Doppen met mislukte moeren.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Wim Vos
Berichten:58
Lid geworden op:di 18 mar 2003, 15:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Doppen met mislukte moeren.

Bericht door Wim Vos » di 10 jun 2003, 16:43

Onlangs was het voor 1 van mijn volken wederom de dertiende dag (de eerste jonge moer kwam niet terug van een bruidvlucht waarop ik een raam met voornamelijk eitjes heb ingehangen).
Op die 13e dag telde ik 8 doppen. Drie ervan heb ik open gemaakt. In elk zat een schitterende pop, die echter nog zeker twee dagen moest rijpen. Jammer maar helaas. Op dag 14 heb ik alleen maar gekeken. 5 doppen is niet zo veel, en ik heb meerdere malen meegemaakt dat er een paar compleet mislukte moeren tussen. (Jullie voelen hem natuurlijk al aankomen). Op dag 14 en op dag 15 was geen van de doppen uitgelopen en ik heb ze niet open durven maken. Regelmatig ben ik naar de stal gegaan om te horen of er werd getuut; dat was niet het geval. Op dag 16 bleek een van de 5 doppen bijna helemaal weggeknaagd. Ik kon niet vaststellen of er een moer uitgelopen was. In de andere 4 doppen, nog geheel in tact, zaten 4 mislukte moeren. Kleine larfjes.
Wat ik vreemd vindt is dat de bijen niet in de gaten (b)lijken te hebben dat er geen levensvatbare moeren in die doppen zitten en deze opruimen. Ter vergelijking: om het poetsgedrag van een volk te beoordelen wordt in een aantal gesloten darrencellen met een speld een gaatje geprikt. Ik neem aan dat de larf dat niet overleefd. Vervolgens wordt dan geklokt hoe snel het volk die cellen leeghaalt. Blijkbaar hebben de bijen in dit geval wel direct door dat er lijk in de cel zit. Of komt dat uitsluitend door dat minuscule speldegaatje?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten