kast ingang geblokkeerd

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

kast ingang geblokkeerd

Bericht door beehameuph » wo 04 jun 2003, 10:28

Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak of reden hiervan kan zijn:
Bij m'n dagelijkse inspektie 's vammorgen vroeg zag ik bij een snelle inspektie dat de kast ingang door de bijen helemaal was geblokkeerd. Een dikke kluster met bijen hield de ingang helemaal dicht. Luisterend naar hun zachte gezoem leken ze voorzover mijn ervaren in deze eerste weken reikt heel erg op hun gemak en bewogen zich ook heel rustig.
Ikzelf dacht dat de bijen misschien hadden gemerkt dat het vanmorgen meer dan 10 graden kouder was dan gisteren (14 graden nu en gisterenavond boven de 25) en de kast op deze manier op temperatuur wilden houden. Vannacht regende het trouwens ook wat, dus dat had invloed op de afkoeling. Aan de andere kant dacht ik dat de bijen in de kast het met deze blokkade nu wel erg benauwd zouden krijgen. Straks, net voor vertrek naar m'n werk (7.30u) was de situatie nog net zo.
Enig idee wat dit betekende?

Ron van Mierlo

RGvM

beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: kast ingang geblokkeerd

Bericht door beehameuph » wo 04 jun 2003, 11:44

Sorry voor de gemaakte schrijffouten....het ging allemaal iets te snel!

Ron van Mierlo

RGvM

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: kast ingang geblokkeerd

Bericht door dickvanleeuwen » wo 04 jun 2003, 14:56

Beste Ron,

Hoe zit het daar met het tijdsverschil en hoe laat deed je deze ontdekking? Als dit 's morgens vroeg is dan heeft het volk waarschijnlijk niet voldoende ruimte in de kast. Dan moet je het volk ruimte geven door er nieuwe raat bij te hangen en/of een extra bak bij te plaatsen met nieuwe raat. Later op de dag kan het aan de ventilatie liggen in de kast. Kasten met varoabodems hebben hier wat minder last van.

beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: kast ingang geblokkeerd

Bericht door beehameuph » wo 04 jun 2003, 21:18

Dag Dick,

Het was vanmorgen om zeven uur dat ik dit ontdekte en duurde in ieder geval tot half acht toen ik wegreed naar m'n werk. Ikzelf zou niet verdenken dat er te weinig ruimte is, dan zou ik een meer nerveus gedrag van de bijen hebben verwacht, terwijl ze op mij juist heel rustig over kwamen. Enfin, morgenochtend nog maar eens kijken of dit zich herhaalt (dan zou je misschien gelijk kunnen hebben dat er ruimte gebrek is) en anders was het dan toch de kou?
Misschien waard om te weten: Twee dagen geleden waren er maar weinig bijen op de eerste verdieping te vinden, alleen in de onderste delen van de raten was begonnen met opslaan van honing. Onder de honingramen die in het midden hangen was wel wat extra raat gebouwd, die zelfs vastzat aan de ramen er onder.
Ik neem aan dat als de ruimte in het onderste deel onvoldoende is ze dan automatisch omhoog gaan om daar de broed voort te zetten? Broed heb ik nog niet op de eerste verdieping gezien. Er is geen rooster, excluder of zoiets aanwezig, dus er is alle vrijheid voor alle familieleden te gaan waar ze willen! De bodem is precies dat, gewoon een vlakke en dichte bodem.
Helpt dit nog iets?

Ron van Mierlo

RGvM

beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: kast ingang geblokkeerd

Bericht door beehameuph » do 05 jun 2003, 09:40

Nog even ter aanvulling:
Vandaag om 06.45u, bij 17 graden C. en een dag later was er niets vreemds bij de kast ingang te ontdekken. Ook vannacht regende het trouwens weer een beetje, net als gisteren.
Dit geeft mij in ieder geval het gevoel dat er gisterenmorgen geen sprake was van ruimte gebrek. Vraag blijft alleen wat dan de oorzaak van de ingang blokkering was?

Ron van Mierlo

RGvM

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: kast ingang geblokkeerd

Bericht door wilde » do 05 jun 2003, 17:58

Ron, zoals jij het beschrijft, denk ik dat er zeker geen ruimtegebrek is. Ze bezetten de tweede verdieping immers nog niet eens. Ik zou eerder denken aan een isolatie methode. Je schreef dat het stukken kouder was geworden dan voorheen. De bijen moeten het broed echter steeds even warm houden. Als het broednest tot vrij dicht bij de vliegopening zit, zie je dus gewoon de buitenkant van de broednest-bijen. Bij koude is die laag wat dikker.

Helemaal normaal is dat niet, want spontaan zullen de bijen zo het broednest niet inrichten. Het kan misschien mede het gevolg zijn van een gehele lege verdieping erbij (boven) plaatsen, wat ook extra koude meebrengt. Zij zullen de neiging hebben nu naar boven het broednest uit te breiden en de onderkant te benutten als klimraam en stuifmeelopslag als het broed daar uitgelopen is.

Bij controle moet je dus eens opletten waar (tot hoe diep) het broednest is gebouwd.
Grtn, Albert

beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: kast ingang geblokkeerd

Bericht door beehameuph » do 05 jun 2003, 18:56

Albert, als de kasttemperatuur erbij betrokken is, zou dan het feit dat de frames loodrecht op de ingang wand staan (wat vanuit het Zweeds vertaald koude bouw zou heten) er iets me te maken hebben? Met andere woorden, zou de 'warme bouw' met de frames parallel aan de ingang wand voordeliger zijn geweest voor het stabiel houden van de temperatuur in de kast?
Ik kan voor de gein weleens een temperatuur meting doen in de ingang en dit 24 uur lang registreren. Hetzelfde kan ik zonder de bijen te storen ook onder het bovendeksel doen, of zelfs door in een afdekplankje een gaatje te boren en daar de meetprobe in te laten gedurende 24 uur.

Ron van Mierlo

RGvM

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: kast ingang geblokkeerd

Bericht door wilde » do 05 jun 2003, 22:35

Ron, ik denk niet dat het veel verschil maakt. Spontaan bouwen bijen meestal in koudbouw. Ik heb ook wel eens een kast gehad in warmbouw, maar zag weinig verschil. Dat er af en toe verandering te zien is op de vliegplank of in de opening is alleen maar leuk. Dat geeft aan dat de bijen zelf hun huiisvesting onderhouden.

Probeer niet alles te verklaren. De bijen weten het zelf het beste. Het meten van de temperatuur is leuk om te doen, maar het zal niet veel verklaren. De bijen houden het broednest op 34°C en aan de kanten misschien even iets minder. Het weer buiten de kast heeft daarop niet zo veel invloed. Bij zeer warm weer zullen ze wat moeten koelen. Water is dan belangrijk.

Echte baardvorming wegens zwermplaannen of wegens ventilatieproblemen is een ander beeld dan jij schetst. Dan zitten ze ook ver tegen de voorkant van de kast op en maken ze trosjes aan de vliegplank. Dat zal het niet geweest zijn, als ze er nog maar kort in zitten.

Groetend, Albert

beehameuph
Berichten: 63
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 18:35
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: kast ingang geblokkeerd

Bericht door beehameuph » vr 06 jun 2003, 10:52

Albert bedankt.
Neen, zo extreem veel bijen waren het inderdaad niet in mijn geval maar genoeg om op te vallen en te zien als iets buiten de normale gang om zoals ik die kende na (pas) drie weken.
Wat betreft metingen doen enz. daar zal ik toch wel mee doorgaan en op een niet storende manier voor de bijen, dat is voor mij een eis. Maar ik wil gewoon zelf graag de bewijzen in handen hebben en eventueel kunnen tonen aan anderen.
Dat met water wat jij noemde is voor mij nog een puzzel. Ik kan niet zien dat de bijen gebruik maken van een speciaal ondiep schoteltje water dat ik in de buurt van de kast heb gemaakt en wat op een laag standaardje is gelijmd.
Ook de poel met water bij ons huis (waar wat kikkers en visjes in zitten o.a.) lijkt niet door de bijen te worden gebruikt. Ik neem maar aan dat ze een waterbron ergens andres hebben gevonden.
groeten,

Ron van Mierlo

RGvM

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: kast ingang geblokkeerd

Bericht door wilde » vr 06 jun 2003, 14:22

Ron, ik heb een vijver in mijn tuin op 25 meter afstand van de kasten. Als er veel broed in de volken is, wemelt het daar van de bijen in de oeverranden. Ik heb die randen speciaal ruim en ondiep aangelegd om veel plantengroei te hebben in de rand en de bijen te plezieren. Dat is goed gelukt. Als je maar 1 volk hebt, zal het waterhalen niet zo opvallen. Het is zeker dat ze het halen en ook zeker dat ze dat relatief dichtbij doen. Ze verspillen daaraan geen energie en vlieguren. Ze kunnen 's morgens ook goed op de dauw vliegen, als er niets anders is en de temperatuur hoog genoeg is.
Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten