door wilde » di 27 mei 2003, 11:15

... zojuist mijn kas gecontroleerd en verschillende belegde doppen gevonden. wat doe ik nu het beste ...?
Willy, eerder beschreef ik hoe je een moer moet vinden. Heb je dat geprobeerd? Je zou nu een kunstzwerm moeten maken en de belegde doppen verwijderen.

Een lokkast heeft wel eens succes, maar niet dikwijls. De bijen willen met zwermen liever wat verder weg gaan. Dat is ook logisch, want de voortplanting heeft meer succes als je niet allemaal op dezelfde plek blijft.

Groetend, Albert

willy
Berichten:34
Lid geworden op:vr 19 jul 2002, 08:19
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: zwermen3

Bericht door willy » di 27 mei 2003, 12:12

... zojuist mijn kas gecontroleerd en verschillende belegde doppen gevonden. wat doe ik nu het beste ...?
Willy, eerder beschreef ik hoe je een moer moet vinden. Heb je dat geprobeerd? Je zou nu een kunstzwerm moeten maken en de belegde doppen verwijderen.

Een lokkast heeft wel eens succes, maar niet dikwijls. De bijen willen met zwermen liever wat verder weg gaan. Dat is ook logisch, want de voortplanting heeft meer succes als je niet allemaal op dezelfde plek blijft.

Groetend, Albert

beste albert jouw uitleg was tot nu toe de beste die ik al gekregen heb.maar het weer is hier tot vandaag slecht geweest en mijn kas staat in mijn bos veel regen en koude temp hebben het moeilijk gemaakt. kan ik nu nog iets ondernemen.
groeten willy

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: zwermen3

Bericht door wilde » di 27 mei 2003, 12:25

Willy, probeer eerst de moer te vinden en een kunstzwerm te maken, zoals wij hier in Nederland dat een ´veger´ noemen. De oorspronkelijke kast blijft op de oude plaats staan en de veger met de oude moer en 2 ramen broed plus bijen van 5 of 6 afgeslagen ramen ernaast.

Als je de moer na intensief zoeken, en dat kan bij de huidige temperatuur, niet kan vinden, maak dan een alternatieve vlieger.
Een normale vlieger komt op de oude plaats te staan en heeft eigenlijk alleen uitgebouwde raat, maar die moet je dan wel hebben. Verder 2 ramen broed, een paar ramen voer en de oude moer.

Een alternaatief voor jou is dan misschien een vlieger met uitgebouwde raat en een raam broed waarin eitjes zitten, zonder de moer. De oorspronkelijke kast wordt dus opzij gezet en de bijen vliegen af op de oude plek. Dat raam met eitje zullen ze dus benutten om doppen op te trekken (redcellen). Het afgevlogen volk zal waarschijnlijk de doppen afbijten, want die zijn alle vliegbijen kwijt. Je moet echter wel uitgebouwde ramen en wat voer hebben voor de vlieger. Kunstraat is niet geschikt, maar nood breekt wet .....

Misschien kan er nog eens iemand reageren met een andere oplosssing?
Succes, Albert

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: zwermen3

Bericht door dickvanleeuwen » wo 28 mei 2003, 09:17

Beste mensen,

Het probleem zit hem vaak in de beschikbare tijd. Tot voor kort werkte ik van 12:30 uur tot 20:30 uur. Als ik om 21:00 uur thuis kwam kon ik geen doppen meer gaan breken. En als je dan ook nog eens alleen in de weekenden in de bijen kunt, moet je hopen op mooi weer.
Voordeel was wel, ik kon tot 12:00 uur nog heel wat doen.

Tegenwoordig werk ik maandag tot en met donderdag van 8:30 uur tot 17:30 uur. Ik kan nu na 19:00 uur doppen gaan breken. M.a.w., je past je methode ook aan binnen de beschikbare tijd.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: zwermen3

Bericht door dickvanleeuwen » di 03 jun 2003, 08:31

Nog even door op het onderwerp zwermen.....er staat geschreven dat de eerste zwerm, met oude moer, meestal kort bij de korf of kast komt te hangen. De tweede zwerm met jonge koningin gaat verder. Nu heb ik de ervaring dat, na het maken van een veger, de eertste zwerm, met jonge koningin, ook blijft hangen rond de kast en dus niet echt vertrekt. Is daar een duidelijke verklaring voor?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: zwermen3

Bericht door wilde » di 03 jun 2003, 09:41

Dick, praktisch al mijn zwermen, dus zowel voor- als nazwermen van mijn korven hangen binnen 20 meter van de korf. De voorzwermen blijven langer hangen. Met een nazwerm moet je dus opschieten als het goed weer is. Dit jaar is er bij mij één een paar dagen blijven hangen toen het slecht weer was.
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: zwermen3

Bericht door dickvanleeuwen » di 03 jun 2003, 12:33

Beste Albert,

Bedankt voor je reactie. Dit herken ik ook wel. Spreek je derhalve bij dse eerste zwerm, na het maken van de veger, nog over een voorzwerm?

willy
Berichten:34
Lid geworden op:vr 19 jul 2002, 08:19
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: zwermen3

Bericht door willy » zo 08 jun 2003, 16:54

beste albert,
vandaag mijn eerste moer gezien en gemerkt.
dank u groetjes willy

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: zwermen3

Bericht door wilde » zo 08 jun 2003, 17:10

Spreek je derhalve bij de eerste zwerm, na het maken van de veger, nog over een voorzwerm?
Dick, je begrijpt mij niet goed. Ik heb het niet over kunstzwermen, maar over natuurzwermen.
Als bij jou na het maken van een veger, er alsnog een zwerm afkomt, is dat nooit een voorzwerm. De oude moer zit immers in de veger.

Zo'n zwerm is een nazwerm als je een dop over het hoofd zag, of een bruidszwerm als er erg veel zwermlust in het volk zit. In dat laaste geval blijft er een hopeloos moerloos volk achter.

Sorry voor de late reactie: ik was dit item even vergeten.
Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten