bijen rust op de vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
H. Rempe
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 14 jul 2002, 21:50
Locatie: Netherlands
Contacteer:

bijen rust op de vliegplank

Bericht door H. Rempe » zo 01 jun 2003, 22:43

Vandaag constateerde ik op de vliegplank van een klein volk dat de bijen net als velen vandaag rustig zaten te wachten tot de dag voorbij zou gaan. Dit "volk" heb ik half mei in een kleine kast gedaan met een mooie grote dop. Een week later was de dop uitgelopen en de bijen vlogen erop uit.

In het boek van de heer speelziek staat dat doelloos lopende bijen op de vliegplank een teken is van moerloosheid. Nu heb ik vijf dagen geleden een aantal larven gekregen waarvan en twee zijn uitgebouwd (je moet klein beginnen). Nu dacht ik gebruik te maken van dit moerloze volk. Kan ik nu een dop in dit volk hangen of moet ik wachten totdat de moer is uitgelopen (in een kooi) en kan dit volk zo lang moerloos blijven of moet ik daar dan een raam met larven inhangen.

henk rempe

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijen rust op de vliegplank

Bericht door Hans van der Post. » zo 01 jun 2003, 23:20

Als je zeker weet dat het volkje moerloos is dan kan je beter een dop zonder bescherming in het volkje hangen. De dop zal dan op een natuurlijke wijze uit- en inlopen in het volkje.
Maarja als er toch een moer in het volkje zit dan wordt de dop afgebroken.

Mijn bijen zaten ook de dag af te wachten, wie niet?
Hans.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: bijen rust op de vliegplank

Bericht door wilde » ma 02 jun 2003, 09:13

Hans, eerder schreef ik wat over reservevolkjes maken met behulp van nazwermen. Daar plaats ik de moer tijdelijk in een arrestkooitje met moerrooster. Gisteren heb de moeren verwijderd en vandaag krijgen ze een bijna rijpe dop.
Het is altijd frappant om te zien hoe ze op het verdwijnen van de moer reageren. Ze lopen massaal op de buitenkant van de kast, vooral ook op de voorwand en zijn zeer nerveus. Dat begint ongeveer een uur na het wegnemen van de moer. Het duurt echter niet eindeloos. Ik heb het gedrag wel eens spontaan bij een groot volk opgemerkt en direct genoteerd om er later op te letten, maar dat was toeval. Het bleek inderdaad moerloos te zijn geworden. Na een paar dagen kun je dat echter niet gemakkelijk meer aan het gedrag zien. Ook het zg. ´huilen´, dus meer geluid dan normaal bij het openmaken, is geen betrouwbaar kenmerk naar mijn ervaring. Dat doen ze lang niet altijd, maar vermoedelijk ook meer in het begin van moerloosheid.

Het volkje van Henk Rempe (half mei) is 14 dagen oud en zou met dit weer broed of een gepoetst broednestje moeten hebben. Het ontbreken daarvan is een beter signaal van moerloosheid dan rondlummelen.

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten