hommels

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
vermeer
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 10:16
Locatie: Netherlands
Contacteer:

hommels

Bericht door vermeer » zo 08 jun 2003, 10:19

Ik heb in mijn achtertuin een hommelnest in een vogelhuisje.
Er zitten veel hommels in, een aantal zitten altijd in de ronde opening, ik wil graag weten waarom zij daar konstant zitte.
Tevens vraag ik mij af wanneer zij uit het nest verdwijnen.
Het nest hangt boven ons terras, we kunnen er niet meer zitten, want er vliegen de hele dag zon 10 a 15 hommels om het nest heen.

j.vermeer

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: hommels

Bericht door wilde » zo 08 jun 2003, 11:48

Het nest hangt boven ons terras, we kunnen er niet meer zitten, want er vliegen de hele dag zon 10 a 15 hommels om het nest heen.
Dag Jos,
Als je nestkastjes ophangt wil je toch natuur in je buurt? Waarom dan de hommels niet waarderen?
Je schrijft dat je er niet bij in de buurt kunt komen, omdat er steeds wel 15 rondvliegen. Rustig laten vliegen, er niet naar slaan en niet mee bemoeien. Je hebt er vast nog geen enkele steek van gehad. Een steek valt overigens reuze mee, die van een honingbij of wesp is veel venijniger! In mijn tuin vliegen (gelukkig) minstens wel 100 hommels of een veelvoud daarvan tegelijkertijd. Dacht je dat ik er daarom niet meer in kan lopen? Hoe meer hoe liever ...............!

Als het kastje bovendien op bijv. 2 meter hoogte hangt kun je er rustig je krant onder lezen. Ze worden alleen wat verdedigend actief als je je er mee bemoeit. Ik kweek wel hommels in speciale nestkasten, en dan zijn ze alleen wat '˜pissig' bij het openen. Dat moet je dus niet doen.

Eind juni hebben de meeste volken de jonge koninginnen voor het volgende jaar al aangemaakt en zijn die reeds vertrokken. Dan vervalt het nestje spoedig, want de oude koningin is meestal door de werksters doodgestoken bij de competitie van het leggen van onbevruchte eitjes, waaruit de darren komen.
Maak je dus niet druk en laat ze 'rustig zitten' en doe zelf hetzelfde!

Groetend, Albert

Afbeelding
Klik op de hommel voor meer informatie.

Tevens verzoek aan de rubrieksbeheerder om dit onderwerp te verplaatsen naar de rubriek waar hommels en andere insecten worden besproken.

Bijgewerkt door - wilde op 08/06/2003 22:51:24

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: hommels

Bericht door dickvanleeuwen » zo 08 jun 2003, 23:25

Werd toevallig een uurtje geleden gebeld door de buren. Ze hadden een bijennest in een nestkastje. Het waren Boomhommels. Dat zijn wat donkere hommeltjes met een wit kontje. Die zitten vaak in nastkastjes. Jaren geleden, toen ik zelf nog niets had met bijen en hommels had ik ook een hommelnest in mijn nestkastje. Ik schaam me nu nog om te zeggen dat ik dat er uitgehaald heb. Daar moesten vogels in en bovendien vond ik da maar niets tegen het huis.

Mijn buurman zag ik duiken en slaan met de handen bij ieder hommeltje dat thuis kwam. Ik weet inmiddels beter. Je kunt echt op een paar meter voor zo'n kastje staan kijken hoe ze in en uit vliegen. Als je alles met rust laat kun je er echt heel erg veel plezier aan beleven!!

Toch moet ik nog regelmatig hommelnesten weghalen. Als iemand er echt bang voor is. Ik hang ze dan op het landgoed waar mijn bijen staan. Bij een nestkast is dat eigenlijk heel handig. Je doet iets voor het gat als het donker is en haalt de kast weg. Je moet er wel rekening mee houden dat die kast echt wel een paar kilometer verder moet komen te hangen. Anders vliegen ze terug.

Ik zou zeggen probeer er van te genieten, ze vliegen op de bloemen en niet op de spullen die op de terrastafel staan. Breng het anders naar een andere liefhebber maar dood ze nooit!!! Er zijn op internet verschillende hommelsites. Daar kun je meer lezen over het boeiende leven van deze ijverige beestjes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten